Anden gearkasse i A2

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Anden gearkasse i A2

Indlæg af coupefritz »

Har spekuleret på, om ikke jeg kunne få en bedre økonomi ud af min A2, ved fx at lægge en anden gearkasse med lavere udveksling i. Vi har nogle Skoda Greenline på mit arbejde, og de har en betydelig mere langbenet gearing.

Min kørsel er fortrinsvis motorvej.

Og så er denne mulighed: http://www.youtube.com/watch?v=uN7nVOtdDzY
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Anden gearkasse i A2

Indlæg af erik1303 »

coupefritz skrev:Har spekuleret på, om ikke jeg kunne få en bedre økonomi ud af min A2, ved fx at lægge en anden gearkasse med lavere udveksling i. Vi har nogle Skoda Greenline på mit arbejde, og de har en betydelig mere langbenet gearing.

Min kørsel er fortrinsvis motorvej.

Og så er denne mulighed: http://www.youtube.com/watch?v=uN7nVOtdDzY


Jeg satser på du har skrevet forkert, da du skriver lavere udveksling / gearing skulle give bedre økonomi, senere i dit indlæg skriver du mere langbenet, og det er da modsatte af det første.
Så det sidste er det rigtige da det giver færre omdrejninger og mindre forbrug.
Jeg kan give et lille eksempel fra min tid som "TRUCKER" (lastbilchauffør) for ca. 15 år siden, der kørte jeg en Scania V8 530HK med forbrugsmåler og kørte den samme strækning jævnligt.
Så en dag tænkte jeg at give den nogle "tæsk" og holde øje med de der røde tal der skiftede hele tiden, og op ad en stejl bakke med speeder i bund og 2300 o/min og med en totalvægt på 52 tons viste den 33L pr km. :?: det er altså ca. 300 meter på en liter dieselolie.
Så fik den et gear højere 1800 o/min og så faldt forbruget til det halve altså 600m pr. liter så omdrejninger har meget at sige på en diesel. De nyere lastbiler er MEGET mere økonomiske og heldigt for det, ellers er der ingen der har råd til at være vognmænd :) I "gamle" dage 2 km pr l, idag mindst 3 km pr l.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"