Hej
Håber at nogen herinde kan hjælpe mig.
Har ikke den store forstand på biler.
Min gamle Audi 80 1,8s fra 4/1990 har de vildeste problems med at skifte gear (1 og 2 gear) når bilen er kold.
Må virkelig presse hårdt for at skifte både til 1 og 2 gear.
Tror sgu nogen gange gearstangen knækker.
Kører 25 km imellem job og arbejde.
Når jeg er kommet ca ½ vejs er der ingen problems så smutter den i gear som ingen ting.
Pumber koblings pedalen hver gang jeg starter bilen om morgenen men lige lidt hjælper det.
Det er først kommet inden for den sidste måneds tid hvor det er blevet koldere i vejret.
Venlig hilsen
Brian
Problems med at skifte gear når bilen er kold
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
prøv at få skiftet olie i gearkassen.
Det kan gøre en verden til forskel, og det du beskriver lyder for mig som om det kunne hjælpe en del.
Grunden til, at det er nemmere at skifte gear når bilen er varm er fordi så er olien også varm og det hele glider dermed lettere.
Det samme kan du opnå når den er kold med en frisk olie i gearkassen.
Det bliver måske ikke 100% perfekt, men burde blive klart bedre.
og det bedste er, at det ikke koster alverden af få gjort
Det kan gøre en verden til forskel, og det du beskriver lyder for mig som om det kunne hjælpe en del.
Grunden til, at det er nemmere at skifte gear når bilen er varm er fordi så er olien også varm og det hele glider dermed lettere.
Det samme kan du opnå når den er kold med en frisk olie i gearkassen.
Det bliver måske ikke 100% perfekt, men burde blive klart bedre.
og det bedste er, at det ikke koster alverden af få gjort
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
Man skifter ikke til 1. gear, før bilen holder helt stille. Det er i hvert fald ikke meningen, og det er ikke unormalt, at der skal vold til.
Da du nok ikke vil renovere gearkassen, kan du i stedet ændre lidt på din måde at betjene bilen på, når du skifter til 2. gear. Hvis du kun løfter speederfoden en smule (i stedet for at løfte den helt), når du kobler ud, så motoren lige netop ikke drejer højere op, skal synkroniseringen til 2. gear ikke arbejde, og du kan få gearstangen til at flytte sig ganske let.
Fidusen er at skifte under delvis belastning af drivlinjen, så komponenternes omdrejningstal passer bedre sammen. Det er ikke noget med at skære tænder eller noget. Med øvelse kører det hele perfekt, og man kan faktisk helt undvære synkroniseringen.
Specialolier til motorsport kan brænde en friktionsbelægning fast på synkroniseringskonusserne, så de arbejder mere effektivt. En mirakelkur er det ikke, men det giver en mærkbar forbedring.
\Alex
Da du nok ikke vil renovere gearkassen, kan du i stedet ændre lidt på din måde at betjene bilen på, når du skifter til 2. gear. Hvis du kun løfter speederfoden en smule (i stedet for at løfte den helt), når du kobler ud, så motoren lige netop ikke drejer højere op, skal synkroniseringen til 2. gear ikke arbejde, og du kan få gearstangen til at flytte sig ganske let.
Fidusen er at skifte under delvis belastning af drivlinjen, så komponenternes omdrejningstal passer bedre sammen. Det er ikke noget med at skære tænder eller noget. Med øvelse kører det hele perfekt, og man kan faktisk helt undvære synkroniseringen.
Specialolier til motorsport kan brænde en friktionsbelægning fast på synkroniseringskonusserne, så de arbejder mere effektivt. En mirakelkur er det ikke, men det giver en mærkbar forbedring.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
se mit link til olie i tråden..
viewtopic.php?f=621&t=30699
viewtopic.php?f=621&t=30699
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
Den gamle gearkasse kører nok på sidste vers! Uanset om bilen er kold eler varm, så bør der ikke skulle anvendes mange kræfter for at sætte i gear. Har svært ved at tro, at nyt olie skulle kunne helbrede!
Min lavede også nøkker efter 30.000 km - det kostede en spritny gearkasse!
Tag hellere en tur på værksted, så fejlen kan diagnostiseres.
Min lavede også nøkker efter 30.000 km - det kostede en spritny gearkasse!
Tag hellere en tur på værksted, så fejlen kan diagnostiseres.
[i]Mvh
Thorsteen
Audi SQ5
Thorsteen
Audi SQ5
- coupefritz
- Forumbruger
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
- Geografisk sted: Roskilde
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
Kan godt genkende dine symptomer. Det har været gældende i flere af mine tidligere VW modeller, og var også gældende for min GT. Specielt fra første til anden gear var et problem. Jeg syntes det hjalp, hvis jeg dobbeltudkoblede.
Mvh.
Fritz
Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!
Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Fritz
Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!
Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
Skal vi gætte på det er det samme problem her.... Sådan en skiftemuffe koster vel omkring 600-700 kr i Tyskland...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Problems med at skifte gear når bilen er kold
Jeg fik nye syncromesringe i min gearkasse og det var en ny og bedre type en dem den var født med.
Efter udskiftningen blev den stram i 1_2 gear på alm gearolie så jeg skiftede til den som jeg tidligere har linket til og problemet er stort set væk.
Så det er ikke fordi der er noget defekt i gearkassen den går stramt i gear.var syncromessen gået ville den børste tænder.
Koblingen kan have noget at sige men så skal det være galt både kold og varm.
Prøv at google det og se om ikke alle vag biler med det problem anbefales at køre på denne olie
Efter udskiftningen blev den stram i 1_2 gear på alm gearolie så jeg skiftede til den som jeg tidligere har linket til og problemet er stort set væk.
Så det er ikke fordi der er noget defekt i gearkassen den går stramt i gear.var syncromessen gået ville den børste tænder.
Koblingen kan have noget at sige men så skal det være galt både kold og varm.
Prøv at google det og se om ikke alle vag biler med det problem anbefales at køre på denne olie