Ujævn motorgang ved start i kolde temperaturer

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
CD55
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30/01/2017 21:06

Ujævn motorgang ved start i kolde temperaturer

Indlæg af CD55 »

Hej
Min Audi A3 2.0 TDI har et problem ved koldstart.
Jeg oplever, at motoren banker voldsomt og lyder som om, at den går på 3 cylindre, når motoren er kold ved kolde udetemperaturer. Det varer ca. 3-5 kilometer, hvorefter motoren begynder at gå normalt. Der er røgudvikling i de perioder hvor motoren går ujævnt.
Hvis jeg holder omdrejningerne under 12-1400, mærkes den ujævne motorgang væsentligt mindre.
Jeg har fået fejllæst bilen, ved en uautoriseret mekaniker, som målte med en Boschtester. Der blev ikke fundet fejl på bilen. Mekanikeren gennemskyllede motor med et renseprodukt fra Würth, som skulle fjerne aflejringer i motoren. Dette afhjalp ikke problemet. Mekanikeren foreslog derefter, at det måske kunne afhjælpe problemet hvis jeg fik dyserne renset. Disse skulle afmonteres og renses hos specialfirma, hvilket vil koste ca. 12.000kr. Jeg har ikke fået dette gjort, da mekanikeren ikke var sikker på at dette ville afhjælpe problemet, og jeg synes at det er mange penge at bruge, uden garanti for resultat.
Jeg pendler dagligt, og bilen har driftstemperatur i 98% af de kørte kilometer.
Jeg håber, at der er nogen herinde som har erfaringer eller viden som kan hjælpe mig til at komme nærmere en årsag til ovenstående problem.
Venlig hilsen Carsten
2010 Audi A3 Sportback 2.0 TDI (Commonrail) 200.000km
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang ved start i kolde temperaturer

Indlæg af Høy »

Et gløderør kan være defekt. Efterhånden som motoren bliver varm, behøves den supplerende varme fra gløderøret ikke, og man mærker ikke længere, at det ikke virker.

Hvis du finder ud af, at det er problemet, bør du skifte alle 4 og ikke kun det defekte. Man kan formodentlig teste dem ved at sætte strøm på dem enkeltvis og måle med et tangmeter, men hvis de ikke sidder fast, er det letteste bare at bytte alle 4. De kan sandsynligvis købes online for en lunken prut.

Mystisk at BOSCH-testeren ikke kan se det. Hvis den er meget gammel, er den muligvis mere BOSCH end tester :-k

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Ujævn motorgang ved start i kolde temperaturer

Indlæg af Bjørn T »

Høy skrev:Et gløderør kan være defekt. Efterhånden som motoren bliver varm, behøves den supplerende varme fra gløderøret ikke, og man mærker ikke længere, at det ikke virker.

Hvis du finder ud af, at det er problemet, bør du skifte alle 4 og ikke kun det defekte. Man kan formodentlig teste dem ved at sætte strøm på dem enkeltvis og måle med et tangmeter, men hvis de ikke sidder fast, er det letteste bare at bytte alle 4. De kan sandsynligvis købes online for en lunken prut.

Mystisk at BOSCH-testeren ikke kan se det. Hvis den er meget gammel, er den muligvis mere BOSCH end tester :-k

\Alex

Hov. Gløder røret ikke kun når lampen for gløderør er tændt?
Vidste ikke, at gløderørene også var tændt når motoren er i gang. :?
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang ved start i kolde temperaturer

Indlæg af Høy »

Lampen går ud, når gløderørene er varme nok, til at du kan starte.

I visse situationer gløder de også undervejs, og de går ikke ud med det samme. Når bilen først er driftsvarm (olie og vand), bruges de mig bekendt ikke. Hensyn til motorgangen eller suspekt miljøhumbug kan muligvis gøre brug af dem også.

Jeg er ikke helt sikker på, om de taktes for at opnå en vis temperatur, eller om de får fuld skrue hele tiden.

Tænk på, at hvis de er nødvendige for den første tænding, forsvinder behovet ikke, bare fordi der har været tænding én gang.

Den fede blanding, der skal til for at få den til at koldstarte, er delvist direkte uhensigtsmæssig, hvis gløderøret ikke virker. Det er en forudsætning, at kompressionen varmer luften så meget op, at dieselen selvantænder omgående ved kontakt (dvs. i indsprøjtningsøjeblikket). Selve brændstoffet køler imidlertid en del i fordampningsøjeblikket, og det er formodentlig grunden til, at der overhovedet er behov for gløderør. De moderne biler sprøjter ind 4 gange eller flere. 1 gang med en lillebitte smule lige før dødpunktet, så der bliver varmt nok til at tænde hovedladningen, og 1 eller 2 gange bagefter for at gøre motorgangen acceptabel og fjerne lyden af død ventilløfter.

Bilen er næppe i stand til at finde ud af, at gløderøret ikke virker, men den burde mærke, at kraftbidraget fra den berørte cylinder ikke er der, så den i det mindste kan påpege, hvor defekten er.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad der egentlig sker, men diesel smører ikke så godt som motorolie, så det er næppe super godt for blokken, når der i længere tid ikke tændes :-k

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"