Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af kris668d »

Hej Audiclub. Jeg har haft flere C4 modeller alle med en 2,6´er 150HK.

Nu har jeg så fået mig en til, dog med en 174 hestes 2,8. Jeg har før hørt at den har lidt ringere gasrespons og sådan. Men den er meget langsommere end min 2.6´er. De er begge sedan med manuelt gear, og uden quattro.

Jeg tænkte så at det kan være den vil trække lidt bedre under større belastning. Men selv ved 180 km/t trækker min 2,6'er bedre.

Der sidder en vakuum aktuator i enden af indsugningsmanifolden, hvor slangen var meget mør, men det var ikke den. Jeg tror den åbner et ekstra spjæld ved højere omdrejninger. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, det er ikke noget min 2,6'er har.

Er det nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg var ikke af den opfattelse at 2,8'eren var meget hurtigere, men jeg havde alligevel ikke regnet med at den var meget langsommere. Jeg tænker at der må være en fejl et sted.

Mange tak :D
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Havberg »

Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af kris668d »

CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Høy »

Benzinpumpe? Hvis tændrørene er hvide, er den næsten sikker.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Høy »

Løs bankesensor?
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af morten00 »

kris668d skrev:...Der sidder en vakuum aktuator i enden af indsugningsmanifolden, hvor slangen var meget mør, men det var ikke den. Jeg tror den åbner et ekstra spjæld ved højere omdrejninger. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, det er ikke noget min 2,6'er har.
....
Aktuatoren ændrer længden på indsugningsmanifolden, ekstra længde ved lave omdrejninger giver et bedre moment.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af kris668d »

Høy skrev:Benzinpumpe? Hvis tændrørene er hvide, er den næsten sikker.

\Alex
Det er de ikke. Det kan dog være at de bliver, ham der havde den før mig brugte den kun 7km på arbejde. :-k
Høy skrev:Løs bankesensor?
Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter? :)
morten00 skrev: Aktuatoren ændrer længden på indsugningsmanifolden, ekstra længde ved lave omdrejninger giver et bedre moment.

Mvh Morten
Okay tak. det kan være at jeg ender med at skille det ad. Så finder jeg nok for alvor ud af det :D
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af jape »

kris668d skrev:
CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.
Jeg ved ikke hvordan du har kontrolleret at hjulene står korrekt, men der skal anvendes specialværktøj til udskiftning af tandrem, da tandhjulene skal løsnes fra knastakslerne ved udskiftning af tandrem. Knastakslerne sidder konisk i tandhjulende og det er der de flytter sig i justering, typisk ved skift af tandrem uden brug af specialværktøj :)
Det er du nok klar over når du har haft flere 2,6´er :D
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Høy »

Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter?
Vil du kun reparere det, hvis det er et typisk problem? Ved du ikke, hvad en bankesensor er? Bankesensoren skal få motorcomputeren til at trække tændingstidspunktet tilbage, hvis du kører på kamelsnot, som ikke er tilstrækkeligt varmefast til at tåle kompressionen eller varmen, der er afsat i motorkomponenterne, og derfor eksploderer ukontrolleret, når stemplet er på vej opad, dvs. noget før de omkring 25 grader, der vil være normalt (under lav belastning kan det være meget mere). Sensoren er egentlig en mikrofon, og hvis den registrerer en kraftig lyd på et tidspunkt, hvor der umuligt kan forekomme tænding fra computerens side, går den ud fra, at motoren banker. Så trækker den tændingen tilbage, indtil det holder op, fordi senere tænding sænker temperaturen... svagere energioverførsel = mindre varme. Når det har været væk i en vis tid, begynder den gradvist at stille tændingen frem igen. Hvis du har en eller anden løs motordel, eller hvis en af bankesensorerne i sig selv er løs eller for fast eller bare dårlig, sker dette hele tiden, fordi sensoren kan "høre" en lyd, og bilen har ingen kræfter. Det kan muligvis udlæses på en tester med adapterkabel, men det er nok lidt tvivlsomt.

Hvorfor ingen kræfter?: Hvis man først tænder i dødpunktet, er der allerede gået en del energi tabt. Det skyldes omvendt, at benzinen ikke brænder på én gang. Det maksimale tryk kommer først, når omkring 40% (ca.) af blandingen er brændt af, og det skal så helst være, når stemplet er helt oppe i toppen. Derfor tænder man en lille smule før topstillingen. Gradtallet er målt på krumtappen.

