A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg om klima & varmeanlæg
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

Hej Forum.

Jeg har en A2 1.4 TDI, med man gear.
Siden jeg købte den privat har den ikke blevet rigtig driftvarm og er lang tid om at nå 70-90 gr. ved udetemperaturer på under 8-9 gr. Viseren i instrumentbrættet rykker ikke over 60 gr.
Det kan ikke være normalt,,,,at kabinen ikke bliver varm pga. manglende overskudsvarme fra motoren er OK...., men motoren skal blive varm inden for 15 min kørsel...dvs. ca. 90 gr....
Jeg har gjort følgende tiltag :
1. skiftet den mekaniske termostat som sidder på motoren.
2. skiftet vandtemperatur måleren.
3. skiftet vandpumpen.
4. Trykprøvet vandsystemet.

Dette har ikke hjulpet !!!!
Jeg er bekymret for en kørsel men især med frostvejr og en motor der ikke bliver varm må slide enormt.
Idag efter vandpumpen var skiftet kørte jeg en LANG tur på motorvejen med 140 km/t og der begyndte temp. herefter at nå 90 gr. og holdte temperaturen præsist på 90 gr. hele tiden. Men efter kørsel herefter på landevej med 70 km/t faldt den igen rimeligt hurtigt til 60 gr......!!!!!!! Og det samme mønster ved alm kørsel..var det samme....kun 60 gr. !
Jeg tænker på om vandpumpen ikke kan trække vandet rigtigt rundt pga. tilstoppet motor eller slanger eller lign....måske en tilstoppet varmevekslerfor kabinevarmen...

Sidder der et evt. Bypass eller noget.....jeg forstår det ikke....og mærker man på kølerslangerne så er slangen hvor termostaten sidder er kold (ved 90 gr. drifttemperatur) og den anden slange som går ud fra toppen af køleren er meget varm....Der er som om vander går den forkerte vej.
Jeg har skudt den med en inferrød temperaturpistol da motoren var driftvarm. omkring termostathuset ca. 70 gr. men den tilhørende slange var kun 15 gr..og kold. Motoren var skudt til ca. 65- 70 gr.

Udover at motoren ikke bliver varm så virker tilskudskabine 5 KW webasto oliefyret heller ikke,,,den skal virke ved udetemperatur under 5 gr. og ved klimaanlægget stående i Auto..... måske det har en indflydelse ??? eller det måske er en cirkulationspumpe her som er gået.

er der nogen som nogen ideer...eller samme problem ???
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af SorenR »

Theresia skrev:Hej Forum.

Jeg har en A2 1.4 TDI, med man gear.
Siden jeg købte den privat har den ikke blevet rigtig driftvarm og er lang tid om at nå 70-90 gr. ved udetemperaturer på under 8-9 gr. Viseren i instrumentbrættet rykker ikke over 60 gr.
Det kan ikke være normalt,,,,at kabinen ikke bliver varm pga. manglende overskudsvarme fra motoren er OK...., men motoren skal blive varm inden for 15 min kørsel...dvs. ca. 90 gr....
Jeg har gjort følgende tiltag :
1. skiftet den mekaniske termostat som sidder på motoren.
2. skiftet vandtemperatur måleren.
3. skiftet vandpumpen.
4. Trykprøvet vandsystemet.

Dette har ikke hjulpet !!!!
Jeg er bekymret for en kørsel men især med frostvejr og en motor der ikke bliver varm må slide enormt.
Idag efter vandpumpen var skiftet kørte jeg en LANG tur på motorvejen med 140 km/t og der begyndte temp. herefter at nå 90 gr. og holdte temperaturen præsist på 90 gr. hele tiden. Men efter kørsel herefter på landevej med 70 km/t faldt den igen rimeligt hurtigt til 60 gr......!!!!!!! Og det samme mønster ved alm kørsel..var det samme....kun 60 gr. !
Jeg tænker på om vandpumpen ikke kan trække vandet rigtigt rundt pga. tilstoppet motor eller slanger eller lign....måske en tilstoppet varmevekslerfor kabinevarmen...

