Tandrem....

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Besvar
Knolden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 13/01/2008 12:15
Geografisk sted: Århus

Tandrem....

Indlæg af Knolden »

Hej,

min A4 Avant 2.0 TDI fra 2007 (B7) har snart rundet de 120.000 km og skal til service og også have skiftet tandrem.

Jeg har fået lidt forskellige tilbud (skal nok poste dem her, hvis det har interesse - sig til), men det er meget forskelligt have de forskellige værksteder mener skal skiftes.

Nogle nævner ikke tandremsskift.....
Nogle vil bare udskifte tandremmen.
Nogle vil udskifte tandrem og vandpumpe
Nogle vi udskifte tandrem, vandpumpe og kilrem

Hvad er mest korrekt?

Priserne svinger jo ret meget, men det løber godt nok op - selv i Tyskland.

Hvad er holdningen til ikke Audi-værksteder - har hørt om nogle i Kolding der vist ikke var så dyre - noget med Skorsten! Hvis bilen var mere eller mindre ny, så ville jeg nok ikke være i tvivl, men nu runder den jo snart de 5 år, og så betyder det nok ikke det helt store....? Eller hvad?

Jeg ved godt, at mobilitetsservice ryger.
2014 Audi A5 Sportback 2,0 TDI Ultra
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Tandrem....

Indlæg af DP »

Vis det var mig der skulle have lavet denne service
Ja så skulle det værer med det hele alså udskifte tandrem, vandpumpe og kilrem og hvad der til hører
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tandrem....

Indlæg af Gio »

DP skrev:Vis det var mig der skulle have lavet denne service
Ja så skulle det værer med det hele alså udskifte tandrem, vandpumpe og kilrem og hvad der til hører
+1
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Tandrem....

Indlæg af FinnK »

Når der alligevel skal skilles en hel del af for at komme ind og skifte tandrem, vil det i mine øjne være tåbeligt ikke at skifte vandpumpe, da den sidder inde ved tandremmen.Hvis du ikke har fået skiftet kileremme på noget tidspunkt ville jeg også få dem skiftet. :)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Knolden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 13/01/2008 12:15
Geografisk sted: Århus

Re: Tandrem....

Indlæg af Knolden »

Har lidt priser.

Priser for 120.000 km service og tandrem

SMC: 10.899,- kun med tandrem + 1.000 hvis vandpumpe
Bilernes hus: 8.490,- kun med tandrem
Kaim: 7.280,- kun med tandrem + 1.000 hvis vandpumpe
AZF: 10.600,- inkl. tandrem, vandpumpe og kilerem
Skorstensgaard: 6.735,- inkl. tandrem og vandpumpe

Så der er i princippet ca. 1.500,- at spare på uoriginalt i DK i forhold til det billigste aut. værksted i Tyskland.

Er originale dele det værd?
Hvordan er Skorstensgaard? Ville i turde vælge dem?
Audi-tandremme er vel ikke mere komplicerede end alle andre?
Senest rettet af Knolden 9/01/2013 18:02, rettet i alt 2 gange.
2014 Audi A5 Sportback 2,0 TDI Ultra
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: Tandrem....

Indlæg af Pete »

Mener jeg gav 4600,- inkl. moms, tandrem, strammerulle, vandpumpe og hvad der ellers hører til, hos min lokale Auto-partner mekker; som er en rolig og omhyggelig gut. Det var så ikke sammen med almindeligt service.

:) Pete
VagCom/VCDS
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tandrem....

Indlæg af Gio »

Pete skrev:Mener jeg gav 4600,- inkl. moms, tandrem, strammerulle, vandpumpe og hvad der ellers hører til, hos min lokale Auto-partner mekker; som er en rolig og omhyggelig gut. Det var så ikke sammen med almindeligt service.
Det er også det leje jeg var i, da jeg fik skiftet tandrems-kit for et par måneder siden, hos min foretrukne non-authorized mekker herovre. Delene er originale, skylder jeg lige at sige. (y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tandrem....

Indlæg af Høy »

Generelt bør vandpumpen skiftes (når den drives af tandremmen) og i øvrigt alle hjul, der løber på bagsiden af remmen (dvs. ikke har tænder). Omløbernes kuglelejer slides også. Hvis remstrammeren har et hydraulisk element, skal det også skiftes. Det er naturligvis op til en selv, men hvis du ser på arbejdslønnen, er der ingen af de enkelte dele, det kan svare sig at spare væk. Dybest set er det jo også op til en selv, om man overhovedet skifter tandremmen. Du kan være 140 % sikker på, at hvis du beholder pumpen, og den så skrider i svinget efter 14 dage, trækker værkstedet bare på skuldrene og oplyser sig om, at det var dit eget valg at beholde den.

Mange penge, ja, men hvis en af tingene svigter, bliver det endnu mere ærgerligt => dyrt.

Hvis du køber et SKF-sæt, vil jeg mene, at du endda får bedre komponenter end de originale. Selve remmen vil være fra Gates eller Conti, og Audi bruger selv begge dele.

Pumper fra SKF har ofte (om ikke altid) metalhjul, mens Audis har plastichjul.

Bilens hjullejer kommer som regel fra SKF, og der er ingen grund til at formode, at SKF's omløberruller ikke skulle være af tilsvarende kvalitet.

Glem ikke termostaten, hvis den er nemmere at komme til i forbindelse med remskiftet. Vandet skal alligevel tappes af (selv om nogle mekanikere bytter pumpen uden at tappe ret meget vand af).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tandrem....

Indlæg af SorenR »

Høy skrev:selv om nogle mekanikere bytter pumpen uden at tappe ret meget vand af

Øhm.. Stiller de bilen på højkant eller er de bare super hurtige til at bytte om?? :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tandrem....

Indlæg af Høy »

Øhm.. Stiller de bilen på højkant eller er de bare super hurtige til at bytte om??


Nemlig. Hvis man holder den nye klar og er lidt fiks på fingrene, løber der kun ca. en halv liter ud, og man behøver kun at fylde en sjat på ekspansionsbeholderen. Risikoen for at klemme pakningen er dog stor, så det er noget fusk. Apropos højkant - Jeg har engang skiftet termostat på en 4-ventilet V8. Højre forhjul op på en fundablok, og så løb der kun omkring en liter af :-

Knolden: Kan prisforskellene have noget med tværmotor/langsmotor at gøre, eller har du spurgt på en specifik bil? Jeg har lige spurgt ved AZF, og de siger 8600.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Knolden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 13/01/2008 12:15
Geografisk sted: Århus

Re: Tandrem....

Indlæg af Knolden »

Høy skrev: Kan prisforskellene have noget med tværmotor/langsmotor at gøre, eller har du spurgt på en specifik bil? Jeg har lige spurgt ved AZF, og de siger 8600.

\Alex

De har fået mit stelnummer, så de skulle gerne kunne se alle specifikationer.
2014 Audi A5 Sportback 2,0 TDI Ultra
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tandrem....

Indlæg af Høy »

Så er det nok rigtigt. Jeg spurgte bare på en 2,0 TDI.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Tandrem....

Indlæg af PEB »

Høy skrev: Risikoen for at klemme pakningen er dog stor, så det er noget fusk.
\Alex


Pakningen er en o-ring og min erfaring er at den er meget svær at komme til at klemme på den forkerte måde.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tandrem....

Indlæg af Høy »

Jep, men der er en not, som den helst skal blive siddende i.

Billede

Jeg har kun set det gå galt 2 gange (muligvis på 1,9 TDI), men man opdager det naturligvis med det samme, for vandet bliver ved med at pisse ud ... og pakningen er FUBAR.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"