For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Lars Sand »

Da jeg ved et tilfælde klikkede mig ind på punktet vedr. oliestand i kørecomputeren i bilen opdagede jeg, at den påstod at oliestanden kun var på ca. 10% i forhold til max.
Ud fra logikken om at den ved påfyldning tager ca. 4 l olie når den skiftes hældte jeg 2 l på.
Da jeg herefter startede bilen og igen kontrollerede oliestanden sagde den nu at der var for meget olie på og at jeg skal aftappe overskuddet :x
Spørgsmålene er nu, er der nogen nem måde at tappe olien uden at tappe via prop i bundkar?
Sker der noget ved at køre med for meget olie?
Jeg mistænker måleren for at være defekt når den kan gå fra at melde 10% til +100% ved at hælde 2l olie på.

Bilen er en 2.0 TDI, 143 HK fra 2010 der har gået 200.000 km
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af jorlund »

Hej Lars!

Hvis der er for meget olie på systemet, bliver olietrykket for højt, hvilket kan forårsage alskens ubehageligheder. Jeg vil få det tappet af snarest. Du kan formodentlig pumpe det ud med sådan en her:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000018677/
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Høy »

Olien kan blive pisket til skum, så der faktisk kommer til at mangle olie og dermed olietryk, fordi pumpen suger "komprimerbart" skum / bobler ind. Der er mange skrækhistorier, men jeg vil tro, at der skal noget mere end 2 liter for meget til. På den anden side er det en træls fornemmelse at tænke på, at lortet måske går i stykker.

Hvis du har en oliepind, er det nemt at fjerne olien.

Du tager pinden ud af røret og sætter en 5 mm PVC-slange ned i røret. Motoren skal være kold, ellers smelter slangen. Slangen skal være så lang, at den kan nå ned i olien og stikke ca. en halv meter ud af røret samtidig.

Så skiller du en sæbedispenser ad, og skyller den for sæbe, så der ikke er skum tilbage (eller du køber en ny tom dispenser i Tiger). Pumpen fra dispenseren sætter du så i slangen og går i gang. Hold et litermål eller noget lignende under tuden på dispenseren.

Kold olie er meget tyktflydende, så den kan sagtens transporteres af pumpen, og det tager ca. 20 minutter at fjerne en liter.

Irriterende arbejde, men nemt og billigt.

Undgå at få den brugte olie på hænderne, hvis du kan.

Hvis du ikke har en oliepind, er det afgjort det letteste EDIT: "at få bilen bugseret" til mekanikeren og få tømt olien af. Hvis skruen har fastmonteret skive, skal der en ny skrue til, så det er formodentlig bedst at tømme al olien af og hælde nyt på eller si den aftømte olie for diverse urenheder og derefter fylde den passende mængde tilbage.

\Alex
Senest rettet af Høy 1/05/2018 10:19, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af JensNo »

Min advarsel lyder, kør end ikke i biltema med bilen for evt. og købe den pumpe jorlund linker til ;)

Jeg læser det som at du ikke har været ude i mototrummet og fysisk trække oliepinden og det må du, stol ikke på alarmen den er kun vejledende.

I værste fald hvis det drejer 2liter for megen motorolie, kan den bengynde at kører på motorolien, og løbe løbsk og da stopper den først når den selv opgiver æveret.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Høy »

Interessant argument fra JensNo. Det vil sandsynligvis ødelægge motoren, fordi der ikke er nogen omdrejningsbegrænsning, når olien ikke kommer fra indsprøjtningssystemet. Motoren drejer bare højere og højere, og til sidst dannes der så meget olietåge, at den ikke engang behøver diesel. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvor meget ekstra olie det vil kræve, men det er der ikke noget entydigt svar på.

Man kan stoppe en løbsk motor med en CO2-slukker - de er desværre ulovlige at køre med i bilen, fordi det er trykbeholdere med over 10 bar (grænsen er muligvis 12 bar).

Hvis man blæser CO2 ind i indsugningen, kan der ikke ske nogen forbrænding, uanset om man har diesel eller benzin.

Brug ALDRIG en pulverslukker til dette, da pulveret også ødelægger motoren.

Uanset hvad kan katalysatoren også tage skade, fordi der under alle omstændigheder bliver forbrændt mere olie.

Sidespring:

Jeg kom til at tænke på, at hvis du ikke har oliepind, kan du muligvis komme til via oliefilterkoppen, men det kan være noget værre griseri.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Høy »

Noget i den her stil kan teoretisk ske:



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Lars Sand »

Tak for de forskellige svar.
Og nej der er desværre ingen oliepind, kun den elektroniske aflæsning. s..... til elektronik, specielt hvis det er en defekt sensor (hvilket noget kan tyde på) der fik mig til at hælde mere olie på en godt er.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af JensNo »

Lars Sand skrev:Tak for de forskellige svar.
Og nej der er desværre ingen oliepind, kun den elektroniske aflæsning. s..... til elektronik, specielt hvis det er en defekt sensor (hvilket noget kan tyde på) der fik mig til at hælde mere olie på en godt er.


Så lærte jeg også noget idag og så forstår jeg bedre din handling ;-)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Aboje »

Lars Sand skrev:Jeg mistænker måleren for at være defekt når den kan gå fra at melde 10% til +100% ved at hælde 2l olie på.