Sidder der et evt. Bypass eller noget.....jeg forstår det ikke....og mærker man på kølerslangerne så er slangen hvor termostaten sidder er kold (ved 90 gr. drifttemperatur) og den anden slange som går ud fra toppen af køleren er meget varm....Der er som om vander går den forkerte vej.
Jeg har skudt den med en inferrød temperaturpistol da motoren var driftvarm. omkring termostathuset ca. 70 gr. men den tilhørende slange var kun 15 gr..og kold. Motoren var skudt til ca. 65- 70 gr.

Udover at motoren ikke bliver varm så virker tilskudskabine 5 KW webasto oliefyret heller ikke,,,den skal virke ved udetemperatur under 5 gr. og ved klimaanlægget stående i Auto..... måske det har en indflydelse ??? eller det måske er en cirkulationspumpe her som er gået.

er der nogen som nogen ideer...eller samme problem ???

Hvor befinder vi os henne i Danmark??

Jeg ved at Jesper (http://www.3liter.dk) i Havdrup er danmarksmester i de små VAG'er, hvis du skal have nogen til at skrue på den.

De symtomer du beskriver, er typisk en termostat der står åben hele tiden, så vandet altid cirkulerer gennem køleren. Vandet skal netop ikke cirkulere igennem køleren, før selve motoren er driftvarm. Har du monteret termostaten korrekt?

Møtrikkerne er spændt med 15 NM


Den gamle termostat drejes 90 grader med uret og fjernes


Den nye termostat indsættes (vendes præcis som vist ovenfor) og drejes 90 grader mod uret. Gummiringen fugtes med G12+ før samling
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

Tak
Har allerrede kontaktet jesper fra hvadrup
Dette kunne være problemet med termostaten.

Termostaten kan ikke isættes forkert, har selv gjort det.... :D
Og slangen fra termostaten er KOLD, når motoren er godt driftvarm...

Er der nogen der ved hvor man evt. kan få tegninger til kølesystemet, og evt. også til tilsludsvarme oliefyret...
Beauty V8
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 264
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Himmerland

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Beauty V8 »

Hej
Din tilskudsvarmer skal kører under 5gr. ellers bliver din motor aldrig varm.
Vores virker rigtig godt og det er tydeligt at se om temp er over eller under 5 gr.
Så når det andet nu tilsyneladende er ok prøv at få fyret til at kører.
Jens Chr.

Skoda Yeti Outdoor 1,2 TSI 2015
V8 4.2 88' med 93' teknik. Solgt
A2 1.4 TDI 01'. Solgt
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af coupefritz »

Jeg kan sagtens genkende dit problem. Jeg tror selv jeg har et fyr, der ikke virker, i og med at jeg ikke oplever en forskel med eller uden ECON tilkoblet. For at sikre at dit fyr aktiveres, når temparaturen er under 5 grader, skal ECON ikke være koblet til.

Men du har med en sparsom maskine at gøre, og den afgiver ikke specielt meget overskudsvarme. Indtil du får dit fyr til at virke, så prøv at skrue klima ned på 18 grader til at starte med, og se herefter om ikke den bliver hurtigere driftsvarm. Jeg tror ikke, at det er din thermostat, der er skyld i det.

Her til aften - ca -1 grad - tog det ca. 15-17 km. ved 100 - 110 km/t, før den var driftsvarm.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

Ok, ta kfor tippene.
Jeg har nu hældt noget liqui moly kølerens i espansionbeholderen..prøver det sidste forsøg....

Ellers vil jeg få repareret mit fyr.....Jeg mener bare ikke det har noget at gøre med at motoren bliver driftvarm...da det kun er et fyr til kabinevarmen,,,men jeg ved ikke hvordan der er bygget op....

