HJÆLP ingen kompression på Audi A5 TFSI

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
Kid83
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/10/2016 18:08

HJÆLP ingen kompression på Audi A5 TFSI

Indlæg af Kid83 »

Der var 25% Motorolie tilbage på min A5. Og efter jeg fyldte 1-1½ liter motorolie på den, kunne den ikke starte.
Der er ingen kompression på den, og ingen fejlkoder.

Det er en Audi A5 1.8 Tfsi fra 2008 kørt ca. 160.000 km

Håber der nogen der har et bud på hvad de tror fejlen er.

På forhånd tak

Mvh
Martin
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: HJÆLP ingen kompression på Audi A5 TFSI

Indlæg af Høy »

Ingen kompression? :|??

Hvis der ikke er nogen kompression, er motoren defekt, men det er ikke sandsynligt, at ingen af cylindrene har kompression.

Det eneste, der kan ødelægge alle cylindre, er hvis taktkæden/tandremmen springer over. Det bør bare ikke have noget med olien at gøre, medmindre du har ignoreret en højlydt raslen under motorstart igennem lang tid, og kæden så tilfældigt har flyttet sig, da du hældt olie på.

Hvis der er mistanke om manglende pasning imellem krumtap og knastaksler, er det ikke verdens smarteste ting at tjekke kompression, for så bliver det hele bare til alusalat, når du kører med starteren.

Alt det her har været ledsaget af en temmelig højlydt raslen og dieselagtig klapren, som I/du umuligt kan have overhørt.

Mener du med "ingen kompression" bare, at starteren ikke får fat?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Kid83
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/10/2016 18:08

Re: HJÆLP ingen kompression på Audi A5 TFSI

Indlæg af Kid83 »

Hej Alex :)

Min mekaniker sagde den ikke havde nogen kompression. Og nej den er ikke lydt som mekaniske lyde og heller ikke lige inden den ikke kunne starte. Jeg var ved Audi for jeg vidste den Motor kunne have en svag kæde, og Audi sagde at hvis der var problemer med kæden var det kommet meget før 160.000 km som den har kørt nu.

Der var ingen højlydt raslen og dieselagtig klapren.

Men jeg stoler ikke på den digitale olie måler, tænk hvis den var fuld med Olie istedet for kun 25%, og jeg hældte 1.5 liter mere på den,
ville det kunne gøre at den ikke kan starte?

mvh
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: HJÆLP ingen kompression på Audi A5 TFSI

Indlæg af Høy »

Jeg er ret sikker på, at hvis olien skal forårsage så konkrete problemer, skal der MEGET for meget på. Selv om den så har været fuld, og du har fyldt 1,5 liter på, burde det ikke få olietrykket til at ændre sig. Man kan ikke helt vide, hvordan motorens indvendige facon er, men det må stadig svare til omkring en centimeter, selv om motoren allerede var fuld.

Det er ikke godt at køre med for meget, fordi det kan skumme op og forårsage vibrationer, men det burde absolut ikke hindre den i at starte, medmindre det er noget, elektronikken kan mærke... det bør så få en lampe til at lyse, da det ellers ikke er noget værd.

Jeg er ikke helt sikker på de der motorer, som kan have vippearme og små stiftløftere, men trykket kan muligvis blive så højt, at ventilerne holdes åbne og bukkes af stemplet, men hvordan skal trykket nå at blive for højt, når motoren ikke kan starte? Starteren kan kun køre med højst 300 omdrejninger, og det er ikke nok til at lave voldsomt olietryk. Desuden har pumpen en overtryksventil, som ikke har noget at gøre med olieniveauet.

Meget mystisk. Prøv at tømme olien af og se, hvor meget der var i den. Det kan i hvert fald udelukke din teori. Husk at lægge noget til, hvis du allerede har tømt en del af.

Mekanikeren mener sikkert, at den ikke har nogen kompression på én cylinder, men det er også slemt nok.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"