Tandrem skift A3 2008

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
duusgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/08/2007 08:39
Geografisk sted: 3-Kantområdet

Tandrem skift A3 2008

Indlæg af duusgaard »

Hej. Jeg har købt en A3 2.0 TDI SB fra 2008.
Den har ifølge servicebogen fået skiftet tandrem ved 171.000 og servicebogen foreskriver 180.000, så det er fint nok.

Jeg har læst flere steder at man skal skifte hver 4/5 år uanset km, og andre steder at hvis ikke der står noget med 4/5 år i servicebogen, skal man bare rette sig efter de 180k(noget med remmen er bredere/bedre)

Min bil har pt. kørt 240.000, så kan jeg bare lade den køre til 351.000km?
Vedhæftede filer
a3.jpg
a3.jpg (69.02 KiB) Vist 4315 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Tandrem skift A3 2008

Indlæg af Høy »

Tandremmen er delvist af gummi! Det er umuligt at forudse, hvordan remmen ser ud efter flere år. Den får generelt ikke sollys, hvilket er godt, men der kan være olie eller kølervæske på den, hvis noget er utæt.

Hvis en remstrammer eller et omløberhjul har et dårligt leje, kan remmen blive flosset og hoppe osv. Alt sammen grundlag for alverdens elendighed og ulykker.

Desuden aner man ingenting om, hvilken rem der er kommet i, så jeg vil påstå, at Audi umuligt kan have nogen begrundet viden om, hvor længe en rem kan holde. Hvis Conti f.eks. foreskriver 5 år, er det bedre at rette sig efter det, når der kommer en Conti-rem i, selv om Conti naturligvis også gerne vil sælge flere reservedele.

Pil skjoldet af med jævne mellemrum, og se til den. Hvis noget ser mærkeligt ud, og når man kan se tydelige blanke mærker på ydersiden af remmen svarende til tænderne på indersiden, er det bedre at bytte den.

Det er ikke ret vanskeligt at bytte den på din bil, så skift den hellere på mistanken, hvis du er i tvivl.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"