Normalt er der ca. 1 L olie mellem min. og max. når der er oliepind. Mon ikke der forholder sig på samme måde uden en oliepind, og at de opgivne %'er refererer til netop oliemængden mellem min. og max. I så fald skulle du blot have hældt 0,9 L på, men der bør stå noget om det i brugerhåndbogen.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Lars Sand »

Afsluttende opfølgning:

Jeg listede den over til mekanikeren (Nordjysk Autoteknik Nørresundby), og efter at have forklaret problemet blev bilen hevet ind med det samme. De tappede 1,1 liter af da jeg oplyste at jeg havde hældt 2 liter på.
Få minutter senere kom bilen ud, og da jeg spurgte til prisen fik jeg at vide "det skal du ikke tænke på". Det er sgu fantastisk service!

Efter lidt snak med ejeren (Michael) fortalte han, at selvom motoren ikke har en oliepind, så er den forberedt på det. Man får adgang til hullet der sidder skjult under en plade, hvorefter overskydende olie suges op.

Straks jeg kom hjem flåede jeg motorcover af, men jeg kan ikke umiddelbart finde hullet, så er der nogle der kan fortælle hvor det skulle befinde sig?
Billede

Den korrekte mængde olie der skal hældes på er imellem 0 - 1 liter afhængig af oliestand (jeg havde kigget i papirene på bilen, men kunne ikke umiddelbart se det opgivet nogle steder).
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Aboje »

Du skal kigge længere nede. Plejer at sidde i motorblokken lige over bundkarret, og går over i et rør der er ført op til hvor det er tilgængeligt oppefra.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af FinnK »

Her skal oliepinden sidde
Vedhæftede filer
Inkedoliepind_LI.jpg
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Kell Petersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16/05/2018 15:35

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Kell Petersen »

Hej
Jeg har haft kørt 5000 km med 2 liter olie for meget på min A4 B8 8K
før jeg tænkte at, nu må jeg selv lige kigge til det...

Audi Gladsaxe lavede service på den , og efter nogle km læste jeg på Olieservice "Please reduce oil"
hvorefter jeg spurgte Glasaxe om hvor meget de havde kommet på.
" 5 Liter efter foreskifterne" men kommenterede ikke hvor meget de havde suget op. :-C

Da jeg selv sugede op med slange blev det til 2 liter...
Hvilket fik mig til at skifte det hele via bundproppen, men nyt filter igen, så er man jo sikker..

Forstår ikke at man ikke bruge bundproppen til sådanne service, i stedet for at suge olien op..?
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Lars Sand »

Det er vel for at de kan holde akkorden og spare en ½ time ved ikke at skulle af- og påmontere skjoldet under bilen. Og så kommer der evt. udgifter til ny bundprop oven i.
Men ja det har også undret mig.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Chris »

Hej Lars

Da jeg skiftede olie på 3,0'eren første gang, tog jeg også bundproppen, ligesom jeg altid har gjort, men det har jeg ikke tænkt mig at gøre mere.

1. Bundkarret er blot lavet i noget tyndt gods med begrænset gevindlængde ved bundproppen, så det føles ikke som et super fedt sted mange gange at skulle spænde og løsne en prop, og tvivler også på at gevindet er beregnet efter det.

2. Da jeg havde fjernet proppen, valgte jeg at stikke oliesugeren ned gennem røret, for at se om man kan suge olie ud fra et lavere punkt, da proppen heller ikke sidder på det absolut lavest punkt. Og man kan faktisk godt suge en smule mere olie op, så ingen grund til fremover at fjerne bundproppen på denne motor.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Lars Sand »

Så giver det mening.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af GertH »

da proppen heller ikke sidder på det absolut lavest punkt. Og man kan faktisk godt suge en smule mere olie op, så ingen grund til fremover at fjerne bundproppen på denne motor.

Det giver da rigtig god grund til at suge olien op. Er der ikke noget med nogle 1.6 dieselmotorer fra Ford/Peugeot der er konstrueret på samme måde i bundkar med haveri til følge fordi slam/spåner hober sig op.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Chris »

Jo, men ifølge historierne i medierne, havde den PSA motor også den uheldige konstruktion, at udover at man ikke fik alt med ved olieskift via bundproppen, så er den også udstyret med en lille si på trykrøret til turboen. Når man ikke kan tømme al slam af ved olieskift, så bliver dette slam fanget af sien i stedet for, som stopper olietilførslen til turboen og ødelægger den.

Men som Lars skriver, valget af oliesuger af Audi skyldes helt sikkert også, at service kan udføres hurtigere, når det hele kan klares fra toppen af motoren.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af Ivan »

Her fra sidelinjen: Ingen oliepind - perlegrusmekanikerne får da også mindre og mindre at lave...

Så en ny motorplæneklipper uden bundprop.

Hvad bliver det næste mon?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: For meget motorolie, hvad nu?

Indlæg af morten00 »

Ivan skrev:Her fra sidelinjen: Ingen oliepind - perlegrusmekanikerne får da også mindre og mindre at lave...

Så en ny motorplæneklipper uden bundprop.

Hvad bliver det næste mon?
Sådan en https://www.billigbilpleje.dk/pi/Oliesu ... 46298.aspx så kan hr perlegrus stadig være med.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"