Tak for hjælpen for nu,,,vender tlbage når jeg har prøvet at repararet fyret...
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

lige lidt mere...

HAr kørt 45 min med 140 km/t i dag,,, og den bliver varm 90 gr ...og temperaturen holdes flot....
Da jeg drejer af motorvejen, tager jeg hjælmen af og mærker på slangen fra temostathuset.....den er kold, og det betyder at temostaten ikke er åben...og der kommer ikke vand til køleren....utroligt !!!! efter så en en lang tur med 140 km/t konstant.....
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af SorenR »

Theresia skrev:lige lidt mere...

HAr kørt 45 min med 140 km/t i dag,,, og den bliver varm 90 gr ...og temperaturen holdes flot....
Da jeg drejer af motorvejen, tager jeg hjælmen af og mærker på slangen fra temostathuset.....den er kold, og det betyder at temostaten ikke er åben...og der kommer ikke vand til køleren....utroligt !!!! efter så en en lang tur med 140 km/t konstant.....

Nu løber vandet jo fra køleren og tilbage til motoren gennem termostaten, d.v.s. den slange bør være koldere end de andre... ;) Hvad med den anden slange til køleren ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Jesper P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 22/04/2009 12:22
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Jesper P »

Det helt Almindeligt på en A2 der er ikke nok overskudsvarme, det derfor den er monteret med tilskudsvarmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
______________________________________________
Audi Rs4 B5
http://www.bilgalleri.dk/galleri/305839-audi_rs4
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

OK da .......Troede vandet løb den anden vej.....fra termostathuset i motoren til bunden af køleren og ud i toppen af køleren (denne slange er varm) til motoren.
Sådan er slangerne monteret...

Nogen der har et godt værksted til rep. af Webasto oliefyr ??. Har snakket med 3L værkstedet Jesper (Havdrup), men han har først tid i næste uge.....
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

Har fået en ekspert til at checke op på oliefyret.
Oliefyret en en kombineret motor og kabinevarmer. som aut. regulerer diesel/luftblanding efter udetemperatur og vandtemperatur. Den opvarmer vandet til at løbe igennem varmeappartet, og dernæst igennem vand kredsen i motoren og tilbage til fyret.

Den enhed jeg har er uden egen vandcirkulationspumpe. Og jeg har fået læst data ud på den fra bilens cpu. den viser fejl på gløderørs- sensor.
Hvilket tyder meget på at den er kokset til....reeelt stiger den elektriske modstand på sensoren pga. koksbelægning,,,hvilket giver alarm....ogg reelt skulle være en indikation af brænder enheden er kokset til.

Så jeg har fået mod på selv at udskifte fyret,,,,man skulle kunne bestille et nyt brænder enhed, men jeg tror art jeg udskifter hele enheden.
Bør være til at have med at gøre.....2 vandslanger /frem/retur, en dieselslange, og 2 elektriske stik.....

Er der nogen der kender til en evt. billig leverandør.... Jeg har hørt autohuset i flensburg tyskland skulle være OK med priser..... men prisen løber nok op i en 5000 Kr....uhmmm
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af SorenR »

Theresia skrev:Har fået en ekspert til at checke op på oliefyret.
Oliefyret en en kombineret motor og kabinevarmer. som aut. regulerer diesel/luftblanding efter udetemperatur og vandtemperatur. Den opvarmer vandet til at løbe igennem varmeappartet, og dernæst igennem vand kredsen i motoren og tilbage til fyret.

Den enhed jeg har er uden egen vandcirkulationspumpe. Og jeg har fået læst data ud på den fra bilens cpu. den viser fejl på gløderørs- sensor.
Hvilket tyder meget på at den er kokset til....reeelt stiger den elektriske modstand på sensoren pga. koksbelægning,,,hvilket giver alarm....ogg reelt skulle være en indikation af brænder enheden er kokset til.

