Hvad siger i???

Indlæg om service- på værksted eller Gør Det Selv (GDS), samt værktøj og andre spørgsmål.
Brugeravatar
Michael Vindfeld
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 15/06/2010 16:56
Geografisk sted: Hobro

Hvad siger i???

Indlæg af Michael Vindfeld »

Hej Alle

Jeg er den "glade" ejer af en A4 fra 2008 160 tsfi.
For et par md siden tændte den orange lampe for udstødningskontrolsystemet pludselig...
Fik den på værksted og de fandt ud af at det var en defekt udstødningsmanifoldspjæld, eller det var formentlig tilsodet og skulle skiftes...
Mit spørgsmål til eksperterne (Jer) er kan det være rimeligt at man på en 3 år gammel bil af audis kvalitet og med 70.000km på klokken, skal acceptere en regning på næsten 7000kr???

der jo 2 af sådan spjæld i min bil så i teorien skal jeg ligge budget på 14.000kr hver 3 år :evil: :evil:

Skal siges jeg har klaget skriftligt til Audi service men ingen kulance at hente ;(

hvad siger i, er det en rimelig udgift på en bil af den kaliber????

har vedhæftet regningen.
Vedhæftede filer
regning.doc
(893 KiB) Downloadet 1414 gange
Med Venlig Hilsen
Michael Vindfeld
09' A4 1.8 TFSI 160
MMI high, Xenon+, fartpilot
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Avantismo »

Surt show.. Men der er sgu ok ikke noget at gøre.

Efter garantiperioden er der ikke meget at komme efter.

Kan se at du "kun" har givet 550 kr pr time i arbejdsløn.

Det er sgu billigt.

Hos SMC Amager ligger den på 1100 kr i timen.

Du har da også fået noget uden beregning...

Hvis man skal have de positive briller på :-
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
Jepsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 927
Tilmeldt: 8/02/2006 16:12
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Jepsen »

Rimeligt: Nej det syntes jeg ikke!
Faktum: Den bliver nok ikke nemt at komme videre med - Men lad os endelig vide hvis det lykkedes :D

Samtidigt vil jeg godt sende en advarsel om økonomikørsel - Fuld gas engang i mellem, det er vejen frem :mrgreen:
Jepsen
Audi A8 tiptronic 4,2 FSI quattro [D4-2010]
Audi A3 Sportback 1,6 [8PA-2005]
Mercedes Sprinter 318
RasmusV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 27/07/2011 19:12
Geografisk sted: Hanstholm

Re: Hvad siger i???

Indlæg af RasmusV »

en bil kan jo altid gå i stykker og din er 3 år gammel nu, den kan vel ikke betegnes som ny længere og er længe forbi garanti perioden.

havde det nu været en kendt problem som audi ikke kunne komme uden om såsom den famøse blyant, havde jeg nok gjort noget mere. Menn da din ser ud til og være en enlig svale tror jeg du nok bare skal æde den, og så er du den erfaring rigere.
Professionel kogekone.

-Audi Q7 3,0 TDI quattro 2007-

-Audi A6 avant 2,7 TDI multitronic 2007-
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad siger i???

Indlæg af ullum »

audis kvalitet ???
de går da i stykker som alle andre biler
og når man aflevere den på værksted og siger lav den, så kommer der en regning,
alternativt kan man spørge lidt rundt omkring først, eksempelvis her, få læst fejlkoder ud, google etc
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Hvad siger i???

