Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
hum
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15/02/2012 19:18
Geografisk sted: 8464

Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af hum »

Hej
Er der nogen der ved hvor meget dette baghjulsleje skal spændes med?
SNR R154.55
Billede

Har læst mig frem til 18NM, men det virker meget forkert, da man næsten ikke kan skrue bolten I uden at overgå denne værdi..
Nå ja, der skal måske lidt mere info på, Bilen er en 2009 A3 SB 2,0 TDI 140, motorkode CBAB, bagaksel PR: 1KD
Lejet hedder også: 8V0598611A el. 1k0598611
Senest rettet af hum 2/10/2015 16:20, rettet i alt 1 gang.
Hans U. Mikkelsen

"Just because you got a nice home, there´s no need to be there all the time, go drive somewhere..."
Brugeravatar
hum
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15/02/2012 19:18
Geografisk sted: 8464

Re: Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af hum »

:D....
Hans U. Mikkelsen

"Just because you got a nice home, there´s no need to be there all the time, go drive somewhere..."
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af SorenR »

Øhm... Min bog siger noget andet... Der skal bruges et par stykker af disse...

Billede

Anzugsdrehmoment bei Fahrzeugen mit Radlagergehäuse aus Aluminium 200 Nm +180° weiterdrehen
Anzugsdrehmoment bei Fahrzeugen mit Radlagergehäuse aus Stahl 180 Nm +180° weiterdrehen


Så dem du har spurgt har nok sagt 18 Kg. 18 Kg ~ 180 NM .. ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
hum
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15/02/2012 19:18
Geografisk sted: 8464

Re: Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af hum »

Ja det var også min tanke, men når man så efter første køretur mærker på fælgene, er de så varme at man dårligt kan holde på dem (Begge lejer skiftet), men det kan jo self. godt være de nye skiver og klodser som også lige smuttede på I farten...
Men min tvivl kom da jeg så dette:
http://www.vehiclepartsdatabase.com/vehicles/allprivateroadvehicles/volkswagen/golfvii/12tsi/cyva/137871/wheelbearings/snr/r15455
Der skriver de 18NM, men det må simpelthen være en fejl, tror mere på det du henviser til, men så er der jo stadig balladen med de "Varme" 18" alu'er, har du et bud på dette?
Hans U. Mikkelsen

"Just because you got a nice home, there´s no need to be there all the time, go drive somewhere..."
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af SorenR »

hum skrev:Ja det var også min tanke, men når man så efter første køretur mærker på fælgene, er de så varme at man dårligt kan holde på dem (Begge lejer skiftet), men det kan jo self. godt være de nye skiver og klodser som også lige smuttede på I farten...
Men min tvivl kom da jeg så dette:
http://www.vehiclepartsdatabase.com/vehicles/allprivateroadvehicles/volkswagen/golfvii/12tsi/cyva/137871/wheelbearings/snr/r15455
Der skriver de 18NM, men det må simpelthen være en fejl, tror mere på det du henviser til, men så er der jo stadig balladen med de "Varme" 18" alu'er, har du et bud på dette?

Det er nok fordi de er ved at falde af... :!:

18NM er totalt urealistisk... Selv de gamle koniske hjullejer på konens G1 Cabriolet bliver spændt med mere end 18NM :roll:

Et meget godt bud er at hvis der skal bruges muller for at få bolten af, skal der nok også bruges muller for at få den på igen. 180NM plus 180 grader kan oversættes til noget nær 400 NM så forvent ikke at dine hjul bliver siddende alt for længe når de kun er tilspændt med 18 NM, det er stort set kun din bremsekaliber der holder på hjulet når bolten går løs.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
hum
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15/02/2012 19:18
Geografisk sted: 8464

Re: Torque på et baghjulsleje ??

Indlæg af hum »

SorenR skrev:
hum skrev:Ja det var også min tanke, men når man så efter første køretur mærker på fælgene, er de så varme at man dårligt kan holde på dem (Begge lejer skiftet), men det kan jo self. godt være de nye skiver og klodser som også lige smuttede på I farten...
Men min tvivl kom da jeg så dette:
http://www.vehiclepartsdatabase.com/vehicles/allprivateroadvehicles/volkswagen/golfvii/12tsi/cyva/137871/wheelbearings/snr/r15455
Der skriver de 18NM, men det må simpelthen være en fejl, tror mere på det du henviser til, men så er der jo stadig balladen med de "Varme" 18" alu'er, har du et bud på dette?

Det er nok fordi de er ved at falde af... :!:

18NM er totalt urealistisk... Selv de gamle koniske hjullejer på konens G1 Cabriolet bliver spændt med mere end 18NM :roll:

Et meget godt bud er at hvis der skal bruges muller for at få bolten af, skal der nok også bruges muller for at få den på igen. 180NM plus 180 grader kan oversættes til noget nær 400 NM så forvent ikke at dine hjul bliver siddende alt for længe når de kun er tilspændt med 18 NM, det er stort set kun din bremsekaliber der holder på hjulet når bolten går løs.


Det hører med at da de blev spændt første gang, var det med alt hvad remmer og tøj kunne holde til, for som du skriver "Skal der bruges muller for at få bolten af....." men det var der fælgene blev varme, og derfor jeg fik mine tvivl. ;|
Så begynder man at undersøge alle mulige steder om noget mere håndgribeligt, men jeg skulle jo nok have sprunget direkte til "Audirådet" herinde, istedet for at rode rundt alle mulige steder på nettet [-X
Nevertheless, takker for info, jeg må ud endnu engang og rykke lidt I den gl. dame´s bagtøj...
Det skal lige nævnes at jeg ikke turde køre med kun 18NM bespænding, de sidder lige nu med 150NM, for det andet virkede som det rene vanvid..
Hans U. Mikkelsen

"Just because you got a nice home, there´s no need to be there all the time, go drive somewhere..."
Besvar

Tilbage til "Undervogn"