Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
RBoa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22/10/2013 20:04

Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af RBoa »

Hej
Jeg har en 2,0 TDI fra marts '13 - fed bil :-)

Ind imellem oplever jeg at ventilatoren i motorrummet bliver ved med at køre efter motoren er slukket. Det undrer mig lidt - ikke mindst fordi jeg ikke kan finde noget system i hvornår den gør det. Det er hverken hvis motoren har været meget varm, efter korte/lange ture. Så det undrer mig lidt hvorfor/hvornår den gør det.

Er der nogen der kan hjælpe? Er det normalt - eller skal jeg bekymre mig?
Der er ingen kontrollamper der lyser.
RBoa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22/10/2013 20:04

Re: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af RBoa »

PS: Bilen har kørt ca 21000 km - men har gjort det hele tiden. Ventilatoren kører måske 5-10 min. når det sker.
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Sv: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TD

Indlæg af Michael P »

Afkøling, meget normalt.
Kan også være hvis bilen har været igang med at regenere partikelfilter
:-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Tekker
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 15/07/2013 22:37

Re: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af Tekker »

RBoa skrev:Hej
Jeg har en 2,0 TDI fra marts '13 - fed bil :-)

Ind imellem oplever jeg at ventilatoren i motorrummet bliver ved med at køre efter motoren er slukket. Det undrer mig lidt - ikke mindst fordi jeg ikke kan finde noget system i hvornår den gør det. Det er hverken hvis motoren har været meget varm, efter korte/lange ture. Så det undrer mig lidt hvorfor/hvornår den gør det.

Er der nogen der kan hjælpe? Er det normalt - eller skal jeg bekymre mig?
Der er ingen kontrollamper der lyser.

Jeg har en 1,6 TDI fra November 2013, og den gør fuldstændigt det samme. Der er tilsyneladende heller ikke noget mønster i det, men forhandleren siger at den bare køler.

Den skal nok gøre sådan, så jeg tager det stille og roligt. Men jeg har haft en del biler - også med dieselmotor - og ingen har gjort som Audi'en.

Sådan er det åbenbart at køre VAG :shock:
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af Gio »

Har en '07 2.0 TDI, og har aldrig oplevet dette.


@ Tapatalk
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af Høy »

http://www.myturbodiesel.com/1000q/vw-jetta-tdi-golf-dpf-filter.htm

Regenereringen gør partikelfilteret så varmt, at plastdele i motorrummet åbenbart kan smelte, hvis propellen ikke kører.

En B7 har altid motoren på langs, så måske sidder filteret længere væk på den? CR-motorerne på tværs har svjv. kombineret katalysator og filter, der sidder lige efter turboladeren... dvs. praktisk talt lige foran radioen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ventilator bliver ved med at køre efter sluk (2,0 TDI)

Indlæg af Gio »

Høy skrev:En B7 har altid motoren på langs, så måske sidder filteret længere væk på den? CR-motorerne på tværs har svjv. kombineret katalysator og filter, der sidder lige efter turboladeren... dvs. praktisk talt lige foran radioen.
Lyder som et godt argument, Alex (y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"