Laver I selv service?
Laver I selv service?
Hej med jer
Bilen skal snart til 180.000 km service, så vil lige høre hvordan I klarer service på jeres bil. På min tidligere A4 klarede jeg alle service selv, men er lidt i tvivl om A6'eren stadig er så dyr at jeg bør betale for at få servicestemplerne.
Er der nogen af jer som selv klarer service eller har planlagt at gøre det?
Har I købt nogen bøger eller bruger I ETKA/ELSA etc?
Bruger I 30.000 km long-life service, eller skifter I f.eks. olie oftere?
Alle inputs og erfaringer er velkomne.
Bilen skal snart til 180.000 km service, så vil lige høre hvordan I klarer service på jeres bil. På min tidligere A4 klarede jeg alle service selv, men er lidt i tvivl om A6'eren stadig er så dyr at jeg bør betale for at få servicestemplerne.
Er der nogen af jer som selv klarer service eller har planlagt at gøre det?
Har I købt nogen bøger eller bruger I ETKA/ELSA etc?
Bruger I 30.000 km long-life service, eller skifter I f.eks. olie oftere?
Alle inputs og erfaringer er velkomne.
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Laver I selv service?
Min TDI kører max 15.000km på olieskift..
Re: Laver I selv service?
jeg laver selv. køber Castrol longlife hos Landberg.dk. 5 liter for 350 kr. Skifter olie og filter for hver 15000 km. køber altid originalt oliefilter. jeg har ligeledes tilgang til lift, så den får en grundig gennemgang samtidig.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Laver I selv service?
Jeg kunne aldrig finde på at køre mere end 15000 km på en gang olie. Ret sikker på, at en del af de problemer folk oplever skyldes for lange intervaller.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Sv: Laver I selv service?
Havde en længere diskusion med Ole Rydal om, hvornår man ikke behøver at skifte olie længere... Konens golf er efter 400.000+ km nået til det punkt, hvor man kun skal skifte oliefilter, hver 15.000 km
Vi er nede på omkring 800-900 km/l olie... Motoren holder ca. 3,5 l olie... Tankevækkende...
Vi er nede på omkring 800-900 km/l olie... Motoren holder ca. 3,5 l olie... Tankevækkende...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Laver I selv service?
Hej
Tak for jeres bidrag.
Lars og Finn, kører I den stadig på værksted til 30.000 km eftersyn og skifter bare selv halvvejs ved de 15.000 km, eller laver I selv komplet service for hver 15.000 km?
Hvis ja, følger I så nogen bøger eller skifter I blot olie og filter og kigger resten efter?
Jeg havde faktisk også seriøst overvejet at gå over til 15.000 km olieskift, efter at den i Tyskland har kørt med long life service de første 150.000km. Men så endte jeg med at køre mere end forventet, og har haft meget travlt, så nu ender det med at den får lov til at køre knap 30.000 km igen service.
Jeg ved hvad du mener Søren. Til sidst brugte min A4 op til 1l pr. 2500 km, halvdelen spildte den nok, men med 3,5l i bundkaret så var al olien reelt set udskiftet inden de 15.000 km var nået. Jeg skiftede dog stadig filter og olie for hver 15.000 km, så var man ligesom på den sikre side
Tak for jeres bidrag.
Lars og Finn, kører I den stadig på værksted til 30.000 km eftersyn og skifter bare selv halvvejs ved de 15.000 km, eller laver I selv komplet service for hver 15.000 km?
Hvis ja, følger I så nogen bøger eller skifter I blot olie og filter og kigger resten efter?
Jeg havde faktisk også seriøst overvejet at gå over til 15.000 km olieskift, efter at den i Tyskland har kørt med long life service de første 150.000km. Men så endte jeg med at køre mere end forventet, og har haft meget travlt, så nu ender det med at den får lov til at køre knap 30.000 km igen service.
Jeg ved hvad du mener Søren. Til sidst brugte min A4 op til 1l pr. 2500 km, halvdelen spildte den nok, men med 3,5l i bundkaret så var al olien reelt set udskiftet inden de 15.000 km var nået. Jeg skiftede dog stadig filter og olie for hver 15.000 km, så var man ligesom på den sikre side
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Laver I selv service?
Jeg følger det der står i servicebogen. Og så olie og filter for hver 15000km. Nej jeg køre den ikke til service. Min A4 er fra 2005, så jeg tror ikke jeg får lavet noget på kulance, selvom der skulle være fuld service på den, fra audi.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Laver I selv service?
Hej Finn
Tak for dine input. Selvom min dog kun er fra 2009, så tror jeg heller ikke, at jeg får noget på kulance. For det første har den kørt 180.000 km, for det andet har jeg selv importeret den fra Tyskland, så den har aldrig set et SMC værksted. Jeg tænker mest på om det kan få stor indflydelse på gensalgsværdien om man selv har serviceret bilen i stedet for et værksted.