Hvis du undrer dig over, hvad tændingsbanken er, og hvordan det lyder, behøver du bare at stå lidt ved en fodgængerovergang og vente på en mikrobil, som ikke er en :-& diesel. Når de sætter i gang, og når de skifter til 2. gear, kan man høre en kortvarig klikken. Det skyldes, at motoren drejer så langsomt rundt, at der kan nå at strømme mere luft ind, end motoren er beregnet til. Derfor bliver den komprimerede blanding så varm, at den selvantænder, og motorcomputeren kan ikke gøre noget ved det, før det er sket, så man kan altid nå at høre det 5-10 gange. Denne form for banken kan man ikke umiddelbart forhindre ved at stille tændingen (muligvis med mere benzin), men det går over af sig selv, når omdrejningstallet stiger, fordi luften er for træg til at nå at komme ind i motoren, men det er til gengæld nemt at høre, fordi resten af bilen ikke larmer så meget i den situation. Ved lav belastning er det uskadeligt, men ved høje omdrejninger og belastninger brænder stemplerne i stykker. Derfor har bilerne bankesensorer (og fordi folk generelt er for nærige til at købe ordentlig benzin).

På side 16-17 kan du se, hvordan indsugningsrørene skal fungere: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_128.PDF

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af kris668d »

jape skrev:
kris668d skrev:
CoupéGt skrev:Synes jeg erindrer en del historier om 2.8 der manglede 30-40 HK fordi tandremmen stod en smule forkert.
Tak for svar. Den trænger faktisk til at få skiftet tandrem, så det gør jeg nok alligevel snart. Men jeg har ellers selv tænkt samme tanke og efterset at hjulene står korrekt. Og det gør de 'desværre'. Så det er nok ikke problemet.
Jeg ved ikke hvordan du har kontrolleret at hjulene står korrekt, men der skal anvendes specialværktøj til udskiftning af tandrem, da tandhjulene skal løsnes fra knastakslerne ved udskiftning af tandrem. Knastakslerne sidder konisk i tandhjulende og det er der de flytter sig i justering, typisk ved skift af tandrem uden brug af specialværktøj :)
Det er du nok klar over når du har haft flere 2,6´er :D
Jeg har selv det 'specialværktøj'. Så det kræver kun at jeg holder det op mod tandhjulene at kontrollere at de sidder korrekt. Men selv uden det er det ret let at se. Man kan naturligvis ikke så let se hvis det kun er en enkelt grad de står forkert. Det kan være at den kommer til at stå LIDT bedre når jeg selv får den skiftet, men ikke i nærheden af 30-40 heste bedre :)
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af kris668d »

Høy skrev:
Er det et typisk problem at de rasler løs? Og vil det kunne resultere i at den kører fint, bare med mindre kræfter?
Vil du kun reparere det, hvis det er et typisk problem? Ved du ikke, hvad en bankesensor er? Bankesensoren skal få motorcomputeren til at trække tændingstidspunktet tilbage, hvis du kører på kamelsnot, som ikke er tilstrækkeligt varmefast til at tåle kompressionen eller varmen, der er afsat i motorkomponenterne, og derfor eksploderer ukontrolleret, når stemplet er på vej opad, dvs. noget før de omkring 25 grader, der vil være normalt (under lav belastning kan det være meget mere). Sensoren er egentlig en mikrofon, og hvis den registrerer en kraftig lyd på et tidspunkt, hvor der umuligt kan forekomme tænding fra computerens side, går den ud fra, at motoren banker. Så trækker den tændingen tilbage, indtil det holder op, fordi senere tænding sænker temperaturen... svagere energioverførsel = mindre varme. Når det har været væk i en vis tid, begynder den gradvist at stille tændingen frem igen. Hvis du har en eller anden løs motordel, eller hvis en af bankesensorerne i sig selv er løs eller for fast eller bare dårlig, sker dette hele tiden, fordi sensoren kan "høre" en lyd, og bilen har ingen kræfter. Det kan muligvis udlæses på en tester med adapterkabel, men det er nok lidt tvivlsomt.

