Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg om instrumenter & kabine
Besvar
Kent.C
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23/10/2016 17:11

Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Kent.C »

Hej. For et par mnd. blev jeg den stolte ejer af en Q5, 3,0 S-line fra 2013 (y) :) Det eneste minus jeg har opdaget indtil nu, er der kommer "knagelyde" fra panorama taget når jeg kører over ujævnheder på vejen, og det er ikke godt i en ellers lydsvag bil og man har store ører. Nogen der kender til det problem, og hvordan man evt. afhjælper det ? Forhandleren jeg købte bilen hos siger det er et kendt problem, og det som regel hjælp at smøre gummipakninger som taget lukker på, men jeg vil nu godt være sikker på taget ikke er defekt. Ud over taget knager undrer det mig bagerste del af taget ikke ligge helt fast som eks. en frontrude. Ville have kunne forstå det hvis bagerste del kan vippes men er oplyst at det kan det ikke :-k På forhånd tak for hjælpen :)
ManU_4ever
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14/09/2009 17:27
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af ManU_4ever »

Jeg havde samme problem med min 2013 model.

Og må give forhandleren ret - beslag og gummipakninger skal renses og smørres.

Et kendt problem hvis det har været varmt i vejret, så kan det tørre ud.

Mit startede efter 14 dage i sydens sol, og efter en rensning og smøring på garantien, så er den igen lydløs.
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // TipTronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 **DØD**
Kent.C
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23/10/2016 17:11

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Kent.C »

ManU_4ever skrev:Jeg havde samme problem med min 2013 model.

Og må give forhandleren ret - beslag og gummipakninger skal renses og smørres.

Et kendt problem hvis det har været varmt i vejret, så kan det tørre ud.

Mit startede efter 14 dage i sydens sol, og efter en rensning og smøring på garantien, så er den igen lydløs.




Tak for respons :) Tog kontakt til Audi DK i går, og havde egentlig ikke forventet de ville vedkende sig det var noget de havde hørt om før, men der er rent faktisk udgivet en reparationsprocedure internt i Audi som går ud på at gøre det du nævner, men de installere også et eller andet tape i nogen klips. Forsøgte at få proceduren sendt på mail, men den gik ikke ;) Kan forestille mig det er noget som skal monteres imellem pakningen på strategisk rigtige steder for at nedsætte direkte friktionen mellem glas og pakning. Skydetaget skal afmonteres, og operationen tager et par timer. Jeg har valgt at lade dem gøre forsøget på min bil næste uge. Håber det virker for ud over nævnte, fejler komforten i sådan en bil absolut ikke noget (y)
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Ivan »

Mit solarsoltag skurrede også en overgang og blev renset m.m. med success for et par år siden ved service. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Kent.C
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23/10/2016 17:11

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Kent.C »

Ivan skrev:Mit solarsoltag skurrede også en overgang og blev renset m.m. med success for et par år siden ved service. :)


(y)
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af JBJ-A6 »

Kent.C skrev:
Tak for respons :) Tog kontakt til Audi DK i går, og havde egentlig ikke forventet de ville vedkende sig det var noget de havde hørt om før, men der er rent faktisk udgivet en reparationsprocedure internt i Audi som går ud på at gøre det du nævner, men de installere også et eller andet tape i nogen klips. Forsøgte at få proceduren sendt på mail, men den gik ikke ;) Kan forestille mig det er noget som skal monteres imellem pakningen på strategisk rigtige steder for at nedsætte direkte friktionen mellem glas og pakning. Skydetaget skal afmonteres, og operationen tager et par timer. Jeg har valgt at lade dem gøre forsøget på min bil næste uge. Håber det virker for ud over nævnte, fejler komforten i sådan en bil absolut ikke noget (y)


Hvordan blev resultatet af ovenstående??

Og holder det ved, her mere end et år senere?

Har også en Q5 med "snakkende" tag, og vil gerne finde en permanent løsning. :)
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
ManU_4ever
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14/09/2009 17:27
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af ManU_4ever »

Fik lavet en rensning af skinner mv og det virkede - lige indtil sidste sommer :-)

Tror næsten det er noget der skal renses og smøres hvert år/service.
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // TipTronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 **DØD**
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af HenrikH29 »

ManU_4ever skrev:Fik lavet en rensning af skinner mv og det virkede - lige indtil sidste sommer :-)

Tror næsten det er noget der skal renses og smøres hvert år/service.


