manglende trækkraft - nyt forsøg

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

hej derude
nå - jeg kører jo stadigvæk den samme A2 (ud over den anden A2) som har lidt mangelfuld trækkraft. I mellemtiden er turboladeren blevet skiftet med en ny-renoveret og det gav da ro for både blålig røg og fejl i controlleren. Men da jeg nu har en anden A2 at sammenligne med kan jeg nemt vurdere at der er altså mere skub i den anden - hmm - har lige været til syn med dem begge og her var der noget som måske kunne være en indikator. Sværtnigen (hvad den så end måles i på udstødnigen) vist 0.82 på "den gode" og 1.13 på mit problembarn.
Disse biler har jo en ECO mode knap hvor jeg får ca 50% flere heste ved ændring fra E mode til D mode - fra 41 til 60 HK - i den ene mærkes her en tydelig forskel i trækkraften mens mit problem-barn har faktisk ikke giver et yderligere skub. Der logges ikke nogen fejl.
Det er jo et bredt sprøgsmål men - nogen ideer? hvad katten kan man kigge efter? LMM måler?

mvh tiwang
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

ps: brændstoføkonomien er fin - den holder nemt de 30km/l ved 90 km/t
dwsimonsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 64
Tilmeldt: 2/05/2013 14:12
Geografisk sted: Herning

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af dwsimonsen »

ved det måske lyder lidt dumt at spørge om, men har du skiftet luft og brændstof filtre for nyligt?

tænker at det måske kan tyde på en ukomplet forbrænding at der er sod rester i udstødnings gasen

får bilen nogensinde lov til at arbejde i høje omdrejninger? (3500-4000rpm)

og 30km/l ved 90kmt er ikke "fin" hvis jeg kører så fornuftigt som jeg kan har jeg været oppe på 43.85km/l og det er vel at mærke målt over en 50km strækning

men mangler nu selv også motor kraft og mistænker mit brændstof filter for at være stoppet til efter at have tilsat noget stads til min diesel (en form for motor rens)
ManU_4ever
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14/09/2009 17:27
Geografisk sted: Vestjylland

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af ManU_4ever »

Hvis dieselfilteret er tæt vil man mærke det som udsættere.

Jeg har selv været det hele igennem med brug af Bell Add og efterfølgende skift at dieselfilter pga det blev tæt. Det skete efter bare 5000 km med Bell Add.

Men en dieselmotor har jo altid godt af "at blive brændt af" en gang i mellem.
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // TipTronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 **DØD**
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af Høy »

Trækstangen til turboladerens VTG-mekanisme (eller til wastegaten på ældre turboer) kan sidde fast.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

hej igen
tak for ideerne

om maskinen får lov til at arbejde - ja - den kører ~ 240 km hver dag (pendler bil) - nu begynder det røde felt i en A2 3L altså ved 3500 så det ville være at slagte den at komme derop men den går som regel omkring de 2000 omdrejninger - det er ikke en motor som I ellers kender den men eller lille alu turbo diesel som altså er bygget til at ligger omkring de 2000 rpm

diesel filter er ikke tæt - ikke så længe siden at det blev skiftet

skiftede luftfilter på de 2 biler samtidigt - føles ikke som det er det - derudover så har den jo stadigvæk en fin brændstoføkonomi og jeg vil forvente at alt der sådan kan karakteriseres som sløsefejl typisk vil udløse et forhøjet brændstof-forbrug

mvh ti
dwsimonsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 64
Tilmeldt: 2/05/2013 14:12
Geografisk sted: Herning

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af dwsimonsen »

jeg har udemærket kendskab til hvordan det er at køre en audi a2 1.2tdi 3l da min egen er fra 2001, det er dog en import fra tyskland og på den begynder det røde felt vist nok først ved 4200rpm eller der omkring, kan tage fejl men kigger lige på hjemturen.

har hørt tilfælde hvor brændstof filteret var defekt fra fabrikens side og andre tilfælde hvor bilen fik bøvl efter 1000-1500km efter Bell Add

min audi A2 ligger oftest på 15-1800rpm men en gang i mellem starter jeg i første gear og kører den igennem gearene når rpm er imellem omkring 3500rpm.

jeg skal selv igang med at skifte mit brændstof filter da det er ved at være tæt... har du nogle råd? (jeg kan stadig få den op på ca 37km/l)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

hej igen
nej du har ret - det røde felt begynder faktisk ved først ved 4500 - men ville da nødig driver den over 3500 - lyder altså helt forkert når den en gang imellem får lov til at løbe helt deropad
nå men brændstoffilter - marker SLANGERNE inden du skiller det a og husk at få en ny af de her by-pass ventiler med - dens levetid vil jeg skønne til max ~ 350.000 km men kan sikkert variere. På min ene A2 har den snap-koblinger på 3 af de 4 tilkoblinger - husk at få fat i en eller anden form for spændebånd inden du går igang - fyld filteret med diesel inden du skruer det fast - det sparer på pumpen (glemte det sidste gang men det var den da ligeglad med - der kom ikke nogen fnys men den tøffede bare med det samme)

mvh 2a2
dwsimonsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 64
Tilmeldt: 2/05/2013 14:12
Geografisk sted: Herning

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af dwsimonsen »

er det det som jeg tænker på som egr ventilen eller har jeg noget andet i tankerne?
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af mojo »

måske at det er så simpelt at den ene er blevet chippet af en tidligere ejer.bare et gæt ;)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

egr ventil? den sidder oppe ved indsugningen. I brændstoffilteret sidder der en bypass ventil der bypasser brændstof køleren indtil maskinen er ordentlig varm. Den er ofte årsag til startbesvær når den bliver slidt.
Så vidt jeg husker er disse 2 stumper faktisk billigst originalt
mvh ti alias 2a2
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

ps chippet - nej så meget skub er der heller ikke :-)
Brugeravatar
treg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25/02/2003 21:25
Geografisk sted: tæt på Horsens

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af treg »

Hej Tiwang

Kan se det er et stykke tid siden du har været indepå dette og det er måske løst, men her mit input
Jeg kan se du skriver du 2 stk A2 som er ens.
der skulle vel ikke være eftermonteret fartholder på den der føles sløv !
jeg har selv en A2 og en Lupo begge med ANY motor samme gearkasse,dæk, bremser.
Lupo er eftermonteret / programmeret med fartholder og den føles langsommere ,bruger en anelse mere diesel :x med meget mindre komfort.
ved ikke om der kunne være noget her med "blødere " opstart/skifte pga. fartholder

Mvh
Gert
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: manglende trækkraft - nyt forsøg

Indlæg af tiwang »

hej igen
nej tror ikke det det er i den retning - men måske har min mekaniker ikke fået knasten rigtigt synkroniseret da han skiftede tandrem - det kan faktisk godt være at det kom sammen med dette men det er svært at vurdere da min turbo har drillet samtidigt. Jeg skal snart have skiftet tandrem og denne gang gør jeg det selv så får jeg mulighed for at kontrollere det

mvh ti
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"