blålig røg - turbo-fløjt?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af tiwang »

hej derude
efter at jeg nu i et år har kørt ok med en brugt turbo er jeg nu begyndt at få "oliespild" som jeg synes ser ud til at komme fra turboladeren samt et hørligt (tiltrods for min tinnitus) turbo-fløjten mens motoren er kold og ret dårlig trækkraft. Ved start efter at den har stået stille i nogen timer kommer der en rimelig voldsom blålig-hvid røgsky hvilket jeg antager en olie der er løbet ned i indsugningen ved turboen. Økonomien er dog udmærket endnu ~ går nemt 30 km/l v. 90-100 km/t så jeg mener ikke maskinen er skadet (endnu) men dels så sviner den kraftigt og dels er jeg naturligvis bekymret for om jeg lige pludselig står med en turbo med istykker lejer. Er der nogen der ud fra min beskrivelse kan lige tippe mig om jeg burde gå i panik og straks skal få den turbo renoveret - eller om et olieskift kan give mig respit til sommerferien ?

mvh - ti
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af SorenR »

Lyder den sådan her?

1:


2:


3:


Det kunne godt tyde på at lejerne/pakningerne i din turbo er ved at dø... Det er formentlig billigere at få den renoveret nu end at skulle have en ombytter når den er helt død... ;)

Hvis det er den jeg tror det er, så koster en ombytter næsten 900 euro i Tyskland + montering...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af tiwang »

hej igen

Jeg vil mene at det er lidt efter #1 - der er ikke en decideret defekt som i #3 - jeg må med skam indrømme at jeg ikke kunne høre hvad man skulle kunne genkende i #2 - men turboen kommer lidt forsinket med et tydeligt højt fløjt når den begynder at tage omdrejninger og falder så igen når den er oppe i hastigheden hvor trykket ikke behøves mere. Fløjtelyden forsvinder igen når motoren/olien er varm.
Havde lige aktuelt et pudsigt tilfælde hvor motoren - mens jeg kørte - pludselig tog voldsomt til med omdrejninger - gav nogen grimme lyde fra sig (når en lille 3L maskine lige pludseligt drejer omdrejningstælleren op på +4k RPM som er mere end det dobbelte af hvad den normalt kører så lyder alt mærkeligt) og hefter stod der en røgsky ud af den bagtil - for derefter igen at falde ned til normalt leje uden andre mislyde efterfølgende kørte maskinen normalt igen
Jeg kan se at på ebay kan man få en renoveret til under 400€ (nogen med nogle gode erfaringer - eller dårlige ?) så nu går jeg lige ud først og skifter olien så den i det mindste er lidt tykkere og kontrollerer herefter om det ikke er sandsynligt at olien kommer fra turboen - og så ser jeg nok om jeg kan få en renoveret sendt hurtigst muligt - jeg har jo en gammel liggende på hylden til at bytte med
mvh ti
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af Jonas_R »

Bare pas på du ikke får købt en Kina turbo på ebay.de

Evt. så er scanturbo.dk i Glostrup normalt rimelig med renovering/ombytnings turboer.

Det er jo nok lidt billigere hvis du selv kan pille den af/på.
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af Dravis »

Hej tiwang ...

Det du beskriver med at den pludselig røg op i omdrejninger og skramlede og med røg fra udstødningen, det lyder betænkeligt meget som "oil-runaway" Der kommer et skvulp motorolie ind i lade-siden af turboen, og det brænder motoren af som om det var diesel, det betyder at motoren ikke kan stoppes, hvis der bliver ved med at komme nok olie ind, og det kan faktisk brænde motoren totalt af..

IMHO bør du ikke køre i bilen før du har fået noget gjort ved den turbo, eller ihvertfald fået den checkket grundigt på værkstedet !!!!
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af Pete »

Du kan jo også høre hvad Søren skal have for et skift: http://www.vagcars.dk/phpbb/memberlist.php?mode=viewprofile&u=604. Han bor jo i pastoratet.

:) Pete
VagCom/VCDS
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af tiwang »

hej igen
nå at skifte den er ikke det store problem - men inden jeg skifter turboen vil jeg naturligvis være sikker på at det er den der griser med olien.
Det der "olieskvulp" - hvor kan sådan en sjat olie gemme sig? Det var noget i den retning jeg fornemmde der skete da den lige pludselig tog omdrejninger men jeg kunne bare ikke rigtigt forestille mig hvor det kan ophobe sig.
Men derudover - nogen der har forsøgt at få en turbo renoveret på ebay.de - der er jo en del firmaer der reklamerer med renovret turbo for under 400€

mvh ti
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Sv: blålig røg - turbo-fløjt?

Indlæg af tiwang »

fik forøvrigt en renoveret turbo til knap 400 euro som kører fint og lyder ok - intet oliespild mere - ej heller "oil-blowout"
mvh 2a2
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"