Indlæg af FinnK »

Jepsen skrev:Rimeligt: Nej det syntes jeg ikke!
Faktum: Den bliver nok ikke nemt at komme videre med - Men lad os endelig vide hvis det lykkedes :D

Samtidigt vil jeg godt sende en advarsel om økonomikørsel - Fuld gas engang i mellem, det er vejen frem :mrgreen:

Det er med motoren, som det er med bremserne. Den/de skal bruges flittigt, ellers går det i stykker. Så det er rigtigt som Jepsen skriver. Den skal ud og strække benene engang imellem (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Michael Vindfeld
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 15/06/2010 16:56
Geografisk sted: Hobro

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Michael Vindfeld »

Jamen regningen er ædt og betalt... Har skriftlig klaget og fået afslag :(

Jeg har intet problem i at biler kan gå i stykker og skal selvf. betale når den køres på værksted, men det er jo netop ikke noget gået i stykker men en tilsodning af et spjæld, som jeg som forbruger ikke rigtig kan se hvordan jeg skal undgå i fremtiden??? (har allerede droppet økonomikørsel) har tidligere haft Passat og haft samme køre mønster og den har aldrig haft samme problem...

Jeg ved Audi er meget langt fremme mht. miljø og det er jo en rigtig go ting, men lige her har de sku nok sat de acceptable værdier lige snævre nok, og resultatet er at bilens computer melder fejl...
Det er lidt derfor jeg mener at denne regning burte de give kulance på, Audi ved udemærket hvilken kvalitet af brændstof vi har adgang til og det skal de selvf tage højde for....

Er vildt glad for min Audi, den bedste bil jeg har haft og hvis det viser sig jeg aldrig får samme problem igen kan jeg godt leve med det.... men hvis jeg skal ha det skiftet om en 3 års tid igen bliver jeg sku MEGET skuffet....

Men vil også i denne forbindelse nævne at jeg intet har at sætte på Værkstedet, de har udført deres arbejd til UG (nyder den billige timeløn :lol: )
Mht. regningen, så havde Audi en aktion som de skulle udbedre på audien så det er det som er U.B


Nyt motto:

Giv den GAS :P
Med Venlig Hilsen
Michael Vindfeld
09' A4 1.8 TFSI 160
MMI high, Xenon+, fartpilot
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Ivan »

Træls når/hvis noget ;( sker, men jeg vil påstå, at tar' man alle plusser og de få minus'er ved Audi, ender man med et stort PLUS :)

Og det er endda foruden det kæmpe store plus Audiclub. (y)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Avantismo »

Jeg har lige været ude og fyre 1,6 eren af :"":
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad siger i???

Indlæg af SteenTP »

Michael Vindfeld skrev:Fik den på værksted og de fandt ud af at det var en defekt udstødningsmanifoldspjæld, eller det var formentlig tilsodet og skulle skiftes...

Det kan godt være jeg er helt galt på den her men ville det hjælpe at køre på V-Power?
Synes jeg har læst noget om at det skulle have nogle gode egenskaber i den retning men det kan have være noget jeg har drømt.

Hvad siger eksperterne ?
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Michael Vindfeld
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 15/06/2010 16:56
Geografisk sted: Hobro

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Michael Vindfeld »

ja V-power skulle efter sigende være bedre, alternativ kan man putte adjektiver i sammen med tankning.... syntes bare ikke det kan være rigtig ;)

Men lad os nu håbe det er det sidste værksted besøg i laaaaaaannnnngggg tid :cry: :cry:

men mange tak for svarende, det er trods alt :!: stadig den fedeste og mest velkørende bil jeg har haft (y)
Med Venlig Hilsen
Michael Vindfeld
09' A4 1.8 TFSI 160
MMI high, Xenon+, fartpilot
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvad siger i???

Indlæg af SorenR »

Michael Vindfeld skrev:ja V-power skulle efter sigende være bedre, alternativ kan man putte adjektiver i sammen med tankning.... syntes bare ikke det kan være rigtig ;)

Men lad os nu håbe det er det sidste værksted besøg i laaaaaaannnnngggg tid :cry: :cry:

men mange tak for svarende, det er trods alt :!: stadig den fedeste og mest velkørende bil jeg har haft (y)

V-Power eller ej... Når "noget" forbrændes kommer der sod/koks med mere og med de miljøkrav der er til biler i dag skal producenterne finde på ting og sager for at komme af med de skadelige stoffer.

