Kære medlemmer,
Jeg har en ældre Audi A5, 3.0 TDI quattro som med jævne mellemrum (1-2uger) kaster hvid røg ud af udstødningen. Når den begynder at ryge, ryger den rigtig meget. Men kører jeg en tur på ca 15-20 km på motorvejen med høje omdrejninger, så forsvinder røgen.
Jeg havde mistænkt dieselpartikelfilteret som synderen og overvejet at få den renset. Men nu er bilen begyndt at sluge kølervæske hurtigere end jeg kan følge med
Betyder det, at problemet faktisk ikke er dieselpartikelfilteret, men noget langt værre såsom toppakningen Kan i anbefale værksteder i købehavnsområdet, hvor jeg kan forvente en ærlig gennemgang af min bil. Synes det er svært, at finde nogen jeg kan stole på, og som ikke koster en bondegård.
Med venlig hilsen
En bekymret audi ejer
Udstødning kaster hvid røg!
Re: Udstødning kaster hvid røg!
Hvis du har en defekt toppakning, pisser der vand ud af ekspansionsbeholderen. Det skyldes, at kompressionstrykket og forbrændingstrykket i cylindrene er langt højere end trykket i kølesystemet, så der i stedet bliver presset udstødningsgas/diesel ind i vandet. Desuden vil en defekt toppakning sandsynligvis få vandet til at løbe ind i cylinderen eller cylindrene, når motoren står stille, og så kan du ikke starte, fordi vandet ikke kan komprimeres. Der er INGEN plads i cylinderen på en margarinefærge, og starteren er stærk nok til at bukke en plejlstang =>
Der er snarere tale om en ting, der er sluttet til udstødningen, og som spilder vand derind. Når du har kørt lidt, er vandet fordampet, og den holder lige så stille op. Turboladeren på din får så vidt jeg ved kun olie, så det kan næppe være den. Desuden er vandet ikke ude ved akslen, så en turbo skal være meget ringe for at kunne tabe vand ind i udstødningsrøret. Så er der kun EGR-køleren tilbage. Det er ikke en hyppig fejl på disse modeller, men på ældre 4-cylindrede var det nærmest en indprogrammeret standardfejl.
Jeg er ikke sikker på, om vandet kan blive trykket/suget ind under kørslen, men det er muligt, da der periodisk er undertryk i den del af systemet, for at bilen overhovedet vil tage udstødningsgassen ind igen, men det vil også holde op, så snart du kører med ladetryk.
\Alex
Der er snarere tale om en ting, der er sluttet til udstødningen, og som spilder vand derind. Når du har kørt lidt, er vandet fordampet, og den holder lige så stille op. Turboladeren på din får så vidt jeg ved kun olie, så det kan næppe være den. Desuden er vandet ikke ude ved akslen, så en turbo skal være meget ringe for at kunne tabe vand ind i udstødningsrøret. Så er der kun EGR-køleren tilbage. Det er ikke en hyppig fejl på disse modeller, men på ældre 4-cylindrede var det nærmest en indprogrammeret standardfejl.
Jeg er ikke sikker på, om vandet kan blive trykket/suget ind under kørslen, men det er muligt, da der periodisk er undertryk i den del af systemet, for at bilen overhovedet vil tage udstødningsgassen ind igen, men det vil også holde op, så snart du kører med ladetryk.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)