A2, vindfølsom?

Indlæg om karosseri
Besvar
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

A2, vindfølsom?

Indlæg af OleS »

Hvad siger i andre, er A2 en vindfølsom lille én?

Nu er jeg med på følgende ting:

1. Det blæser som en psykopat i en helikopter på højkant i dag
2. jeg kører på cykeldæk (145/85r14)
3. min bil vejer ca det samme som en spand maling (uden maling)

men jeg kørte over storebælt og til vestkysten i dag, og jeg syns min bil reagerer ret voldsomt på vinden når man tænker på at det skulle være en af de mest vindglatte biler nogensinde produceret.

er det modellen der er følsom, eller skyldes det

4. jeg har et Audi S-Line Skørtesæt på (som jeg prøver at få solgt, fordi jeg ikke syns det passer helt ind i ØKO-bussen)

/Ole
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
mojensen
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/01/2011 21:03
Geografisk sted: Jylland

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af mojensen »

Ja, den er meget vindfølsom, men det tror jeg bare man må lære at leve med.....og det er jeg så småt ved. Har kørt 25.000 i min som jeg fik i bytte på min Octavia RS TDI i december. Jeg har jo dermed stort set udelukkende kørt i dårligt vejr i den :)
Hvad skal du have for det s-line skørtesæt og har du evt. et billede af det monteret på din 3L?
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af OleS »

Det er rart nok at vide at det ikke er mig alene der har den opfattelse, i mit verdensbillede passer det bare ikke rigtigt ind det med "laveste CV værdi" og så videre. Men det må nok have at gøre med en kombination af 1-2 og 3 så, jeg forventede bare at det var anderledes :) men fair nok, den kræver bare at man er vågen når man kører i blæsevejr... det bør man jo nok være alligevel :D
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
Tonny Jensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 259
Tilmeldt: 14/04/2010 23:03
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Kontakt:

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af Tonny Jensen »

Sænkning hjælper på det, og det gør lidt bredere dæk også (samme dimension som Lupo). Men helt godt bliver det aldrig :)
| VCDS | Vil gerne lave kodning og fejludlæsning. Bare henvend dig på PB |
| OEMshop.dk - din webshop med originale dele som rustfri pedalsæt, R8 oliedæksel, lyskontakter og plejesæt. |
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af OleS »

samme dimension som lupo duer da ikke, så passer mit speedometer da for alvor ikke?
lupoen har en ret meget mindre omkreds...

Men jeg vil nu også helst holde fast i min eco dæk i 145, har lige fået dem på og dæk støj er for mig nærmest ikke eksisterende nu, i forhold til mine winter-conti' i samme størrelse

Sælger siger at den i forvejen er sænket, men det kan jeg overhovedet ikke vurdere om den er eller ej...
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af audi_claus »

Lav CV værdi har ikke noget med sidevindsfølsomhed at gøre - måske tvært-i-mod.
Bilens luftmodstand er CV værdien ganget med frontarealet (da det formodes bilen kører fremad).
Da principper og beregninger mht luftmodstand kom frem for 80 år siden, gik det på, at bilerne skulle være dråbeformede og af praktiske hensyn skar man noget af bagenden for ikke at få 12 meter lange biler.
Jeg prøvede selv at bergne en CV værdi for min motorcykel med kåbe. Det skete ved, at jeg ved 60 km/time satte den i frigear - på en stille dag - og målte hvor mange sekunder der gik, til hastigheden var faldet med 5 km/time. Frontarealet blev beregnet ved at sætte motorcyklen i en kendt ramme - en garageport - og tage et foto. Fotoet bliv klippet til og vejet på en brevvægt og herefter selve motorcykel klippet ud - og så havde jeg et frontareal. Og data kunne stoppes i en formel.