Jeg formoder hele misæren stammer fra det sekundære luft system som har til opgave at nedsætte NO og andre skadelige gasser i udstødningen. Der sidder nogle spjæld som skal blande udstødningsgasser tilbage i indsugningen og det er klart at de "gror fast" i åben tilstand hvis de aldrig bevæger sig = øko-kørsel. Motoren skal "vækkes til live" fra tid til anden, så spjældene kan arbejde lidt.

Bortset fra det så synes jeg det er påfaldende at Audi har lavet et "reparations kit" som omhandler lige netop dette problem :-k

Desværre tror jeg nok vi i fremtiden skal indstille os på at det ikke kun er olie, tandrem, luftfilter og tændrør der skal skiftes med faste intervaller....
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvad siger i???

Indlæg af SorenR »

Audi har lavet nogle geniale ting med deres motorer og nogle mindre geniale ting med deres motorer...

F.eks. kan nævnes at min S4 2.7T har et problem som man skulle tro Audi havde forudset...

Dette er stadig en teori, men tendensen er tydelig, når man kigger rundt på andre fora...
Olie tilledningen til den højre (i kørselsretningen) turbo ligger meget tæt på udstødningemanifolden. Dette bevirker, at når man kører bilen, som det formentlig var tilsigtet, overføres der en del varme til olietilledningen og efterfølgende, når man slukker motoren, kan man risikere at olien koger i olietilledningen. Når olie koger, dannes der affaldsstoffer, som sætter sig på indersiden af olietilledningen. I værste fald får motoren en "blodprop". Turboen kører tør, akslen slides og knækker, samtidigt udsenders små stykker af turbinevingerne i hhv. indsugning og udstødning, samt udstødningen fyldes med motorolie som på grund af olietrykket trykkes ud gennem det nu åbne glideleje via returledningen.

Chipper man motoren bliver det mere tydeligt... Det er som regel altid den højre turbo der dør først... I mit tilfælde og på min bil i hele dens levetid har den spist 3 sæt turboer og også sidste gang var det den højre turbo der måtte bide i støvet...

Udgift: 30-40.000 kr per 80.000 km i gennemsnit...
Worst case: 2 x K03 turbo med olieslanger, 2 x intercooler, 2 x CAT og pre-CAT... og 2 arbejdsdage på lift.

I og med det er en bi-turbo (twin-turbo), dannes der overtryk i indsugningsmanifolden, selvom den ene turbo dør, så det er ekstremt sjældent, at fragmenter når igennem intercooleren og ind i motoren, heldigvis!

Motorens ECU overvåger udstødningstemperaturen og aktiverer nødprogrammet hvis temperaturen kommer over 950 grader... En ikke sjælden foreteelse på en chippet 2.7T...

Vulkansk lava bliver f.eks. flydendene omkring denne temperatur :shock:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Kim j
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 453
Tilmeldt: 25/05/2010 21:14
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Kim j »

5 på række (y)
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hvad siger i???

Indlæg af SorenR »

Kim j skrev:5 på række (y)

Min URQ lider af samme problem som visse ældre Porsche modeller... De brænder formodstanden i rotoren i fordelerdækslet og det kommer som et lyn fra en klar himmel. Det ene øjeblik virker alt, det næste er den en meget dyr bogstøtte :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Avantismo »

Kim j skrev:5 på række (y)


Lyden fejler ihvertfald ikke noget (y)
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Ivan »

SorenR skrev:Audi har lavet nogle geniale ting med deres motorer og nogle mindre geniale ting med deres motorer...

F.eks. kan nævnes at min S4 2.7T har et problem som man skulle tro Audi havde forudset...

