Fletning på motorvej...

Her skrives om alt andet, fx. ombygning af garage, steder man har været på kør-selv ferie, motorcykler m.m., men fortæl også gerne om din nye Audi- vis også gerne billeder af den udkårne (bil).
Forumregler
Ingen salg/køb-annoncer her, brug de dertil indrettede forum.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

Var på langtur for nylig - mest motorvej.

Flere gange så jeg biler blive klemt bag lastbiler, når medtrafikanter i ydersporet kører ca. parallelt. En del trækker bare ud, nogen med blink og med div. opbremsninger til følge.

Mange vil undgå beskrevne situation og trækker ud langt, langt før lastbilen. Nogen gange er der kun enkelte lastbiler på højre bane og en perlerække af delvist utålmodige bilister, der kører alt, alt for tæt på venstre vejbane.

Fik den tanke, at man burde have en fletteregel, der kunne hjælpe "klemte" bilister vedr. langsomme køretøjer og udnytte vejene bedre. Men det er nok naivt med de "albuer", der bliver brugt i trafikken i disse tider.

Hvad mener I?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af mojo »

Hvis folk bare kunne finde ud af at køre forbi når de går ud i højre spor.
Jeg er ved at eksplodere af raseri når en anden bilist placerer sig lige ud for mit venstre baghjul og bliver liggende der flere kilometer indtil jeg bliver klemt inde bag en lastbil.
Giver man bundgas og trækker fra dem i inderste bane og trækker ud foran dem så får man det lange lys..

Kør forbi eller træk ind så er der plads til alle.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af SorenR »

mojo skrev:Hvis folk bare kunne finde ud af at køre forbi når de går ud i højre spor.
Jeg er ved at eksplodere af raseri når en anden bilist placerer sig lige ud for mit venstre baghjul og bliver liggende der flere kilometer indtil jeg bliver klemt inde bag en lastbil.
Giver man bundgas og trækker fra dem i inderste bane og trækker ud foran dem så får man det lange lys..

Kør forbi eller træk ind så er der plads til alle.

Lige præcis det der med at bruge det lange lys... 1 blink = - 5 km/t, 2 blink = - 15 km/t o.s.v. Det ultimative er at være 20 minutter om at overhale en almindelig 3-akslet lastbil :evil:

Sådan et BlackVue DR750s-2CH med PIP er guld værd, fordi det bagudvendte kamera ser at der bliver blinket af en og det fremadvendte viser hvorfor man kører lidt langsommere, nogen kan jo ikke lide at overhale lastbiler pga. størrelsen O:)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af rlarsen »

Ja, hvis alle ville følge den berømte færdselslov, så havde vi ikke så mange problemer ;)

Som udgangspunkt, skal alle holde til højre (eller så lang til højre, som de nu kan) på en motorvej (jeg vælger kun at ref. til kørsel på en motorvej her), og hvis man vil overhale, slår man blinkeren til - og bliver ved med at blinke til man kan komme ind igen (står også i færdselsloven at man skal blinke i hele overhalingen - gælder dog kun på en motorvej) - og noget der også står er, at man skal overhale, hvis man trækker ud, og den man overhaler ikke må sætte farten op, så dette gør selve overhalingen længere.

Politiet har også af og til fokus på lastbiler, som køre "elefant kørsel" - og dette er af samme årsag - kan/vil man ikke overhale, men blot trække ud, og laaaagsomt bygger en hastighed op, som man med tiden kan overhale med, er dette ikke lovligt, og koster en bøde.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Bjørn T »

En stor hjælp vil være, hvis dem der skal ind på motorvejen, kommer op i samme fart som dem på motorvejen. (Det er lovpligtigt, da motorvejen starter på tilkørselsrampen.)
Fatter ikke reglen med, at man skal give plads til dem der kommer på tilkørslen.:/[] (Ved godt der fletteregel og højrevigepligt, men alligevel.)
Har flere gange set lastbiler trække ud i venstre vognbane, hvor bilerne kører med 110-130 km/t for, at komme væk fra en snøvler der kommer ind på motorvejen med 60 km/t.

Og til rlarsen. Man skal ikke køre med blinkeren til under overhaling. Man skal bruge blinkeren ved vognbaneskift. De obligatoriske 3 blink er rigeligt.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af rlarsen »

Bjørn T skrev:En stor hjælp vil være, hvis dem der skal ind på motorvejen, kommer op i samme fart som dem på motorvejen. (Det er lovpligtigt, da motorvejen starter på tilkørselsrampen.)
Fatter ikke reglen med, at man skal give plads til dem der kommer på tilkørslen.:/[] (Ved godt der fletteregel og højrevigepligt, men alligevel.)
Har flere gange set lastbiler trække ud i venstre vognbane, hvor bilerne kører med 110-130 km/t for, at komme væk fra en snøvler der kommer ind på motorvejen med 60 km/t.

