Et par af min 96 cab.

Her skrives om alt andet, fx. ombygning af garage, steder man har været på kør-selv ferie, motorcykler m.m., men fortæl også gerne om din nye Audi- vis også gerne billeder af den udkårne (bil).
Forumregler
Ingen salg/køb-annoncer her, brug de dertil indrettede forum.
Besvar
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Et par af min 96 cab.

Indlæg af jms »

Er super glad for bilen, selvom den skal have en kærlig hånd, noget de tidligere ejere ikke har haft begreb om. Et projekt som vil foregå løbende, og som bliver en opdagelsesrejse ned i en slunken pengepung - den ER dyr i reservedele, men det hele værd.
Og så er det jo en klassiker....
Vedhæftede filer
Et mere
Et mere
IMG00175-20110925-1619.jpg (65.73 KiB) Vist 19820 gange
Lige efter den er poleret...med kalechen nede
Lige efter den er poleret...med kalechen nede
IMG00158-20110925-1613.jpg (58.05 KiB) Vist 19820 gange
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Trolling
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 212
Tilmeldt: 24/06/2010 06:38
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af Trolling »

Dejlig vogn, syntes jeg har set den i kbh? 8)

Hygge
Ford S-max 2,0 tdci 140hk + plus list ekstra ;).Titanium mit alles
Audi A4 B7 2.0 TDI BLB Avant
Ford mondeo 2.5 V6 170hK
Audi A6 2.5TDI 180HK quattro '02
Audi A6 1.9TDI 130HK 2004
Peugeot 406 st 2.0HDI `01
VW Caravelle 2001 2.5 TDI
VW Transporter 1998 2,5tdi lang
VW Transporter 1997 2.5tdi kort
Touran 2.0TDI 140hk´04
VW 1303 1963
VW LT35 1995 lang
Renault Clio
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 180HK
Mazda 6 1.8 "skod vogn"
Golf 2 1987 1,6 GL turbo/IC
Renault 5 GTX 1,4[/size]
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af jms »

Jeg har set et par stykker i samme farve bl.a hvor jeg bor. Og oplevede da, at jeg kørte bag en anden cab. samme farve osv. i Kbh. Det VAR interessant at se to nærmest identiske biler lige efter hinanden. Dog var den anden af lidt nyere dato, da den havde bremselys i bagklappen, en brun kaleche, men ellers samme farve.

Overvejer at købe en mere i Tyskland om et par år som donorbil. En 2.3 mhb. på at skifte motoren over i min. Desværre må jeg ikke smide et 16V topstykke i min, da den så vil få for mange heste...men en 2.3 standard holder sig lige på grænsen af de 20% som en bil må øges.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af FinnK »

Flot cabrio (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

jms skrev:Jeg har set et par stykker i samme farve bl.a hvor jeg bor. Og oplevede da, at jeg kørte bag en anden cab. samme farve osv. i Kbh. Det VAR interessant at se to nærmest identiske biler lige efter hinanden. Dog var den anden af lidt nyere dato, da den havde bremselys i bagklappen, en brun kaleche, men ellers samme farve.

Overvejer at købe en mere i Tyskland om et par år som donorbil. En 2.3 mhb. på at skifte motoren over i min. Desværre må jeg ikke smide et 16V topstykke i min, da den så vil få for mange heste...men en 2.3 standard holder sig lige på grænsen af de 20% som en bil må øges.


Er det ABK du har i? for jeg har hørt mig omkring, og 2.0E 8V med 116 HK(det skat regner med) og 2.0E 16V med 139 HK(det skat regner med) kan gøre lovligt, 20% af 116 = 23,2. 116+23,2=139,2 så der er lige plads til den, jeg har nemlig selv samme ide :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af jms »

Jep det er en ABK 2.0E 8V 116Hk.

Mht. 16V topstykke, så har jeg da bestemt regnet forkert...:)
Kan man uden videre smide en 16V topstykke på eller er der andre ting som også skal ændres?
manifold, ledningsnet osv.?
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

jms skrev:Jep det er en ABK 2.0E 8V 116Hk.

Mht. 16V topstykke, så har jeg da bestemt regnet forkert...:)
Kan man uden videre smide en 16V topstykke på eller er der andre ting som også skal ændres?
manifold, ledningsnet osv.?


Manifold skal ændres, motorstyring vel også, ledningsnet gør jeg ud fra skal ændre, men ved ikke helt.

Men jeg troede du ville smide den 16V motor i motorkoden er vidst AAN(kontrol af kloge, tak)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af jms »

ja ok, læste selv lidt på det, og et 16V topstykke passer ikke på en ABK 8V motor, noget med smørekanaler, kølekanaler og som du selv nævner manifold osv.

PT. skal jeg have den nuværende ABK'er til at virke 100% - står i en anden tråd.

Så skift af motor er et helt andet projekt, men anden motor skal der i på sigt, bare ikke lige nu.
Til den tid vil det blive enten en 2,3 eller 2.016V
Har ladet mig fortælle at 2.3'eren lyder helt fantastisk.... uden at være overdreven tørstig, som 2.6 enller 2.8 er, så jeg hælder nok mest til en 2.3 når motoren på et tidspunkt skal opgraderes :).
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af SorenR »

Din Cab findes i to 2.0L motorvarianter, ABK (115 hk) og ACE (137 hk). Hvor meget forskel der er på dem, kan jeg ikke sige, indsprøjtningssystemerne er forskellige, Digifant vs. KE-Motronic... Jeg har selv pillet ved Digifant I og II, idet min svoger havde en Golf G60 (PG motor udskiftet med 1H motor fra Rally Golf) og min kone har en Golf I Cabriolet (2H). Når det virker er det super, men når det ikke virker +||
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:ABK (115 hk) og ACE (137 hk). Hvor meget forskel der er på dem, kan jeg ikke sige, indsprøjtningssystemerne er forskellige, Digifant vs. KE-Motronic...