Vindfølsomheden må logisk bestemmes af det tryk som kombinationen af fartvind og vejrets vind danner mod køretøjet og samtidig hensyntagen til vægt og stivhed i i reaktionen mod vejbanen.
Den del af bilen, der rager ud foran forhjulene giver et direkte drejende tryk væk fra vinden. Den del, der er mellem for- og baghjul et direkte sideværts tryk, og den del, der er efter baghjulene vil give et oprettende moment.
Da kompaktbiler af pladshensyn er relativ høje i forhold til deres længde, vil sidetrykket (arealet) blive stort i forhold til en ældre bils længere akselafstand og desuden mangler det oprettende moment helt, da baghjulene danner bilens afslutning. Desuden er bilerne så lette som muligt.

Nogle blier har af synsmæssige årsager spoilere på bagklappen. Det kan bedre CV værdien ved at lave en kunstig forlængelse af vindbilledet. Det kan også være for at få større tryk på bagakslen ved højere hastigheder. Hvis man benyttede et tilsvarende system med lodrette aktive spoilere, kunne man nedsætte sidevindsfølsomheden men de skulle være hurtigtvirkende gr. turbulens.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af OleS »

audi_claus skrev:Fotoet bliv klippet til og vejet på en brevvægt og herefter selve motorcykel klippet ud

Du er sgu min slags nørd :D



tak for forklaringen, det giver meget god mening i min bog må jeg sige. :)
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
jesperb
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2/09/2010 18:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af jesperb »

Har fået nye støddæmpere bagi og de hjalp rigtig, rigtig meget på sidevindsfølsomheden, specielt over Storebælt som var direkte skræmmende før, men også generelt.
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af tiwang »

begge mine A2'er er vindfølsomme - har også sat nogle koni støddæmpere bagi men jeg synes ikke det gav noget - hvis nogen har fået sat en kombination af fjedre og støddæmpere sammen så en A2'er kan være behagelig at køre i hører jeg det gerne

mvh ti
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af Reno »

Vores er også vindfølsom, synes ikke det er et problem i dagligdagen, når man er opmærksom på det.

Når vi kører over storebælt, eller for den sag andre broer med høje pyloner, så skal man godt nok holde fast i rattet og korrigere når man passere pylonerne, der kan den nærmest lave vognbaneskift af sig selv :)
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
jesperb
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2/09/2010 18:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af jesperb »

Reno skrev:Vores er også vindfølsom, synes ikke det er et problem i dagligdagen, når man er opmærksom på det.

Når vi kører over storebælt, eller for den sag andre broer med høje pyloner, så skal man godt nok holde fast i rattet og korrigere når man passere pylonerne, der kan den nærmest lave vognbaneskift af sig selv :)


Og netop passage af pylonerne på storebælt blev meget bedre da jeg fik nye støddæmpere bagi (men forsvandt dog ikke helt).
Der var egentlig ikke synlige tegn på slidtage efter ca 160.000km, men jeg valgte at få dem skiftet på anbefaling af mekanikeren og af egen erfaring, netop med sidevindsfølsomheden som indikator.
Kører iøvrigt på standard standard 145/etellerandet.
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
Brugeravatar
Elektronik
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/02/2015 12:59
Geografisk sted: Borup

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af Elektronik »

audi_claus skrev:Lav CV værdi har ikke noget med sidevindsfølsomhed at gøre - måske tvært-i-mod.
Bilens luftmodstand er CV værdien ganget med frontarealet (da det formodes bilen kører fremad).
Da principper og beregninger mht luftmodstand kom frem for 80 år siden, gik det på, at bilerne skulle være dråbeformede og af praktiske hensyn skar man noget af bagenden for ikke at få 12 meter lange biler.
Jeg prøvede selv at bergne en CV værdi for min motorcykel med kåbe. Det skete ved, at jeg ved 60 km/time satte den i frigear - på en stille dag - og målte hvor mange sekunder der gik, til hastigheden var faldet med 5 km/time. Frontarealet blev beregnet ved at sætte motorcyklen i en kendt ramme - en garageport - og tage et foto. Fotoet bliv klippet til og vejet på en brevvægt og herefter selve motorcykel klippet ud - og så havde jeg et frontareal. Og data kunne stoppes i en formel.

