Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg om styretøj
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Nu har jeg haft min A3 8v, i ca. 2 mdr. og er godt tilfreds, på nær en mystisk fejl med styretøjet.

Efter omkring 30 minutters kørsel på motorvej, bliver styringen lidt hårdere som om servoeffekten bliver reduceret. Men der ud over, opstår der en effekt man nærmest kan kalde for "klæbende". Det føles som om man kører i et spor i asfalten, så når man skal korrigerer lidt med rattet, er der en modstand i rattet der skal overvindes. Det er ikke meget, men nok til, at styringen føles meget ubehagelig. Nærmest usikker og farlig.

Har læst på en række forum, at det stort set er alle nyere modeller med eletromekanisk servostyring der har dette problem. Men det der er mest skræmmende at læse, er den manglende forståelse fra Audis side. Nogen får nyt styretøj. Dette kan hjælpe, men der er nogen der har oplevet, at problemet består eller kommer tilbage. Andre kan ikke overbevise værkstedet om, at der er et problem. "Det er som det skal være" er meldingen i mange tilfælde. Og så er der lang vej op af bakke!

Har selv haft kontakt med værkstedet i Hørsholm. De havde ingen problemer med, at forstå problematikken, uanset det er svært at forklare. Men det havde de aldrig hørt om før. Jeg blev bedt om, at bestille en tid så vi kunne køre en tur for, at se om mekanikeren kunne se om der var noget galt. Det har jeg så ikke haft tid til endnu. Og jeg orker næsten ikke at tage kampen. Jeg kan allerede forudse hvad der sker. Mekanikeren kan ikke mærke noget, og så må jeg gå med uforrettet sag.

Men man kommer i tvivl om hvorfor værkstedet siger de aldrig har hørt om problemet før. Skyldes det komplet ukompetent personale, eller lyver de? Hvis man kan læse om alle de problemer der er med alle andre modeller, mon så ikke også et autoriseret Audi værksted har hørt om det?
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Havberg »

synes da umiddelbart du skal tage den tur med en mekanikker du er blevet tilbudt :)
Så må du jo se hvad de siger og tage den derfra - at opgive allerede på forhånd løser jo ikke ret mange problemer
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

CoupéGt skrev:synes da umiddelbart du skal tage den tur med en mekanikker du er blevet tilbudt :)
Så må du jo se hvad de siger og tage den derfra - at opgive allerede på forhånd løser jo ikke ret mange problemer


Det vil jeg da også gøre. De skal ikke have lov til, at dø i synden.
:evil:
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Michael Vindfeld
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 15/06/2010 16:56
Geografisk sted: Hobro

Re: Sv: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Michael Vindfeld »

Da min vogn fornylig var på værksted have jeg er ny a4 som låner vogn, og den havde netop det problem du beskriver, altså fornemmelsen af at køre i et vogn spor, hvis man ville korrigere meget lidt, var der ligesom om et punkt på rattet (styretøjet) man skulle forbi. Tænke faktisk at jeg hurtig ville blive træt af det hvis det var min bil :roll:
Med hensyn til hårdhed er det ikke hastigheds afhængig? Forstået på den måde at rattet bliver "hårde" desto hurtigere du køre, For komfort skyld... Nu må de kloge rette mig hvis jeg har uret.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Med Venlig Hilsen
Michael Vindfeld
09' A4 1.8 TFSI 160
MMI high, Xenon+, fartpilot
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Sv: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Michael Vindfeld skrev:Med hensyn til hårdhed er det ikke hastigheds afhængig? Forstået på den måde at rattet bliver "hårde" desto hurtigere du køre, For komfort skyld... Nu må de kloge rette mig hvis jeg har uret.


Jo. Det er korrekt. Men det opstår pludseligt ved konstant fart. Så det kan ikke skyldes dynamisk styring.
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
jazzman
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/09/2012 07:10

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af jazzman »

problemet er skam kendt i Tyskland:
http://www.motor-talk.de/forum/widerstand-bei-korrektur-lenkbewegung-t4320918.html

Så vidt jeg kan se, har en softwareopdatering løst problemet.
A3 Sportback 8va 1.8tfsi s-tronic
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

jazzman skrev:problemet er skam kendt i Tyskland:
http://www.motor-talk.de/forum/widerstand-bei-korrektur-lenkbewegung-t4320918.html

Så vidt jeg kan se, har en softwareopdatering løst problemet.


Kan se du har en 8pA. Den er vel også med EM-styring? Har du haft samme problem?
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

En lille opdatering.

Nu har de langt om længe bekræftet at der er noget galt. Jeg har fået en opdatering af softwaren, men nu er det endnu værre, om muligt, idet problemet nu er der hele tiden.
Jeg var også noget skeptisk da de sagde, at det kunne klares med en opdatering af softwaren. Hvis softwaren virker på en bil, hvorfor skulle den så ikke virke på en anden bil med samme hardware? Vi snakker jo ikke om en rumraket. Det er en simpel motor der styres af en PID-regulering.

Nu er jeg spændt på hvad de disker op med af geniale hovsa-løsninger.

Det er godt nok sørgeligt, at Audi ikke kan lave et simpelt styretøj. Synes ikke jeg kan finde andre mærker med samme problemer med elektomekanisk styring.
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Nu skal importøren ud og køre i den, IGEN. Og der skal gå 18 dage før de kan nedværdige sig til at sende en mand. Endnu et bevis på Audis arrogance. Det tager 30 minutter at køre fra København til Hørsholm. Hvorfor skal det tage 18 dage?
Og hvorfor skal jeg tro på, at han kan finde en løsning denne gang? Nu kan det ikke vare længe før FDM eller en advokat bliver sat på sagen. Gider snart ikke bruge mere tid på det.
Sørgeligt man skal have så meget bøvl med en helt ny bil til 500k.