Og til rlarsen. Man skal ikke køre med blinkeren til under overhaling. Man skal bruge blinkeren ved vognbaneskift. De obligatoriske 3 blink er rigeligt.

Humm - så må håbe at du ikke skal ha' taget en teoriprøve foreløbig :D

Jeg tvivler også på om hvor "slem" en forseelse det er, da man umiddelbart kan have svært ved at skelne mellen bare et vognbaneskift, og så en "hurtig" overhaling.-

http://koerekort-guiden.dk/overhaling#O ... a_motorvej
Overhaling på motorvej
Personbiler med trailer og køretøjer over 3.500 kg har forbud mod at overhale på bestemte motorvejstrækninger

Desuden er der jævnligt forsøgsordninger på nogle strækninger, hvor tunge køretøjer ikke må overhale på fastsatte tidspunkter, hvor motorvejnettet er mest trafikeret.

Blink
I modsætning til anden type vej er det lovpligtigt at bruge blink ved overhaling på motorvej, da en overhaling forudsætter et vognbaneskift (jfvt. Færdselslovens § 32).

Når du overhaler forankørende på en motorvej, skal venstre blinklys være aktiveret under hele overhalingen.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af SorenR »

rlarsen skrev:
Når du overhaler forankørende på en motorvej, skal venstre blinklys være aktiveret under hele overhalingen.

Det er vidst ikke det der står i § 32 stk. 2. Det må være noget de selv har fundet på!

Det er ikke nævnt med et ord her...
https://www.xn--krekortonline-bnb.dk/477/motorvej-regler-den-lille-teoribog

Vil du venligst vise hvor i færdselsloven det står at blinklyset skal være aktivt under hele overhalingen. Jeg kan ikke finde det.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af FinnP »

Her er §32 ang. Signaler og tegn.

https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/32
Som jeg læser dette skal man blinke i hele overhalingen/forbikørsel på motorvej §32 stk 5

Og husk også §33 stk 5. Ang brug af tågelygter, er kun til brug i tåget vejr......
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Blenster »

Tror ikke man ville få en bøde for ikke at blinke under hele overhalingen- vigtigst er vel at man blinker når man skifter vognbane. :)

PS. Hold til højre .. Helt til højre ... :lol:
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Rikitikitavi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 53
Tilmeldt: 31/01/2008 20:10
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Rikitikitavi »

Det er da en interessant fortolkning, at blinklys skal anvendes under hele overhalingen. Jeg har set flere anvende den praksis i Frankrig, og det måske ikke helt dumt. Men formentlig umulig at indføre i Danmark.

Generelt kan man få det indtryk, at danskere mere bange for at flashe deres blinklys end deres genitalier. Enten bruges det ikke, eller også startes det først, når det alligevel er tydeligt at folk har til hensigt at dreje. Eksempelvis når folk vil dreje, og har placeret sig i rette vognbane, men bremselyset er aktiveret lang tid før blinklyset. Hvis blinklyset automatisk blev aktiveret når rattet drejes, vil det ofte i praksis være det samme. Irriterende når det foregår i højre vognbane, og meget irriterende når det foregår i venstre.

Omkring fletning på motorvej, så har jeg oplevet efter at have kørt (lang tid) igennem Tyskland og fortsat op i Danmark, at hvor man i Tyskland, ser bilister i venstrebanen give plads til folk der blevet fanget bag en lastbil i højrebanen. Men ikke kun det, i Tyskland er bilister i højrebanen er også bedre til, at opfange muligheden for at kunne "slippe ind", sikkert med god grund. De har simpelthen en bedre kultur omkring det i Tyskland.

/Michael
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af SorenR »

FinnP skrev:Her er §32 ang. Signaler og tegn.

https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/32
Som jeg læser dette skal man blinke i hele overhalingen/forbikørsel på motorvej §32 stk 5

Og husk også §33 stk 5. Ang brug af tågelygter, er kun til brug i tåget vejr......
Der står at man SENEST skal slå blinklyset fra ved endt overhaling, der står IKKE at man SKAL blinke hele tiden.
Man skal ikke prøve at fortolke lovens bogstav, det er skrevet ret præcist af en årsag.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af mojo »

En af de største årsager til at folk ikke flytter sig i venstre spor er at de er slaver af deres fartpiloter.
Så bare man kører 2kmt Hurtigere end ham til højre så trækker man ud i stedet for at give den et klik ned.
Elefant væddeløb om igen.
Tyskerne kan finde ud af det, og kommer der en i spejlet der har tændt blinket til venstre og giver et vip med det lange lys så giver man plads.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

Vedr. blink ved overhaling: Jeg bruger blink som intentionshandling - blinker før jeg drejer på rattet. Men må indrømme, jeg ikke ved om jeg følger trafikloven korrekt.