Vindfølsomheden må logisk bestemmes af det tryk som kombinationen af fartvind og vejrets vind danner mod køretøjet og samtidig hensyntagen til vægt og stivhed i i reaktionen mod vejbanen.
Den del af bilen, der rager ud foran forhjulene giver et direkte drejende tryk væk fra vinden. Den del, der er mellem for- og baghjul et direkte sideværts tryk, og den del, der er efter baghjulene vil give et oprettende moment.
Da kompaktbiler af pladshensyn er relativ høje i forhold til deres længde, vil sidetrykket (arealet) blive stort i forhold til en ældre bils længere akselafstand og desuden mangler det oprettende moment helt, da baghjulene danner bilens afslutning. Desuden er bilerne så lette som muligt.

Nogle blier har af synsmæssige årsager spoilere på bagklappen. Det kan bedre CV værdien ved at lave en kunstig forlængelse af vindbilledet. Det kan også være for at få større tryk på bagakslen ved højere hastigheder. Hvis man benyttede et tilsvarende system med lodrette aktive spoilere, kunne man nedsætte sidevindsfølsomheden men de skulle være hurtigtvirkende gr. turbulens.


Kan man fjerne spoileren? Den tager meget at udsynet bagud :cry: Vil det påvirke bilens aerodynamik markant?? Eller er spoileren kun et "Marketing gimmick" O:)
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af tiwang »

tror ikke det vil gøre den store forskel for udsynet - det knæk bagruden har der - vil det ikke være så vanskeligt at kigge igennem selv om det skulle lykkes dig at fjerne den lille hale med lim und alles ?

mvh tiwang
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af audi_claus »

En spoiler skal være meget stor og bilen køre ret hurtigt, for at den kan få betydning.
Jeg har selv taget banelicens på Ring Djursland og kom til at træne med nogle DTC kørere. Min 200 20V chippet 280 Hk og ny Brembo forhjulsbremser, kunne tage dem i optrækket, køre hurtigere på langsiden og udbremse dem før sving. Men rundt i svingene kunne jeg ikke følge med gr. manglende opsætning af stiv undervogn. Så jeg kunne jo se, at de næppe nåede op over 160-180 på langsiden og i svingene kom de ned omkring 100 eller lavere. Ikke imponerende for Danmarks "kongeklasse". For nogle år siden snakkede jeg så med nogle, der kørte Special Saloon, hvor bilerne er majet meget ud, og jeg stillede mig tvivlende over for nytteværdien af deres spoilere ud fra de hastigheder, jeg havde observeret. De indrømmede, at de faktisk kørte hurtigere uden spoilere og det kun var for at virke lidt dramatiske over for publikum.

Så med mindre, du kører et stykke over 250 km/time tror jeg ikke du kan mærke fordel ved en spoiler ----
Den på min Ur-quattro er velegnet til at stille en dåseøl på når vi er til sommertræf 8)

Den er vandret (ved stilstand) og gummiet ridser ikke øldåsen
Vedhæftede filer
DSCN6703.JPG
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Elektronik
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/02/2015 12:59
Geografisk sted: Borup

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af Elektronik »

Mange tak for input. Jeg fjerner det pjank spoiler. det gør det meget nemmere at holde bagruden ren og øger sigtbarheden ;)

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
dwsimonsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 64
Tilmeldt: 2/05/2013 14:12
Geografisk sted: Herning

Re: A2, vindfølsom?

Indlæg af dwsimonsen »

fjern ikke spoileren, det er ikke besværet værd og den er ikke beregnet til at holde bilen nede men istedet at bryde vinden således at der ikke kommer en cirkulerende luftstrøm bag bilen.

hvis spoileren blot havde været en gimmick havde de sparet den væk da den vejer, desuden vil den ikke give et synderlig forbedring at udsynet da formen på ruden ville gøre det svært at fokusere uden en ren skille linje.
Besvar

Tilbage til "Karosseri"