Så jeg har fået mod på selv at udskifte fyret,,,,man skulle kunne bestille et nyt brænder enhed, men jeg tror art jeg udskifter hele enheden.
Bør være til at have med at gøre.....2 vandslanger /frem/retur, en dieselslange, og 2 elektriske stik.....

Er der nogen der kender til en evt. billig leverandør.... Jeg har hørt autohuset i flensburg tyskland skulle være OK med priser..... men prisen løber nok op i en 5000 Kr....uhmmm

Du kan vel nøjes med at udskifte brænderen... Sådan en brænder til et Thermo Top Z/C-D fyr kan vel ikke koste kassen... :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af coupefritz »

Og jeg har fået læst data ud på den fra bilens cpu. den viser fejl på gløderørs- sensor


Jeg har hørt mange, der har haft held med at rense den. Og så spillede det hele bagefter.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Jesper P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 22/04/2009 12:22
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Jesper P »

Jeg har skiftet en del brændere, jeg tror jeg ville give den en ny, få det justeret rigtigt ind og så ellers bare være glad igen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
______________________________________________
Audi Rs4 B5
http://www.bilgalleri.dk/galleri/305839-audi_rs4
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

har i weekenden skyllet vandsystemet igennem efter en kølerens dosering i ekspansionsbeholderen.

Dette hjalp ikke, den bliver stadig ikke varm.

Har købt en helt ny brænderenhed...via nettet, 1300 kr inkl forsendelse.
Håber på det kan gøre forskellen.
kan forhåbetlig finde ud af udskifte den...
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af coupefritz »

Har bestilt tid på værksted på fredag, hvor de skal se på mit fyr.

Hørte iøvrigt noget mærkeligt i eftermiddags, da jeg parkerede i carporten. Noget kørte i 3-4 minutter efter at bilen var slukket. Har svært ved at tro at de var blæseren til køleren. Måske oliefyret alligevel lever :-k

Her til aften, efter en køretur på 40 km, kunne jeg dog ikke få den til at gentage lyden.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Jesper P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 22/04/2009 12:22
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Jesper P »

Hvem skal kigge på den Fritz?


Sent from my iPhone using Tapatalk
______________________________________________
Audi Rs4 B5
http://www.bilgalleri.dk/galleri/305839-audi_rs4
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af coupefritz »

Det skal SMC på Amager, skal samtidigt have skiftet et hjulleje.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Theresia
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/01/2013 12:44

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af Theresia »

Så kører den.
Brænderenheden er udskiftet, købt på nettet ca. 2000 Kr : 131 Pund..
http://sales.butlertechnik.com/vehicle- ... -top-e-c-z

Men et stort arbejde at få fyret ud og sat i igen. 5 timer på gør det selv værksted. kølerslanger skåret over og sat mellesmtykker på m.m.....
Brænderenheden var som forventet kokset igennem.
Fejlen på Bilens CPU blev resat...noget med glow sensor error....
Opstartet bilen, udetemperatur -4 gr. og vupti....varme i kabinen efter 5 min, og vigtigst motortemp på 90 gr. efter 10-15 min.
Fyret kører når udetemp er under 5 gr. og det automatiske klimaanlæg står i Auto, så styrer fyret selv ind,,,kan køre i 2 trin halv last og fuld last som er 5 KW.

Sådan stolt af mig selv.....Men jeg synes stadig det er utroligt at en 1.4 TDI ikke kan blive driftvarm dvs. ca 80 g-90 gr. uden et tilskudsoliefyr !!!!!!

Håber I kan bruge indlægget,,,,og tak for jeres råd !!!!
Kenneth
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: A2 bliver ikke driftvarm, hjælp

Indlæg af coupefritz »

Fik besked fra værksted på, at fyret var færdigt - nyt fyr incl. montering iflg. prisoverslag 13.463 efter 26% rabat :(

Den vil jeg nok lige tænke over :-k
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"