Vidste jeg skulle have købt en BMW :evil:
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

AUDI_BOARD.jpg
AUDI_BOARD.jpg (75.4 KiB) Vist 32441 gange
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Nu gider jeg ikke mere. Har haft fat i min advokat der er helt klar i spyttet. De har 3 muligheder: reparere bilen (hvilket de har indrømmet de ikke kan, bytte bilen med en ny eller give pengene tilbage.
Hun nævnte også, at jeg mer eller mindre er stavnsbundet til bilen. Hvis jeg sælger den er jeg forpligtiget til at fortælle køberen om problemet. Og hvem gider så lige købe lortet!
Sørgeligt man skal have en advokat på for at råbe dem op. Nu må vi se om hun har bedre held med det end jeg har haft.

Stram jer an, Audidanmark.
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Steffenmoller
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/06/2013 22:56

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Steffenmoller »

Lyder voldsomt - har du hørt om andre med samme problem på den nye A3? Får selv min nye 8V på mandag.

Lyder som en fejl i "audi drive select" der jo ændre på styrring og speederens datalinie

Samme fejl om den står i Comfort, Dynamic eller Auto ?
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Steffenmoller skrev:Lyder voldsomt - har du hørt om andre med samme problem på den nye A3? Får selv min nye 8V på mandag.

Lyder som en fejl i "audi drive select" der jo ændre på styrring og speederens datalinie

Samme fejl om den står i Comfort, Dynamic eller Auto ?


Velkommen til, Steffen.

Der er flere med den nye A3 der har samme problem. Men det er alle Audi modeller der kan have det. Undtagen A8 der har hydraulisk servo.
Det er kun enkelte mandagsmodeller der er ramt, så du slipper forhåbentlig. Hvis du får en bil uden problemer, er jeg sikker på du bliver glad for den.
Det har intet med Drive Select at gøre. Der er flere der har problemet i biler uden DS.

Du kan evt prøve at Google Audi Steering Problem. Så skal du bare se.

Jeg kan kun opfordre dig til at være opmærksom når du modtager din bil. Hvis den har det, så gå i flæsket på dem ASAP. De vil gøre alt for at overbevise dig om der ikke er nogen problemer. Eller at de har en løsning lige om hjørnet.Men så kan du jo bare henvise til mig. Jeg er 100 % sikker på at både PR og Juridisk hos Audidanmark kender mig :evil:

Hvad er spec på din bil?
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Steffenmoller
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27/06/2013 22:56

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Steffenmoller »

Hej igen.

Ok, har ikke været på motorvej endnu, fik lige bilen i dag. - men bliver tjekket i morgen

Det er Sportback 1,6 TDI Ambition (Desværre manuel Gear), hvor de org. 17" fælge er lavet om til 18 derudover har den:
Lyspakke med Led og Xenon
Audi Sound System
Fartpilot
Navigation
Audi Phone Box med Bluetooth sound device
Læderrar med et hav af knapper :)
Dakota Grey Metal
Blanke rudelister
Og vist en del mere, men kan det ikke lige i hovedet. (Småting)

Må hellere lige få opdateret profilen - men er min første audi! Billeder nedenfor
Vedhæftede filer
IMG_2413.jpg
IMG_7479.jpg
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Dejlig bil. Tillykke med den (y)
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
SwedishChef
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13/10/2004 15:37
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af SwedishChef »

Hørte fra en audi mekaniker i går at der lige er kommet en ny software opdatering som løser problemet.
Mvh. Jannik
Audi A6 4F 3,0 TDI
VW Passat 2,0 TFSI Highline
Brugeravatar
Beoman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15/05/2007 14:25
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Beoman »

Nu vil de prøve at skifte styretøjet. Hvor meget det omfatter ved jeg ikke. Advokaten har informeret dem om, at det er sidste chance før en stævning så nu må vi se om det hjælper.
Som ventet kunne de først finde tid på værkstedet den 19 august! De gør alt for at trække tiden så langt som muligt.

Håber næsten de ikke kan lave den, så vi kan gå videre med stævningen. Bare for at slippe af med den så jeg ikke skal have mere med Audi at gøre. Mage til arrogant behandling har jeg aldrig været ude for. De er fløjtende ligeglade med kunden når først de har solgt lortet. Men det har jo aldrig gået bedre for Audi, så de har åbenbart råd til at behandle deres kunder som svin.

Er lige blevet kontaktet af en der har købt en A5 i 2012, med samme problem. Vil sætte ham i kontakt med min advokat så hun kan hjælpe ham. Hun kender jo problemet og ved hvem hun skal kontakte.

Ufatteligt at de vil være bekendt at blive ved med at sælge biler for halve og hele millioner, med et kendt problem som de ikke har en løsning på. Så må de montere et hydraulisk system på de nye biler, indtil de ved hvad problemet er.
2012 A3 8v 1.8 TFSI S-tronic.
Trist
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/08/2013 16:45

XXXXXXXXXXXXXXXXX

Indlæg af Trist »

XXXXXXXXXXXXXXX
Senest rettet af Trist 5/10/2013 17:31, rettet i alt 1 gang.
Trist
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/08/2013 16:45

XXXXXXXXXXXX

Indlæg af Trist »

XXXXXXXXXXXXXXXX
Senest rettet af Trist 5/10/2013 17:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Problemer med elektromekanisk styring.

Indlæg af Madz »

Der er hvis kommet en ny opdatering igen her den 19.8.2013
Billede
BMWho?
Besvar

Tilbage til "Styretøj"