Advarsel mod glatte veje

Her skrives om alt andet, fx. ombygning af garage, steder man har været på kør-selv ferie, motorcykler m.m., men fortæl også gerne om din nye Audi- vis også gerne billeder af den udkårne (bil).
Forumregler
Ingen salg/køb-annoncer her, brug de dertil indrettede forum.
Besvar
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Advarsel mod glatte veje

Indlæg af Ivan »

Hmm - når jeg ser temperaturen nærme sig frysepunktet kører jeg f.eks. slet ikke ikke 130 på motorvej, bliver mere forsigtig med ratudsving, bremser blødere og kører generelt langsommere. Måske fordi, jeg er fra en tid, hvor der blev gruset oven på sneen, sneploven havde ladet blive tilbage som en snebane.

Lærer køreskolerne ikke eleverne om sort is, frysepunktet og at sne faktisk er glat eller hur?

Af og til læser jeg, at årsagen til uheldet er glat føre! Om igen, jeg mener, man ikke har kørt efter forholdene, men nu er jeg jo også "gammel og sur". :mrgreen:
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af Gio »

Vil til hver en tid hellere køre på tiloversbleven sne, end en våd saltet vejbane. Sidstnævnte er lumsk, da det ikke er til at se om det er ved at fryse til is igen nedenunder. Plus den sorte våde vejbane nedsætter virkningsgrad af lys på bilen - og gør det sværere at se hvad der foregår - for ikke at tale om alt det der køres op på forruden, og nedsætter udsyn yderligere.

Så hellere passende tempo på sne, godt udsyn og føling med vej - end det hulen salteriet afstedkommer.

Nå ja - salten er sikkert også en mindre Illuminati-aftale med producenter af biler, reservedele og sprinklervæske. Rusten æder delene op, og viskerne slides ned på rekordtid - og der dufter lifligt, efter litervis af alkoholholdig sprinklervæske pøses ud over de stakkels tilsnaskede ruder. :P
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af SorenR »

Kyllinger...

Jeg tog køreprøve i december 1978 i en bil uden ABS og ESP. Der var så meget sne at vi måtte gætte os til hvor kantstenen var ved vending og parkering.

Folk er blevet alt for forvænte med de computersystemer der sidder i bilerne nu samt at folk kender ikke deres biler ordentligt.

I gamle dage var det kotume, at man brugte en times tid på en tom parkeringsplads, hver vinter, for at genopfriske, hvordan det lød, når man glidende OG skrigende ikke kunne styre bilen :mrgreen:

Der er kun een ting der virker i snevejr - sæt hastigheden NED! - og det er underordnet om man har 2-hjustræk, 4-hjulstræk eller 6-hjulstræk.

Bare fordi du føler dig som Walter Rörhl i din Audi betyder det ikke at du kan køre som Walter Rörhl i din Audi :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af Gio »

SorenR skrev:Kyllinger...

TL;DR, Søren? Eller havde du bare et behov for at støve det ga(m)le rallydiplom af?
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af Ivan »

Gio: Og når en modkørende saltbil sjasker min bil med vejsalt. +(

Søren: Kørekort siden 1976 - uden afbrydelser. :)

Ikke noget med at bremse og styre på samme tid.

Dengang, det ikke var sjældent, at folk listede en brandert hjem.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af SorenR »

Gio skrev:
SorenR skrev:Kyllinger...

TL;DR, Søren? Eller havde du bare et behov for at støve det ga(m)le rallydiplom af?

Jeg regnede med at der var flere der læste inslaget, hvis man prikkede lidt til folk ;-)
Vedhæftede filer
2010-KTI-02.jpg
2010-KTI-02.jpg (74.68 KiB) Vist 11376 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af Ztrejfer »

Gio skrev:...salten er sikkert også en mindre Illuminati-aftale med producenter af biler, reservedele og sprinklervæske. Rusten æder delene op, og viskerne slides ned på rekordtid - og der dufter lifligt, efter litervis af alkoholholdig sprinklervæske pøses ud over de stakkels tilsnaskede ruder. :P

Ahh, herligt! :P Er helt med på saltede Illuminati, mums - men kan vi ikke udvide scenariet til også at omfatte, at alle biler ALLEREDE er selvkørende, idet hemmelige Illuminati-medlemmer sidder ved deres computere og I VIRKELIGHEDEN bestemmer, hvor vi allesammen kører hen?
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Advarsel mod glatte veje

Indlæg af GertH »

Jeg tog køreprøve i december 1978 i en bil uden ABS og ESP. Der var så meget sne at vi måtte gætte os til hvor kantstenen var ved vending og parkering.

Jeg havde samme glæde mht. køreprøve, bare i December 1976. Iøvrigt kan jeg kun give Søren og Ivan ret i deres indlæg med kørsel i vintertide.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Audiclub Social (Off Topic)"