klonklyd ved gearskifte og tilkobling

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

hej derude
Som I kan se af mit andet indlæg har jeg fået lidt problemer med min A2'er - den giver en lidt træls klonk-lyd fra sig hver gang den skifter gear og kobler til. Jeg har mistanke til tripodeleddet og/eller den kop som det løber i. Der er ingen mislyde fra gearkasse eller ved drejning så jeg undres lidt. Men der er en del "slak" i akslen når jeg drejer/rykker i akslen når den er løftet op på kuglen under forhjulet så det er frit.
Kan det bare være det tripode-led eller kop'en ?

mvh ti
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Reno »

Jeg tænker, du kunne måske nøjes med en grundjustering :)

Det tripode led er det det jeg kalder bærearm, på en a2 skulle man ikke kunne skifte det leje ud, men købe hele armen, da det er støbt fast.

Ellers kunne det være kødbenet, det som sider på stabilisatoren?

Fik lige hjælp ovenfra, nu ved jeg hvordan et tripodeled ser ud, nemlig sådan her, så det er ikke en bærearm :oops:
Vedhæftede filer
tripodeled.jpg
tripodeled.jpg (22.55 KiB) Vist 19908 gange
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

hej igen
ok - i lupo 3l klubben er det det inderste leje i højre side som sidder inde ved loppen på differentialet som en del af trækakslen - der løber i den der kop med et trebenet kugleled.
og hele det der er meget mere stift på min anden a2
mvh ti
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

ok - nu kunne jeg også se dit billede - hjælper lidt når man får adgang til en pc
Det er nemlig det spøjse kugleled - koppen som det løber i eller det næste led på akslen jeg har under mistanke - men jeg kan jeg kun får det ud ved at rykke hele drivakslen af og de har det med at sidder pokkers fast i lejet ved forhjulet (har ikke fået lavet mig et værktøj endnu til at trykke aksel og leje ud med men det kommer - før eller siden) så jeg står sådan lidt og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre lige nu da - købe en renoveret aksel hjem så jeg havde noget at gøre godt med føles også lidt dumt hvis jeg så må erkende at det er længere inde men jeg vil mene hvis det var noget i differentiale eller gearkasse vil jeg have mærkelige lyde generelt. Er der nogen der har haft lignende lyde fra de lejer her? Dvs at bilen lyder synd nok når man kører lige ud og drejer men kun ved tilkobling får man denne "klonk" ?

mvh - ti
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

Nu har jeg aldrig prøvet en A2, men det lyder lidt som et defekt dobbeltmassesvinghjul. Hvis mekanismen er slap eller sidder fast, klapper svinghjulet imod det ene anslag, når du kobler ud, og imod det andet, når du kobler til.

Er den træls at sætte i gang? Er lyden meget høj uden for bilen?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

hmm - se en Audi A2 3L har den samme motor & gearkasse som en VW Lupo 3L - med skifterobot osv så det der med at koblet til og sætte igang er ikke et problem som man som fører af bilen har den store indflydelse på - og det virker heller ikke som om den som sådan har problemer med det. A2 er jo stort set født uden motorrum som Audi har brugt et skohorn til at putte maskine og gearkasse ned i den hvorved den ligger temmelig langt inde - alle lyde bliver så reflekteret fra motorrummet og ind i kabinen - jeg syens ikke man kan hører den klonklyd udefra særlig meget men den er MEGET tydelig inde i kabinen.
Den har jo også friløb på men der kommer ikke noget klonk når man så giver gas igen efter at den har løbet på frihjul et stykke tid - nu ved jeg ikke hvad et dobbeltmassesvinghjul er men jeg formoder det er en variant af sådan et almindeligt svinghjul hvor koblingen hægtes på. Den har fået ny kobling for ~ 500000 km siden da jeg fik skiftet gearkasse i den

mvh ti
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

Det er egentlig bare et todelt svinghjul, hvor der er indbygget en vibrationsdæmpende fjederpakke, som normalt sidder i koblingens medbringerplade (en lidt grov forenkling).

I biler med koblingspedal giver det en helvedes larm, hvis det er dårligt, og det er meget træls at sætte bilen i gang, fordi koblingen bider i ryk (det gør den faktisk ikke, men det føles sådan, fordi svinghjulet hele tiden flytter sig en smule).

