Gammel og sur's køreskole.

Her skrives om alt andet, fx. ombygning af garage, steder man har været på kør-selv ferie, motorcykler m.m., men fortæl også gerne om din nye Audi- vis også gerne billeder af den udkårne (bil).
Forumregler
Ingen salg/køb-annoncer her, brug de dertil indrettede forum.
Besvar
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Ivan »

Min gamle kørelærer i 70'erne - må han hvile i fred, lærte os elever bl.a. at give et blink før bakketoppe, så den modkørende kunne blænde ned i tide, men den disciplin er åbenbart droppet.

Tænker jeg bliver blændet otte ud af ti gange.

Er jeg bare gammel og sur eller? :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Blenster »

Enig, gør det selv .. For mange blænder ned alt for sent
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Eran74 »

Det burde da ikke være nødvendig at give et blink. Begge kan da se det lange lys over bakken. Men det kan være svært at vurdere lige hvornår lyset kommer over bakketoppen og blænder og derfor svært at blænde ned på det rigtige tidspunkt og i nogle tilfælde hvis bilen er skrå kan selv nærlys blænde.
Oplever du at dit blink virker på de andre?
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Ivan »

Ja, som nævnt virker blinket med nogle få "medbilister". Nok nogle andre "Gamle & Sure" fra den svundne tid, hvor mange af trafikanterne viste hensyn til hinanden.

Har en fornemmelse af, at de mener "det skal jeg nok selv bestemme og jeg skulle da nødigt komme til, at blænde for tidligt ned". :)
Senest rettet af Ivan 30/09/2019 16:35, rettet i alt 1 gang.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af SteenTP »

Folk, der ikke blænder ned efter et høfligt blink får Xenon lige i smasken indtil vi har passeret hinanden... :evil:
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Ivan »

Forleden aften var der to af de modkørende, der blev så prinsessefornærmede, at de blændede op et splitsekund, før vi passerede hinanden... :(
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Gio »

Langt lys på motorvej: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-01- ... a-motorvej

(Denne tråd nævner dog ikke om der blev kørt på motorvej eller landevej...)

Loven siger, at man ikke må blænde andre trafikanter. Loven siger dog også, at man skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke kører nogen foran.

- Bilister skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke er bilister foran og det er mørkt. Man behøver ikke skifte til nærlys, når der kommer modkørende - fordi afstanden til modkørende på en motorvej er så stor, at lyset ikke generer, siger Steen Jørgensen, kørelærer, Dekra.

Det samme siger FDM.

- Man vil ofte opleve, at hvis man - som loven foreskriver - kører med langt lys, vil nogle i den modsatte bane blinke og signalere, at du skal blænde ned. Men det er misforstået. Der er så stor afstand, at man ikke bliver blændet, siger Dennis Lange, der er jurist i FDM, til Ritzau.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af SorenR »

Vores Mercedes (som konen pendler i) har H7 pærer... 55W till nærlys og 100W til langt lys. Det er sjældent folk blinker mere end 1 gang fordi når man blinker tilbage er alle 4 pærer aktive :-

Min URQuattro kunne godt tænke sig sådan et par ordentlige lygter evt. med HID ...

Billede

Nu er vi så også flyttet på landet hvor der er så mørkt at vi kan se om en rotte har slugt en tændt Nefa lygte ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Ivan »

Gio skrev:Langt lys på motorvej: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-01- ... a-motorvej

(Denne tråd nævner dog ikke om der blev kørt på motorvej eller landevej...)

Loven siger, at man ikke må blænde andre trafikanter. Loven siger dog også, at man skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke kører nogen foran.

- Bilister skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke er bilister foran og det er mørkt. Man behøver ikke skifte til nærlys, når der kommer modkørende - fordi afstanden til modkørende på en motorvej er så stor, at lyset ikke generer, siger Steen Jørgensen, kørelærer, Dekra.

Det samme siger FDM.

- Man vil ofte opleve, at hvis man - som loven foreskriver - kører med langt lys, vil nogle i den modsatte bane blinke og signalere, at du skal blænde ned. Men det er misforstået. Der er så stor afstand, at man ikke bliver blændet, siger Dennis Lange, der er jurist i FDM, til Ritzau.
Det er landevejskørsel.

Især de nye lygtetyper er noget blændende, hvor motorvejen drejer. Men det giver heller ikke mening, at køre 130 km/t eller hvilken absurd hastighed, man nu bliver overhalet med, med nærlys.

Den gamle kørelærer nærmest bankede - specielt et begreb ind i kroppen på os køreskoleelever: STANDSELÆNGDEN!!!
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Gammel og sur's køreskole.

Indlæg af Ivan »

SorenR skrev:Vores Mercedes (som konen pendler i) har H7 pærer... 55W till nærlys og 100W til langt lys. Det er sjældent folk blinker mere end 1 gang fordi når man blinker tilbage er alle 4 pærer aktive :-

Min URQuattro kunne godt tænke sig sådan et par ordentlige lygter evt. med HID ...

Billede

Nu er vi så også flyttet på landet hvor der er så mørkt at vi kan se om en rotte har slugt en tændt Nefa lygte ;-)
Med nyt kørekort i baglommen, mødte jeg dengang en modkørende lastbil, som jeg mente havde det lange lys på. Et lille blink og jeg blev mødt af et lyshav og har IKKE siden blinket til lastbiler! :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Audiclub Social (Off Topic)"