8 V

16 V

Hvad jeg har haft læst rundt på nogle tyske fora, er den sidste årgang ABK med samme insprøjningssystem som ACE(havde lige glemt det var denne kode. hvorvidt der rent faktisk er sådan skal jeg ikke kunne sige.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af SorenR »

MortenAa skrev:
SorenR skrev:ABK (115 hk) og ACE (137 hk). Hvor meget forskel der er på dem, kan jeg ikke sige, indsprøjtningssystemerne er forskellige, Digifant vs. KE-Motronic...


8 V

16 V

Hvad jeg har haft læst rundt på nogle tyske fora, er den sidste årgang ABK med samme insprøjningssystem som ACE(havde lige glemt det var denne kode. hvorvidt der rent faktisk er sådan skal jeg ikke kunne sige.

Så ville det have stået i ElsaWin, der er kun nævnt Digifant 1.6 indtil 1993, derefter Digifant 1.75.

Man er ikke i tvivl når man kigger i motorrummet...

ABK
Billede

ACE
Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:
MortenAa skrev:
SorenR skrev:ABK (115 hk) og ACE (137 hk). Hvor meget forskel der er på dem, kan jeg ikke sige, indsprøjtningssystemerne er forskellige, Digifant vs. KE-Motronic...


8 V

16 V

Hvad jeg har haft læst rundt på nogle tyske fora, er den sidste årgang ABK med samme insprøjningssystem som ACE(havde lige glemt det var denne kode. hvorvidt der rent faktisk er sådan skal jeg ikke kunne sige.

Så ville det have stået i ElsaWin, der er kun nævnt Digifant 1.6 indtil 1993, derefter Digifant 1.75.

Man er ikke i tvivl når man kigger i motorrummet...

ABK
Billede

ACE
Billede


Jeg har bare set en 16V med det magen til mit
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af SorenR »

MortenAa skrev:Jeg har bare set en 16V med det magen til mit

Indsugning og udstødning i samme side ???
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:
MortenAa skrev:Jeg har bare set en 16V med det magen til mit

Indsugning og udstødning i samme side ???


Insprøjning ;)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af SorenR »

MortenAa skrev:
SorenR skrev:
MortenAa skrev:Jeg har bare set en 16V med det magen til mit

Indsugning og udstødning i samme side ???


Insprøjning ;)

Morten, jeg tror vi skal have dig gennem et basic "kend din motor" kursus ;-)

På en 8V motor er der kun 2 ventiler per cylinder, d.v.s. den ene til indsugning og den anden til udstødning, det gør det muligt at have indsugningsportene og udstødningsportene i samme side af topstykket.
8V-flow.jpg
8V-flow.jpg (74.49 KiB) Vist 19583 gange


På en 16V motor er der 4 ventiler per cylinder, d.v.s. 2 til indsugning og 2 til udstødning. For at fyldning/tømning af forbrændingskammeret skal være så effektivt som muligt tilstræber man at kanalerne er lige lange, det betyder så at man er tvunget til at lave porte på begge sider af topstykket.
16V-flow.jpg


Man skal aldrig sige aldrig og jeg udelukker ikke at der KAN eksistere 16V topstykker hvor indsugning og udstødning sidder i samme side af topstykket som på 8V. De vil ikke være lige så effektive som normale 16V topstykker og knastakslerne må være meget komplicerede at lave.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:
MortenAa skrev:
SorenR skrev:
MortenAa skrev:Jeg har bare set en 16V med det magen til mit

Indsugning og udstødning i samme side ???


Insprøjning ;)

Morten, jeg tror vi skal have dig gennem et basic "kend din motor" kursus ;-)

På en 8V motor er der kun 2 ventiler per cylinder, d.v.s. den ene til indsugning og den anden til udstødning, det gør det muligt at have indsugningsportene og udstødningsportene i samme side af topstykket.
8V-flow.jpg


På en 16V motor er der 4 ventiler per cylinder, d.v.s. 2 til indsugning og 2 til udstødning. For at fyldning/tømning af forbrændingskammeret skal være så effektivt som muligt tilstræber man at kanalerne er lige lange, det betyder så at man er tvunget til at lave porte på begge sider af topstykket.
16V-flow.jpg


Man skal aldrig sige aldrig og jeg udelukker ikke at der KAN eksistere 16V topstykker hvor indsugning og udstødning sidder i samme side af topstykket som på 8V. De vil ikke være lige så effektive som normale 16V topstykker og knastakslerne må være meget komplicerede at lave.


Det var jeg længe klar over, jeg gentager, jeg har set en 16V(ACE) med insprøjtning fra en 8V(ABK), skåret nok ud i pap :P
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af SorenR »

Jeg skulle lige læse det hele igennem igen...

Mind mig lige om at man ikke skal blande æbler og pærer... ;-) Jeg var mere optaget om der var et 16V topstykke med porte på samme side så motorrummet lignede dit... :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Et par af min 96 cab.

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:Jeg skulle lige læse det hele igennem igen...

Mind mig lige om at man ikke skal blande æbler og pærer... ;-) Jeg var mere optaget om der var et 16V topstykke med porte på samme side så motorrummet lignede dit... :-k


Må jeg anbefale thiele eller synoptik :P
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Besvar

Tilbage til "Audiclub Social (Off Topic)"