Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af stigbindner »

Hejsa

Skal til at lave service på min nyindkøbte Audi.

Er der noget specielt man skal være opmærksom på ved skift af oliefilter & brændstoffilter ?

Hvor finder jeg pollenfilteret ?

Hvor meget olie skal den have - står mærkeligt nok ikke i manualen ?
Stig Bindner / Ishøj
Audi A5 2,0 TFSi 252 Cabriolet quattro S-tr. 2d - 2017
Audi A6, 2,4 V6 Tiptronic - 1998
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af Chris »

Det er nemmest at skifte med oliesuger, og proppen sidder alligevel ikke nederst på bundkaret.

Har ikke skiftet brændstoffilter på en 4G endnu, men på 4F anbefales det, at man udlufter vha. VCDS kørsel med fødepumpen, så vidt jeg husker.

Pollenfiltret sidder under handskerummet.
https://youtu.be/dlgW_h6gk7w

Nej, det undrede jeg mig også over. Fandt det på en olieleverandørs hjemmeside. På min er det ca. 6,5 l
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af stigbindner »

Chris skrev:Det er nemmest at skifte med oliesuger, og proppen sidder alligevel ikke nederst på bundkaret.

Har ikke skiftet brændstoffilter på en 4G endnu, men på 4F anbefales det, at man udlufter vha. VCDS kørsel med fødepumpen, så vidt jeg husker.

Pollenfiltret sidder under handskerummet.
https://youtu.be/dlgW_h6gk7w

Nej, det undrede jeg mig også over. Fandt det på en olieleverandørs hjemmeside. På min er det ca. 6,5 l


Takker - men forstår det ikke helt, der er jo ingen oliepind, eller andet sted hvor man kan suge olien op ?
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af Chris »

Der sidder en lille prop i det rør, hvor der normalt plejer at sidde en målepind.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af stigbindner »

Chris skrev:Der sidder en lille prop i det rør, hvor der normalt plejer at sidde en målepind.


Super

Havde en 4F, udskiftning af brændstoffilter krævede intet VCDS, ved ikke om det er nødvendigt på 4G
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af Chris »

Udskiftning af brændstoffiltret på en 4G kræver udluftning vha. VCDS el. lign. ligesom det foreskrives for en 4F 2,7 og 3,0 TDI uden reguleringsventil på brændstoffiltret. 4F V6'ere med filter med reguleringsventil behøver ikke udluftning, men skal have filtret fyldt med diesel inden montering, så begge muligheder findes åbenbart for en 4F V6'er.

Nedenstående er Audis servicebeskrivelse for udluftning af en 4G.


- Hvis en brændstofpumpe, et/en brændstofrør/-slange (mellem tanken og højtrykspumpen) eller et brændstoffilter afmonteres eller udskiftes, skal brændstofsystemet udluftes, inden motoren startes første gang.

Hvis der ikke foretages en førstegangspåfyldning af brændstof, bliver højtrykspumpen beskadiget.

For at fylde brændstof i brændstofsystemet skal man gå frem på følgende måde:

– Tilslut → Diagnosetester.

– Tilslut tændingen.

– Vælg Motorelektronik i selvdiagnosen.

– Vælg Guidede funktioner.

– Vælg derefter Aktivering af brændstofpumpe.

– Vælg 120 sek.

– Brændstofpumpen skal starte.

– Brændstofpumpen skal køre i ca. 2 min. for at sikre, at brændstofsystemet er fyldt tilstrækkeligt med brændstof.

Anvisning

For at gentage grundindstillingen skal tændingen afbrydes og tilsluttes én gang. Derefter skal grundindstillingen startes igen.

– Start motoren efter påfyldningen af brændstofsystemet.

– Lad motoren køre nogle minutter ved mellemste omdrejningstal, og stands så motoren igen.

– Kontroller, om brændstofsystemet er tæt.

– Slet hændelsesregistreringen med → Diagnosetester.

– Foretag derefter prøvekørsel med mindst én acceleration med fuld belastning, og kontroller derefter højtryksområdet for tæthed igen.

Anvisning

Hvis der stadig er luft i brændstofsystemet, kan motoren skifte til nødprogram under prøvekørslen. Stands motoren, og slet hændelseslageret. Fortsæt derefter prøvekørslen.

– Kald hændelseslageret frem igen.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af stigbindner »

Chris skrev:Udskiftning af brændstoffiltret på en 4G kræver udluftning vha. VCDS el. lign. ligesom det foreskrives for en 4F 2,7 og 3,0 TDI uden reguleringsventil på brændstoffiltret. 4F V6'ere med filter med reguleringsventil behøver ikke udluftning, men skal have filtret fyldt med diesel inden montering, så begge muligheder findes åbenbart for en 4F V6'er.

Nedenstående er Audis servicebeskrivelse for udluftning af en 4G.


- Hvis en brændstofpumpe, et/en brændstofrør/-slange (mellem tanken og højtrykspumpen) eller et brændstoffilter afmonteres eller udskiftes, skal brændstofsystemet udluftes, inden motoren startes første gang.

Hvis der ikke foretages en førstegangspåfyldning af brændstof, bliver højtrykspumpen beskadiget.

For at fylde brændstof i brændstofsystemet skal man gå frem på følgende måde:

– Tilslut → Diagnosetester.

– Tilslut tændingen.

– Vælg Motorelektronik i selvdiagnosen.

– Vælg Guidede funktioner.

– Vælg derefter Aktivering af brændstofpumpe.

– Vælg 120 sek.

– Brændstofpumpen skal starte.

– Brændstofpumpen skal køre i ca. 2 min. for at sikre, at brændstofsystemet er fyldt tilstrækkeligt med brændstof.

Anvisning

For at gentage grundindstillingen skal tændingen afbrydes og tilsluttes én gang. Derefter skal grundindstillingen startes igen.

– Start motoren efter påfyldningen af brændstofsystemet.

– Lad motoren køre nogle minutter ved mellemste omdrejningstal, og stands så motoren igen.

– Kontroller, om brændstofsystemet er tæt.

– Slet hændelsesregistreringen med → Diagnosetester.

– Foretag derefter prøvekørsel med mindst én acceleration med fuld belastning, og kontroller derefter højtryksområdet for tæthed igen.

Anvisning

Hvis der stadig er luft i brændstofsystemet, kan motoren skifte til nødprogram under prøvekørslen. Stands motoren, og slet hændelseslageret. Fortsæt derefter prøvekørslen.

– Kald hændelseslageret frem igen.


Takker , står der noget om hvor tit man bør skifte brændstoffilter ?
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Service på A6 3,0 TDI årg. 2012 (4G)

Indlæg af Chris »

Hver 60.000 km ifølge servicehæftet.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"