Korrekt det indgår som en del af service. Ved dog ikke om det er hvert år eller hvert andet. Kan se på den elektroniske service bog
på min, at det er udført, da den blev serviceret af den oprindelige ejer i Tyskland. Har selv været til service her i DK men ved ikke om de har gjort det.

Har indenfor de seneste 14 dage fået en knagende lyd ved ujævn ved i højre bag (inde i kabinen). Kan være soltaget, der snakker med. Er der kun vi megen ujævnt vej. Ellers intet.
Kent.C
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23/10/2016 17:11

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Kent.C »

JBJ-A6 skrev:
Kent.C skrev:
Tak for respons :) Tog kontakt til Audi DK i går, og havde egentlig ikke forventet de ville vedkende sig det var noget de havde hørt om før, men der er rent faktisk udgivet en reparationsprocedure internt i Audi som går ud på at gøre det du nævner, men de installere også et eller andet tape i nogen klips. Forsøgte at få proceduren sendt på mail, men den gik ikke ;) Kan forestille mig det er noget som skal monteres imellem pakningen på strategisk rigtige steder for at nedsætte direkte friktionen mellem glas og pakning. Skydetaget skal afmonteres, og operationen tager et par timer. Jeg har valgt at lade dem gøre forsøget på min bil næste uge. Håber det virker for ud over nævnte, fejler komforten i sådan en bil absolut ikke noget (y)


Hvordan blev resultatet af ovenstående??

Og holder det ved, her mere end et år senere?

Har også en Q5 med "snakkende" tag, og vil gerne finde en permanent løsning. :)
Kent.C
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23/10/2016 17:11

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af Kent.C »

Kent.C skrev:
JBJ-A6 skrev:
Kent.C skrev:
Tak for respons :) Tog kontakt til Audi DK i går, og havde egentlig ikke forventet de ville vedkende sig det var noget de havde hørt om før, men der er rent faktisk udgivet en reparationsprocedure internt i Audi som går ud på at gøre det du nævner, men de installere også et eller andet tape i nogen klips. Forsøgte at få proceduren sendt på mail, men den gik ikke ;) Kan forestille mig det er noget som skal monteres imellem pakningen på strategisk rigtige steder for at nedsætte direkte friktionen mellem glas og pakning. Skydetaget skal afmonteres, og operationen tager et par timer. Jeg har valgt at lade dem gøre forsøget på min bil næste uge. Håber det virker for ud over nævnte, fejler komforten i sådan en bil absolut ikke noget (y)


Hvordan blev resultatet af ovenstående??

Og holder det ved, her mere end et år senere?

Har også en Q5 med "snakkende" tag, og vil gerne finde en permanent løsning. :)




Det hjalp et par måneder og så var "snakken" tilbage. Forsøgte mig derefter med at smøre listerne ind i et tyndt lag silikonefedt, og det har faktisk holdt helt til nu, så det får samme tur en af dagene :) Forstår dog ikke helt hvorfor det ikke er lykkedes Audi at lave en bedre konstruktion. Q5'en er trods alt ikke en decideret discount bil...alt er selvfølgelig relativt ;)
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af JBJ-A6 »

Kent.C skrev:
Det hjalp et par måneder og så var "snakken" tilbage. Forsøgte mig derefter med at smøre listerne ind i et tyndt lag silikonefedt, og det har faktisk holdt helt til nu, så det får samme tur en af dagene :) Forstår dog ikke helt hvorfor det ikke er lykkedes Audi at lave en bedre konstruktion. Q5'en er trods alt ikke en decideret discount bil...alt er selvfølgelig relativt ;)



Tak for oplysning. :)

Må i gang med siliconefedt.....
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af HenrikH29 »

JBJ-A6 skrev:
Kent.C skrev:
Det hjalp et par måneder og så var "snakken" tilbage. Forsøgte mig derefter med at smøre listerne ind i et tyndt lag silikonefedt, og det har faktisk holdt helt til nu, så det får samme tur en af dagene :) Forstår dog ikke helt hvorfor det ikke er lykkedes Audi at lave en bedre konstruktion. Q5'en er trods alt ikke en decideret discount bil...alt er selvfølgelig relativt ;)



Tak for oplysning. :)

Må i gang med siliconefedt.....


Også her. Evt et billede af de gummilister du smurte Kent.C
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: Panorama tag "knager/knirker" i Q5

Indlæg af HenrikH29 »

Smøreinstrukser :

https://www.audiworld.com/forums/q7-dis ... f-2891489/

Men der kommer tilbage, derfor at det er en del af den normale service.
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"