Hvorfor ingen kræfter?: Hvis man først tænder i dødpunktet, er der allerede gået en del energi tabt. Det skyldes omvendt, at benzinen ikke brænder på én gang. Det maksimale tryk kommer først, når omkring 40% (ca.) af blandingen er brændt af, og det skal så helst være, når stemplet er helt oppe i toppen. Derfor tænder man en lille smule før topstillingen. Gradtallet er målt på krumtappen.

Hvis du undrer dig over, hvad tændingsbanken er, og hvordan det lyder, behøver du bare at stå lidt ved en fodgængerovergang og vente på en mikrobil, som ikke er en :-& diesel. Når de sætter i gang, og når de skifter til 2. gear, kan man høre en kortvarig klikken. Det skyldes, at motoren drejer så langsomt rundt, at der kan nå at strømme mere luft ind, end motoren er beregnet til. Derfor bliver den komprimerede blanding så varm, at den selvantænder, og motorcomputeren kan ikke gøre noget ved det, før det er sket, så man kan altid nå at høre det 5-10 gange. Denne form for banken kan man ikke umiddelbart forhindre ved at stille tændingen (muligvis med mere benzin), men det går over af sig selv, når omdrejningstallet stiger, fordi luften er for træg til at nå at komme ind i motoren, men det er til gengæld nemt at høre, fordi resten af bilen ikke larmer så meget i den situation. Ved lav belastning er det uskadeligt, men ved høje omdrejninger og belastninger brænder stemplerne i stykker. Derfor har bilerne bankesensorer (og fordi folk generelt er for nærige til at købe ordentlig benzin).

På side 16-17 kan du se, hvordan indsugningsrørene skal fungere: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_128.PDF

\Alex
Hvis det er et typisk problem er det i hvert fald rart at vide. Så kan jeg jo finde ud af om den f. eks er i stykker, og skifte den. Jeg ved godt hvad en bankesensor er, men jeg undrer mig netop fordi at der ikke er lagret nogle fejl, og fordi at jeg ikke tidligere har hørt at det skulle være et problem. Men hvis bilen ikke registrerer nogle fejl kan det da godt være at jeg skal undersøge det alligevel. Tak for link til PDF den er informativ. Jeg kan se i den at den er med to katalysatorer. Ved du evt. om de allesammen blev lavet med to? For ellers er der nok en eller anden der har har været nærrig og skiftet dem til en enkelt på min bil. Det kan også være der mine kræfter forsvinder hen. :-k
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Høy »

Det kan tænkes, men min biturbo samles også i ét rør, dog først efter 4 katalysatorer, og det originale rør var 3-tommer.

Omvendt kan den midterste potte også slås op med kun 1 tilgang.

Du må kigge på en anden tilsvarende bil. Der skal evt. også være et kryds, så de to rækker mødes ganske tæt på motoren.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Frank
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 446
Tilmeldt: 21/01/2003 16:28
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Frank »

kris668d skrev: Ved du evt. om de allesammen blev lavet med to? For ellers er der nok en eller anden der har har været nærrig og skiftet dem til en enkelt på min bil. Det kan også være der mine kræfter forsvinder hen. :-k
Automat gear = 2 ellers kun 1 :-)
MVH Frank

http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af mojo »

2.6 og 2.8 og 2.8 30v er alle med to stk katalysatorer uanset om det er aut eller man gear quattro eller ej.
Er din kun med 1 er den fusket.
De samles lige efter kattene i et rør.
Prøv at skifte den ud med et rør.
Brugeravatar
Frank
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 446
Tilmeldt: 21/01/2003 16:28
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Frank »

mojo skrev:2.6 og 2.8 og 2.8 30v er alle med to stk katalysatorer uanset om det er aut eller man gear quattro eller ej.
Er din kun med 1 er den fusket.
De samles lige efter kattene i et rør.
Prøv at skifte den ud med et rør.
Så er hver anden fusket... den 2,6 jeg havde, havde kun en...
og kigger jeg her https://audi.7zap.com/en/rdw/ er de vist med en eller to alt efter auto eller ej :-k :)
MVH Frank

http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af mojo »

Det ser desværre ud til du har ret.[WINKING FACE]
Men jeg har aldrig set en.
Min var også en 30v og ellers var det mest audi 100 v6 jeg havde med at gøre.
Billede
Brugeravatar
Frank
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 446
Tilmeldt: 21/01/2003 16:28
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Audi A6 C4, 2,6 vs. 2,8

Indlæg af Frank »

(y) ;) :)
MVH Frank

http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"