A2 stabilisator

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

A2 stabilisator

Indlæg af erik1303 »

Jeg skal til at renovere fortøjet på vores A2 3L fra 2001 der har kørt 315.000km.
Styrekugler er udskiftet, bærekugler og bærearme er ok, men så er det lige at stabilisatoren er "gnasket" helt i smadder ved bespændingerne, dvs. gummier meget slidt, nylonbøsninger er helt væk, og armen der er af jern er meget rusten, og det hele "laller" rundt.
Ja det lyder faktisk som om du "taber værktøjskassen på gulvet" når du kører.
Som forsøg blev de 2 skruer fra stabilisator til bærearme skruet ud, og derefter køre en tur, og hold da k... en forskel på lydene.
Nu ser det jo ikke ud til at der er frådset med pladsen på forbroen, til at udskifte delene, så er det ikke en fordel at løsne forbroen bagest, og sænke det hele lidt ned (forsigtigt) naturligvis. Så vil pladsen jo blive meget bedre og så skrue det hele på plads igen, eller er der noget med "coatede" bolte.
Der er naturligvis også indkøbt nye tårnlejer, da der er lidt klonkelyde, selv efter stabilisator er pillet fra.

Erik
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
jesperb
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2/09/2010 18:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: A2 stabilisator

Indlæg af jesperb »

erik1303 skrev:Jeg skal til at renovere fortøjet på vores A2 3L fra 2001 der har kørt 315.000km.
Styrekugler er udskiftet, bærekugler og bærearme er ok, men så er det lige at stabilisatoren er "gnasket" helt i smadder ved bespændingerne, dvs. gummier meget slidt, nylonbøsninger er helt væk, og armen der er af jern er meget rusten, og det hele "laller" rundt.....
...
Erik


ikke for at kloge mig alt for mget på stabilisatoren, men check lige hos vore Tyske venner.
De har alenlange diskussioner om hhv. fix af eller skift af stabi-gummi og/eller hele armen på (Stabischaden billig do it your self reparieren) :
http://www.a2-freun.de/forum/showthread ... stabilager

Hvis det Tyske ikke rigtig rækker, send mig en PM.
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
Klaus Pedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 88
Tilmeldt: 7/09/2003 15:28
Geografisk sted: Holbæk

Re: A2 stabilisator

Indlæg af Klaus Pedersen »

Hej Erik,

Inden du løsner og sænker din forbro bør du benytte disse skruer som jeg har lavet et link til. De sikre at forbroen bliver sat korrekt igen når du skal spænde den fast. Jeg kan ikke huske om du skal have nye bolte til forbroen når du spænder den fast igen. Jeg mener dog at huske at jeg selv skiftede dem da jeg havde min forbro af ifb. med koblingsskift på min A2'er.

http://www.xxl-automotive.de/Fixiervorr ... lwerkzeug/

/Klaus
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: A2 stabilisator

Indlæg af tiwang »

Hej derude
Jeg skal igennem samme operation - er de fikserings bolte nødvendige? (Har dem ikke )


Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Undervogn"