Jeg er ikke sikker på, om 3L har det (vidste ikke, at du havde en 3L), men det tjekker jeg lige senere på dagen.

He he - må se, om jeg kan få et 27L skilt til min :oops:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

Det ser ud til, at svinghjulet er massivt på den (beklager), men jeg kan se på et tysk forum, at torsionsfjedrene i koblingen kan volde problemer, hvilket giver samme symptomer.

Hvis de fire fjedre, du kan se her, knækker, vil det give et bump, når der kobles til (muligvis også fra).

Billede

Der var en tysker på ovenstående forum, der skrev, at fjedrene knækker, fordi der kun er tre tændingsimpulser pr. 2 omdrejninger, hvilket angiveligt skulle give for store udsving/uregelmæssigheder i kraftoverførslen, når man kører ved lave omdrejninger. Disse udsving skal fjedrene også opfange.

\Alex
Senest rettet af Høy 10/06/2013 12:09, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

ok - i mellemtiden har jeg været ude og køre en tur og må lige korrigere min udtalelse - ved friløb kommer klonket også når den trækker igen - er der nogen der ved hvorledes dette friløb er implementeret? Jeg synes ikke lige jeg kan se noget mekanisk led der slipper og tager fat igen men jeg mener altså heller ikke at den kobler ud under friløb (har dog aldrig stået ude i motorrummet og kontrolleret det når det sker ;-)

mvh ti
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

Hvis du slipper speederen ved 2500, og den ikke med det samme falder ned på tomgang, forbliver koblingen formodentlig lukket i påløb.

Se indlægget ovenfor vedr. svinghjul/kobling (ved ikke helt, hvorfor det kom ind over dit indlæg - havde 2 browservinduer åbne på en gang, så måske derfor) :-k

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

hmm den falder ned til tomgang men jeg havde egentligt ikke forestillet mig at det er pga udkobling - hvis jeg lige rører bremsen er jeg på med fuld påløb igen og så forbliver den i påløb
- men har som sagt aldrig fundet ud af hvorledes friløbet er implementeret

mvh ti
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

Se, det er jo egentlig voldsomt smart. Normalt skal man ikke koble ud, fordi man i påløb kan lukke helt for suppen, mens man stadig bruger en smule i tomgang. Det er garanteret lavet sådan på 3L, for at man kan rulle længst muligt ned ad bakke/frem imod et lyskryds, uden at man skal kæmpe imod modstanden fra motoren.

Der er formodentlig ikke andre steder end i koblingen, man kan afbryde transmissionen. Nu er de gode ingeniører ikke ligefrem kendt for at vælge den nemmeste vej til noget (eller den for forbrugeren mest hensigtsmæssige), men det virker dog en kende overkompliceret, hvis der skulle være en hydraulisk afbrydelse mere et sted.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

ok - har lige fundet en hos lupo 3l klubben der har haft noget der lyder som præcist det samme problem - har lige forsøgt at sende ham en note for at høre ad hvad han havde af problemer - der er jo selvfølgelig ikke skrevet hvad problemet var da han fandt årsagen...


mvh ti
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af Høy »

En tier på defekt medbringerplade (ikke slidt op, men fjedre banket i stykker).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

lad os se - nu har jeg jo rent faktisk en anden A2 til at sammenligne med så jeg skal lige se om jeg ikke kan få dem bukket op så jeg kan komme til at sammenligne de 2 trækaksler direkte - jeg hælder altså mere til det der spøjse leje i koppen eller det næste multi-kardanleds led men lad os nu se. Med lidt held hører jeg fra 3l klubben

mvh ti
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

ps: nu har jeg kørt ~ 800.000km i 2 A2'er 3L og 1 Lupo 3L uden knækket koblingsfjeder - dermed ikke være sagt at det ikke kan være det...
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

nå - tja - han er overbevist om at det er trækakslen men har ikke fået den skiftet så i praksis ved han det ikke - han har vænnet sig til lyden som ikke er blevet værre - så - hmm - tja - jeg må have dem begge op på et par bukke og så ind under dem og rykke i begge bilers trækakseler for at se om det ikke er mere end sandsynligt at jeg skal have fat i et nyt leje af enten den ene eller anden slags i højre side

mvh ti
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: klonklyd ved gearskifte og tilkobling

Indlæg af tiwang »

nå fik langt om længe højre trækaksel skiftet - og hvilken lise - ingen klonk lyde mere

mvh ti
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"