Nogen blinker nærmest tilfældigt og et enkelt blink, hvis de overhovedet blinker. Forleden på motorvejen kørte nogen nærmest om radiobil mellem kørebanerne uden blink.

Tænker, at en del trafikanter ikke ser pludselige vejbaneskift som noget problem. Måske tanken, hvis nogen tanke: I kan jo se, jeg ikke kommer længere pga. lastbil, så derfor må jeg selvfølgelig skifte vognbane, når det passer MIG... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

mojo skrev:Hvis folk bare kunne finde ud af at køre forbi når de går ud i højre spor.
Jeg er ved at eksplodere af raseri når en anden bilist placerer sig lige ud for mit venstre baghjul og bliver liggende der flere kilometer indtil jeg bliver klemt inde bag en lastbil.
Giver man bundgas og trækker fra dem i inderste bane og trækker ud foran dem så får man det lange lys..

Kør forbi eller træk ind så er der plads til alle.


Det er noget stressende at have dem konstant i venstre bakspejl.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

rlarsen skrev:Ja, hvis alle ville følge den berømte færdselslov, så havde vi ikke så mange problemer ;)

Som udgangspunkt, skal alle holde til højre (eller så lang til højre, som de nu kan) på en motorvej (jeg vælger kun at ref. til kørsel på en motorvej her), og hvis man vil overhale, slår man blinkeren til - og bliver ved med at blinke til man kan komme ind igen (står også i færdselsloven at man skal blinke i hele overhalingen - gælder dog kun på en motorvej) - og noget der også står er, at man skal overhale, hvis man trækker ud, og den man overhaler ikke må sætte farten op, så dette gør selve overhalingen længere.

Politiet har også af og til fokus på lastbiler, som køre "elefant kørsel" - og dette er af samme årsag - kan/vil man ikke overhale, men blot trække ud, og laaaagsomt bygger en hastighed op, som man med tiden kan overhale med, er dette ikke lovligt, og koster en bøde.


Nogen gange er der så en række bilister på højre vejbane, som nærmer sig en lastbil og ofte opstår flg. situation: Den bagerste trækker ud til venstre (nogle gange med blink) og egoistisk forhindrer derved de forankørende bilister i at trække ud og de bliver så lukket inde bag lastbilen - det er faktisk rigtig træls...

Der er sådan lidt lurepasser i situationen - den der trækker ud først er vinderen!
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Blenster »

Ivan: den der med egoisme i forhold til at bagerste trækker ud først holder simpelthen ikke. Hvis bilen lige bag lastbilen ikke trækker ud, mener du seriøst så at de andre bare skal vente på at der sker noget???
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

Blenster skrev:Ivan: den der med egoisme i forhold til at bagerste trækker ud først holder simpelthen ikke. Hvis bilen lige bag lastbilen ikke trækker ud, mener du seriøst så at de andre bare skal vente på at der sker noget???


Måske jeg ikke var klar i mælet: "Nogen" af de bagerste trækker nogen gange ud alt, alt for tidligt. De fleste vil forudse, at kommer "vi" kørende i en perlerække, vil den forreste naturligt trække ud og de efterfølgende som en slange, da hastigheden er meget større end lastbilen. Hvis en af dem foran skal af motorvejen, kan man jo blinke i god tid.

Og jo, egoismen viser meget ofte sit grimme ansigt på vejene.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af SorenR »

MTM har forstået det der med at køre tæt...

Billede

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af Ivan »

SorenR skrev:MTM har forstået det der med at køre tæt...

Billede

Billede


Ja, størrelse gør en forskel i sammenstød, men disse antageligvis rør, gør vel ikke andet end at skade det, der bliver ramt. :D I designets hellige graler, blev kofangere "integreret" i fronten og gjorde skader kostbare. :-k

Mht. tæt kørsel har jeg længe været bekymret over den korte afstand folk holder til mig. Hvis du overholder fartgrænser f.eks. 130, er der mange, der mener at standselængden, sagtens kan være under 10 meter. :evil:

Synes også, at når man overhalet og det bliver jeg nærmest konstant af både Berlingoer og andet småtteri, kan man også på radiobilmaner trække ind foran få meter fra mig. :shock:
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Fletning på motorvej...

Indlæg af kimenemark »

Man kan ikke belære bilister. Man kan vise vejen og håbe det smitter af.

Personligt trækker jeg ud, men venter lige og ser om dem foran mig (men bagved den "tunge") vil med ud. Jeg kan jo altid overhale dem senere hvis jeg syntes de stadig er for langsomme. Ingen grund til at lukke folk inde. Det stresser ikke kun ham der bliver "låst".

Kan godt være det ikke er helt efter "bogen", men jeg tvivler på de venlige "blå mænd" har noget imod man viser hensyn [WINKING FACE]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Audiclub Social (Off Topic)"