Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
slindhard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/03/2014 17:37

Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af slindhard »

Hej Forum.

Min skønne bil er begyndt at bruge RIGTIG meget olie. 1/2 til 3/4 liter på 1000 km. Audi Gladsaxe foreslår den helt store tur med olievejning osv osv osv. Men oplyser samtidig at olieforbrug af den størrelse er inden for "normen" :shock:

Bilen har kør 125.000 km. Alle service overholdt via aut. værksted.

- Der er ingen utætheder. Det er undersøgt
- Ingen oliespild efter nattens parkering
- Det tyder på at udstødningen "ryger" mere end normalt

Nogle gode forslag?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af FinnK »

Du er desværre ikke den eneste der står med det problem. Men da de vil prøve at tjekke det ved at veje olien, har de vel indrømmet at det ikke helt er som det skal være. jeg ville personligt gøre alt hvad jeg kunne, for at få dem til at gøre noget ved problemet. 3/4 liter olie pr. 1000 km er ikke normalt i min verden. :!:
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af kennethxyz »

slindhard skrev:Hej Forum.

Min skønne bil er begyndt at bruge RIGTIG meget olie. 1/2 til 3/4 liter på 1000 km. Audi Gladsaxe foreslår den helt store tur med olievejning osv osv osv. Men oplyser samtidig at olieforbrug af den størrelse er inden for "normen" :shock:

Bilen har kør 125.000 km. Alle service overholdt via aut. værksted.

- Der er ingen utætheder. Det er undersøgt
- Ingen oliespild efter nattens parkering
- Det tyder på at udstødningen "ryger" mere end normalt

Nogle gode forslag?

På forhånd tak :)

Vil det blive på kulance?
Jeg må indrømme at min også bruger ret meget for tiden, men hvis jeg selv skal betale bliver det ikke lavet.
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af omes »

min A4 1,8 tfsi brugte også for meget, i min instruktionsbog står der op til 0,5L pr. 1000km, hvilket jeg selvfølgelig også synes er alt for meget, dog brugte min mere og det resulterede i 4 nye stempler med lejer osv. heldigvis på garantien. Jeg fik at vide, at der ikke er nogen åbne aktioner på dette problem med 1,8 tfsi motorerne, det er tilsyndeladende et problem med, for stor margen på olieskraberingene eller sådan noget, der gør at når først den er begyndt at bruge olie, bliver det aldrig godt igen, før de er skiftet og det er nye stempler. En klam udskrivning til 36.000 + moms tror jeg enda det er.
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
slindhard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/03/2014 17:37

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af slindhard »

Tak for input.

Det er chokerende at en lidt mere end 4 år gammel AUDI med 125K på tælleren begynder at lave sådan et stunt.
Det skal siges at jeg har rigtig god kontakt til Audi Gladsaxe. Det var der jeg købte bilen som ny, og de har lavet alle services siden. HELDIGVIS, for ved sidste service var jeg meget tæt på at droppe et aut. værksted.

Vi starter på fredag med en gennemgang for utætheder - som jeg ikke forventer der er - samt olievejning. Herefter kører jeg 1000 km og får olievejning igen. Så må vi se.

Fortsættelse følger :!:
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af SteenTP »

Lidt mere læsning hvis du ikke selv har fundet den:

viewtopic.php?f=466&t=32615
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
slindhard
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/03/2014 17:37

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af slindhard »

Tak Steen, den havde jeg ikke set. Meget interessant læsning!
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af omes »

slindhard skrev:Tak for input.

Det er chokerende at en lidt mere end 4 år gammel AUDI med 125K på tælleren begynder at lave sådan et stunt.
Det skal siges at jeg har rigtig god kontakt til Audi Gladsaxe. Det var der jeg købte bilen som ny, og de har lavet alle services siden. HELDIGVIS, for ved sidste service var jeg meget tæt på at droppe et aut. værksted.

Vi starter på fredag med en gennemgang for utætheder - som jeg ikke forventer der er - samt olievejning. Herefter kører jeg 1000 km og får olievejning igen. Så må vi se.

Fortsættelse følger :!:


Ja det er ikke særligt godt lavet, en bil i den prisklasse, skal sq ikke bruge olie. Min havde kun kørt 99.000 da jeg opdagede problemet og den er 5 år gammel, fuld service hos audi Flensborg, hvor den også har kørt, de først 5 år af dens liv. Håber du finder en ordentlig løsning på dit problem, man skal jo ikke udelukke, at det kan være et mindre indgreb der skal til på din. Men de har desværre en tendens til at bruge olie, de benzin motorer, bare ikke godt nok audi! :-
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
kenhen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7/08/2008 13:25
Geografisk sted: herning

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af kenhen »

Det kunne være interessant, at få afklaret hvad der grundliggende er årsag til, at mange TFSI motorer bruger så meget olie. Før i tiden var det god latin, at når en motor begyndte at bruge meget olie, så var den ved at være klar til renovering.
Mange TFSIer har olie problemer allerede fra dag et.
Er problemet løst på nye motorer fra 2013/14 eller producerer man nye motorer, vel vidende at der er problemer.
Audi A5 2,0T 2010
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af SteenTP »

TFSI konstruktionen er vidst langt fra optimal:

viewtopic.php?f=19&t=28766

Fra tråden:

A U.S. patent application filed in 2002 by Volkswagen AG explains the DI-engine carbon-deposit dilemma this way: “Gasoline engines with direct injection of the fuel into the combustion chamber…suffer especially from the problem of the formation of carbon deposits…especially in the neck region of the intake valves.”

The document describes these deposits as a sticky coating of oil and fuel constituents that, once formed, serves as a base for further deposits, creating “a circular process, by which the coating thickness of the carbon deposits continuously increases.” Excessive carbon deposits “have extremely negative effects,” the patent application concludes, citing significant performance losses, sporadic ignition failures and, potentially, holes burned in the structure of the catalytic converter (should bits of carbon break from the valves and pass though the combustion chamber).


http://www.autoobserver.com/2011/06/direct-injection-fouls-some-early-adopters.html
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Olieforbrug på min A3 SB - 1,8T - 2010

Indlæg af Høy »

Men direkte indsprøjtning er den eneste vej til et lavere forbrug. Man kan ikke fremtvinge den nødvendige lagdeling af blandingen, så længe man sprøjter brændstoffet ind i indsugningsmanifolden.

Man kan selv kontrollere krumtaphusudluftningen og eventuelt forbedre den. Jeg har prøvet at overbevise et par bekendte, men de fleste med nyere biler har den holdning, at en så ny bil ikke skal dit og dat, og at det ikke er deres problem (det ender det jo alligevel med at blive på et tidspunkt).

Hvis man starter med at forhindre olien i at komme tilbage i motoren ad indsugningsvejen, undgår man forbrændingen af den, og samtidig kokser ventilerne ikke så stærkt til. Det gøres ret effektivt med en cyklonudskiller, som er noget større end den originale i ventildækslet.

Med lidt snilde kan man få den opsamlede olie til at løbe tilbage i bundkarret af sig selv, når motoren kører med lav belastning.

Her er et eksempel på en ret smart løsning.

http://store.034motorsport.com/catch-can-air-oil-separator-provent-200.html

Hvis jeg åbner udluftningen på min ene 5'er, kan jeg se, at det er ubegribelige mængder gas, der trykkes forbi stemplerne. Det er naturligvis i en vis udstrækning et tegn på slitage, men når kompressionen er god på alle potterne, og bilen i øvrigt trækker ensartet, er det næppe noget at bekymre sig om. Bilen slides jo i realiteten, hver gang man starter den.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"