Dette er stadig en teori, men tendensen er tydelig, når man kigger rundt på andre fora...
Olie tilledningen til den højre (i kørselsretningen) turbo ligger meget tæt på udstødningemanifolden. Dette bevirker, at når man kører bilen, som det formentlig var tilsigtet, overføres der en del varme til olietilledningen og efterfølgende, når man slukker motoren, kan man risikere at olien koger i olietilledningen. Når olie koger, dannes der affaldsstoffer, som sætter sig på indersiden af olietilledningen. I værste fald får motoren en "blodprop". Turboen kører tør, akslen slides og knækker, samtidigt udsenders små stykker af turbinevingerne i hhv. indsugning og udstødning, samt udstødningen fyldes med motorolie som på grund af olietrykket trykkes ud gennem det nu åbne glideleje via returledningen.

Chipper man motoren bliver det mere tydeligt... Det er som regel altid den højre turbo der dør først... I mit tilfælde og på min bil i hele dens levetid har den spist 3 sæt turboer og også sidste gang var det den højre turbo der måtte bide i støvet...

Udgift: 30-40.000 kr per 80.000 km i gennemsnit...
Worst case: 2 x K03 turbo med olieslanger, 2 x intercooler, 2 x CAT og pre-CAT... og 2 arbejdsdage på lift.

I og med det er en bi-turbo (twin-turbo), dannes der overtryk i indsugningsmanifolden, selvom den ene turbo dør, så det er ekstremt sjældent, at fragmenter når igennem intercooleren og ind i motoren, heldigvis!

Motorens ECU overvåger udstødningstemperaturen og aktiverer nødprogrammet hvis temperaturen kommer over 950 grader... En ikke sjælden foreteelse på en chippet 2.7T...

Vulkansk lava bliver f.eks. flydendene omkring denne temperatur :shock:


Ouch - så er din pris pr/km vedligeholdelse+forbrug+m.m. = temmelig meget
Har endnu ikke hørt/set noget vedr. 3.0TDI BMK(225HK) - eneste skulle vist være 4 stk. kæder + KASSEN i arb.løn. :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Høy »

Har endnu ikke hørt/set noget vedr. 3.0TDI BMK(225HK) - eneste skulle vist være 4 stk. kæder + KASSEN i arb.løn.


Bare byt olie noget oftere, så er der håb... (svagt håb).

Søren, det har meget med brugeradfærd at gøre. En bekendt har kørt 170.000 km (chippet til 450 hk) på de samme turboer, og de er fine endnu, mens en anden er på 5. sæt ved 215.000 km (begge RS4). Den med det 5. sæt (uchippet) har altid kørt på Castrol med meget korte intervaller, og det er den eneste bil, jeg kender af slagsen, som ikke har ødelagt knastakslerne.

Vulkansk lava bliver f.eks. flydendene omkring denne temperatur


Og aluminium er allerede flydende ved 600-650 o.O

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Dravis »

På min gamle Range Rover 2,4 TDI var der lidt samme problem som Søren beskriver, både olie frem og retur fra turboen sidder så de bliver varmet op af både manifold og afgang fra turboen.. Slangerne der sidder der (ligesom hydraulikslanger) holder ikke til det i længden ( først begynder de at svede, siden revner de og smider olie..) måske efter 100000 km... Hvis man bare kørte videre, så fik turboen efterhånden for lidt olietryk og "døde" som regel dog uden større havari... Det problem løste jeg ved at få et hydraulik-firma til at lave et nyt sæt slanger, og derefter isolere dem med noget specielt højtemperatur "mineral-uld" beregnet til de små laboratorie-ovne man kan købe. Det kan tåle 1100 grader C.... jeg havde noget titan-tråd fra en galvaniserings-anstalt, til at fastholde "ulden" med.. :mrgreen: Low end high tech løsning... men det virkede.. (y)
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Leif Thomsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20/02/2013 11:46
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Hvad siger i???

Indlæg af Leif Thomsen »

Hejsa
Jeg har haft præcis den samme oplevelse, advarselslampen tændes efter 65.000 km og skulle igennem samme operation. Mit var heldigvis på garanti...., men det er da en påfaldende lighed !!
Besvar

Tilbage til "Service, Værktøj eller Gør Det Selv!"