Tak for dine input. Selvom min dog kun er fra 2009, så tror jeg heller ikke, at jeg får noget på kulance. For det første har den kørt 180.000 km, for det andet har jeg selv importeret den fra Tyskland, så den har aldrig set et SMC værksted. Jeg tænker mest på om det kan få stor indflydelse på gensalgsværdien om man selv har serviceret bilen i stedet for et værksted.
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Laver I selv service?
FinnK skrev:Jeg følger det der står i servicebogen. Og så olie og filter for hver 15000km. Nej jeg køre den ikke til service. Min A4 er fra 2005, så jeg tror ikke jeg får lavet noget på kulance, selvom der skulle være fuld service på den, fra audi.
Det samme her
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Re: Laver I selv service?
Hvis din bil har fuld servicebog fra Tyskland af, så kan der godt fås kulance på bilen, hvis uheldet skulle være ude.
Re: Laver I selv service?
Med en bil der er over 10år og har kørt mere end 200tkm, så behøver der ikke være Audi stempler i min bog, men jeg ha dog valgt at ændre serviceinterval fra 30tkm til 15tkm, og da mit værksted kører med fast pris på olieskift inkl. filter til 400kr, så gider jeg ikke selv røre en finger.
Audi A3 1.9 TDI Sportback - 2007
Audi A4 1.8T Avant - 2003
VW Golf III 2.8 VR6 - 1993
Lexus IS200 2.0 Komfort - 1999
VW Passat 1.8T Variant - 2001
VW Lupo 1.2 TDI 3L - 2003
Toyota CombiVan 2.0 D-4D - 2002
Toyota Corolla 1.3 Van - 1993
Toyota MR2 1.6 GT - 1985
Toyota Corolla 1.6 G6R - 1999
Toyota Corolla 1.6 GSi - 1991
Puch Maxi K - 1974
Re: Laver I selv service?
Hvis man skifter sit filter/olie selv, vil der så ikke ske noget med Audis mobilitetsgaranti? (såfremt denne sfl. stadig haves) ?
Mvh
Martin
Mvh
Martin
Mvh
Martin
A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Martin
A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Re: Laver I selv service?
M Bruun skrev:Hvis man skifter sit filter/olie selv, vil der så ikke ske noget med Audis mobilitetsgaranti? (såfremt denne sfl. stadig haves) ?
Mvh
Martin
Og når du skal videresælge - i mit tilfælde, ville jeg ikke købe uden et drastisk prisfald...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: Laver I selv service?
Ivan skrev:M Bruun skrev:Hvis man skifter sit filter/olie selv, vil der så ikke ske noget med Audis mobilitetsgaranti? (såfremt denne sfl. stadig haves) ?
Mvh
Martin
Og når du skal videresælge - i mit tilfælde, ville jeg ikke købe uden et drastisk prisfald...
Ville vove at påstå at dem der holder af deres bil og selv laver olie/filter skift, gør det 1000 gange bedre end audi. Jeg bruger fx olierens hver gang og lidt bedre olie( uden at vide hvad olie audi bruger, kunne forestille mig den billigste)
Re: Laver I selv service?
Ville vove at påstå at dem der holder af deres bil og selv laver olie/filter skift, gør det 1000 gange bedre end audi. Jeg bruger fx olierens hver gang og lidt bedre olie( uden at vide hvad olie audi bruger, kunne forestille mig den billigste)[/quote]
Mener ikke at Audi sælger billig olie
Mener ikke at Audi sælger billig olie
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Laver I selv service?
jape skrev:Ville vove at påstå at dem der holder af deres bil og selv laver olie/filter skift, gør det 1000 gange bedre end audi. Jeg bruger fx olierens hver gang og lidt bedre olie( uden at vide hvad olie audi bruger, kunne forestille mig den billigste)
Mener ikke at Audi sælger billig olie [/quote]
Nej den er nok firdoblet i pris
Re: Laver I selv service?
Så har jeg bestilt filtre hjem til et 180.000 km service. Mht. tab i gensalgsværdi har jeg ladet mig fortælle at de nyeste undersøgelser viser, at der ingen reel forskel er i gensalgsværdi mellem forhandler og selv servicerede biler. Jeg køber dog alle filtre originalt og gemmer kvitteringer, således at jeg kan bevise at service er udført. Som Wahlstrøm skriver kan jeg sikkert gøre dette lige så godt som lærlingen hos Audi.
Jeg bestilte filtrene hos AZF. Da det blev en del mere end hvad jeg var vant til for min 1,8T (naturligvis), valgte jeg lige efterfølgende at kontrollere prisen herhjemme. Prisen hos hhv. AZF og Audi værkstedet Bilernes hus er:
Oliefilter = 141 / 180 kr.
Luftfilter = 236 / 289 kr.
Pollenfilter = 385 / 484 kr.
Brændstoffilter = 602 / 755 kr.
Total = 1364 / 1708 kr.
(minus 10% rabat) = 1227 / 1708 kr.
Dertil kommer fragt for ca. 80 kr. fra AZF. Men i DK ville jeg alligevel skulle have det sendt eller til at skulle køre efter stumperne, så det ville blive lige så dyrt. Så det kan bestemt stadig godt svare sig at købe hjem fra AZF.
