Side 1 af 1

Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 12/06/2019 01:38
af Sharif2000
Hej.

Er der evt. nogen herinde som ved om man kan forbedre brændstoft økonomien på en A3 1,6 fra 06?

Det er især motorvejs kørsel, hvor omdrejningerne ligger på 3-4.000 omdrejninger/min.

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 12/06/2019 21:46
af Mikael Hartmann
kører du med store brede dæk?

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 12/06/2019 23:27
af Sharif2000
Jeg kører med følgende dæk:
Goodyear EfficientGrip Performance 225/50 R17 98W XL

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 14/06/2019 19:55
af FinnK
Du skal selvfølgelig køre med det rigtige dæktryk, korrekt sporing, slå klimaanlæg fra(hvis dette haves). Ellers er der ikke meget andet at gøre end at sætte hastigheden ned. 8-[

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 16/06/2019 14:19
af Sass
Kontroller Bremser ikke hænger og hjullejer er i orden
Undlad at køre med KN filtre(sætter olie på MAP sensor)
Kør uden tagbaggagebær og cykel-holder og undersøg om der mangler motor afdæknings plade under bilen :-k

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 16/06/2019 16:43
af JensNo
Hvad er brændstoføkonomien i øvrigt?

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 16/06/2019 20:33
af jorlund
De to vigtigste parametre er hastighed og kørestil. Vindmodstanden stiger kvadratisk med hastigheden. Nogen påstår at deres bil kører lige langt på literen uanset hvor hurtigt de kører, men det er enten løgn eller uvidenhed. Et slag på tasken er, at det koster 20-25% mere energi at køre 130 end 110 (vindmodstanden er 40% højere). Derudover kan du spare meget ved at holde afstand og slippe speederen i god tid. Hver gang du bremser, spilder du energi.

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 17/06/2019 11:45
af Lars Sand
Som nævnt er hastigheden afgørende.

En anden tilgang, om end den ikke er lovlig, er at ligge bag en lastbil og blive "suget" med

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 13/07/2019 15:27
af Sharif2000
JensNo skrev:Hvad er brændstoføkonomien i øvrigt?
Har ikke info system, så det fremgår ikke, men mit bud er ca. 10 km/l, men den er angivet til ca. 14 km/l.

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 13/07/2019 15:30
af Sharif2000
Er der nogen som har erfaring med at chiptuning af A3 1.6 benzin?

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 18/07/2019 10:09
af Ivan
Sharif2000 skrev:
JensNo skrev:Hvad er brændstoføkonomien i øvrigt?
Har ikke info system, så det fremgår ikke, men mit bud er ca. 10 km/l, men den er angivet til ca. 14 km/l.
De tal ville jeg ikke engang være tilfreds med på min færge (mest ture over 30 km og et sted mellem 14-15 km/liter) Dine tal har jeg kun ved bykørsel og mange stop. I mit hovede er det helt ude hegnet, så enten er justeringer eller noget konstruktivt helt skævt eller du kører med blyfod... :)

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 18/07/2019 14:17
af SteenTP
Sharif2000 skrev:Er der nogen som har erfaring med at chiptuning af A3 1.6 benzin?
Glem alt om tuning af en bil uden turbo...

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 18/07/2019 14:48
af morten00
Ivan skrev:
Sharif2000 skrev:
JensNo skrev:Hvad er brændstoføkonomien i øvrigt?
Har ikke info system, så det fremgår ikke, men mit bud er ca. 10 km/l, men den er angivet til ca. 14 km/l.
De tal ville jeg ikke engang være tilfreds med på min færge (mest ture over 30 km og et sted mellem 14-15 km/liter) Dine tal har jeg kun ved bykørsel og mange stop. I mit hovede er det helt ude hegnet, så enten er justeringer eller noget konstruktivt helt skævt eller du kører med blyfod... :)
Hastigheden og hvor lange turer du kører af gangen påvirker km/liter rigtig meget.

I følge den her tyske side har andre ejere af audi A3 1,6 2006 102 hk et gennemsnitsforbrug for dem alle på 7,77 l/100km som svarer til 12,99 km/l
Men afhængig af kørestil ligger de forskellige ejere mellem 11 km/l og 14,4 km/l i snit.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Så hvis du kun har målt over et par tilfældige tanke benzin er det jo ikke helt i hampen.
Prøv at fylde den helt op, kørt roligt indtil tanken er tom igen eller kørt en lang tur og regn forbruget ud igen, så har du lidt mere at gå efter.

Mvh Morten

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 19/07/2019 01:25
af Sharif2000
Jeg må nok hellere lige få et bedre indblik i hvad bilen kører pr km først.. :/

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 20/08/2019 23:06
af Sharif2000
Så har jeg foretaget målinger ved at have fyldt den helt op og kørt den halvt tom og gentaget det nogle gange.

Målingen ved blandet kørsel viser ca. 9.8 km/l.

Jeg har ved seneste service skiftet tændrør, fået foretaget hydrive (rensning af motor m.m.) og skiftet olie+filter.

Når jeg kører på motorvejen med 110 km/t, så er motorens omdrejninger på ca. 3400 o/m.

Er der evt. nogen som kan komme med bud på hvordan jeg får et bedre brændstofsøkonomi end ovenstående?

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 26/08/2019 20:21
af FinnK
Der er nok kun en ting der kan ændre det. Din kørestil... ;) For et par år siden var jeg på EU-førebeviskursus til lastbil. Vi havde 2 dage med økonomikørsel. Vores lære havde en Citroen C5 1,6 benzin. Den kunne han få til at køre ca 21 km/l!! Han kom med nogle guldkorn bla. om at se langt frem i trafikken under kørsel og undgå så mange nedbremsninger og stop som muligt. Jeg synes selv at jeg kørte fornuftigt før kurset, men efterfølgende har jeg kunne køre 2-3 km/l længere ved at følge hans råd. (y)

Re: Bedre brændstofs økonomi på en A3 1,6

: 26/08/2019 22:02
af JensNo
Sharif2000 skrev:Så har jeg foretaget målinger ved at have fyldt den helt op og kørt den halvt tom og gentaget det nogle gange.

Målingen ved blandet kørsel viser ca. 9.8 km/l.

Jeg har ved seneste service skiftet tændrør, fået foretaget hydrive (rensning af motor m.m.) og skiftet olie+filter.

Når jeg kører på motorvejen med 110 km/t, så er motorens omdrejninger på ca. 3400 o/m.

Er der evt. nogen som kan komme med bud på hvordan jeg får et bedre brændstofsøkonomi end ovenstående?
Nu ved jeg ikke om du har en temperaturføler i indsugningen, for er den defekt kan det være en medvirkende årsag til dårlig brændstoføkonomi