Oven i dette skal jeg bruge 8,2 liter motorolie.
Dette kan man så give 200 kr/literen for hos T-Hansen, eller 75 kr/literen hos Landberg.dk. Kan heldigvis købe det billigere endnu gennem arbejde, men alligevel kæmpe prisforskel der kan være herhjemme
http://www.thansen.dk/product.asp?c=970 ... 1706611459
http://www.landberg.dk/shop/castrol-edge-fst-700p.html
Så er der lidt hyggearbejde til weekenden. Af nysgerrighed er så nogle der kan fortælle hvad I betaler for service, nu hvor I nævner den "billige" Audi motorolie?
Jeg bestilte filtrene hos AZF. Da det blev en del mere end hvad jeg var vant til for min 1,8T (naturligvis), valgte jeg lige efterfølgende at kontrollere prisen herhjemme. Prisen hos hhv. AZF og Audi værkstedet Bilernes hus er:
Oliefilter = 141 / 180 kr.
Luftfilter = 236 / 289 kr.
Pollenfilter = 385 / 484 kr.
Brændstoffilter = 602 / 755 kr.
Total = 1364 / 1708 kr.
(minus 10% rabat) = 1227 / 1708 kr.
Dertil kommer fragt for ca. 80 kr. fra AZF. Men i DK ville jeg alligevel skulle have det sendt eller til at skulle køre efter stumperne, så det ville blive lige så dyrt. Så det kan bestemt stadig godt svare sig at købe hjem fra AZF.
Oven i dette skal jeg bruge 8,2 liter motorolie.
Dette kan man så give 200 kr/literen for hos T-Hansen, eller 75 kr/literen hos Landberg.dk. Kan heldigvis købe det billigere endnu gennem arbejde, men alligevel kæmpe prisforskel der kan være herhjemme
http://www.thansen.dk/product.asp?c=970 ... 1706611459
http://www.landberg.dk/shop/castrol-edge-fst-700p.html
Så er der lidt hyggearbejde til weekenden. Af nysgerrighed er så nogle der kan fortælle hvad I betaler for service, nu hvor I nævner den "billige" Audi motorolie?
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Laver I selv service?
Ved ikke om det er billig olie de bruger.. Men man skal nok betale for den..
Bruger selv Liqui Moly olie med den korrekte standard for min TDI, en 5l dunk plus filter plus LM motorens, ligger med rabat på ca 450,-
Bruger selv Liqui Moly olie med den korrekte standard for min TDI, en 5l dunk plus filter plus LM motorens, ligger med rabat på ca 450,-
Re: Laver I selv service?
Chris skrev:Jeg bestilte filtrene hos AZF. Da det blev en del mere end hvad jeg var vant til for min 1,8T (naturligvis), valgte jeg lige efterfølgende at kontrollere prisen herhjemme. Prisen hos hhv. AZF og Audi værkstedet Bilernes hus er:
Oliefilter = 141 / 180 kr.
Luftfilter = 236 / 289 kr.
Pollenfilter = 385 / 484 kr.
Brændstoffilter = 602 / 755 kr.
Total = 1364 / 1708 kr.
(minus 10% rabat) = 1227 / 1708 kr.
Dertil kommer fragt for ca. 80 kr. fra AZF. Men i DK ville jeg alligevel skulle have det sendt eller til at skulle køre efter stumperne, så det ville blive lige så dyrt. Så det kan bestemt stadig godt svare sig at købe hjem fra AZF.
Du får 20% rabat hos SMC som betalende medlem i Audiclub.dk.
Så forskellen bliver AZF 1227+ ca. 80=1307kr/ SMC (rabat fratrækkes før moms) 1281-20% = 1025 +moms = 1281 kr
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Laver I selv service?
jape skrev:Chris skrev:Jeg bestilte filtrene hos AZF. Da det blev en del mere end hvad jeg var vant til for min 1,8T (naturligvis), valgte jeg lige efterfølgende at kontrollere prisen herhjemme. Prisen hos hhv. AZF og Audi værkstedet Bilernes hus er:
Oliefilter = 141 / 180 kr.
Luftfilter = 236 / 289 kr.
Pollenfilter = 385 / 484 kr.
Brændstoffilter = 602 / 755 kr.
Total = 1364 / 1708 kr.
(minus 10% rabat) = 1227 / 1708 kr.
Dertil kommer fragt for ca. 80 kr. fra AZF. Men i DK ville jeg alligevel skulle have det sendt eller til at skulle køre efter stumperne, så det ville blive lige så dyrt. Så det kan bestemt stadig godt svare sig at købe hjem fra AZF.
Du får 20% rabat hos SMC som betalende medlem i Audiclub.dk.
Så forskellen bliver AZF 1227+ ca. 80=1307kr/ SMC (rabat fratrækkes før moms) 1281-20% = 1025 +moms = 1281 kr
1708 kr. fratrukket moms = 1366-20% = 1093 + moms = 1366 kr. ja så kan handlen blive i dk.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.