Klima funktionen ECON sidder fast
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 7/08/2014 13:16
Klima funktionen ECON sidder fast
Hej,
ECON funktionen på mit klimaanlæg har sat sig fast, så i den varme sommerhede kan det ikke blæse kold luft!
Er der nogen der har prøvet det samme, og/eller kan forklarer hvordan jeg nemmest kan løse problemet?
ECON funktionen på mit klimaanlæg har sat sig fast, så i den varme sommerhede kan det ikke blæse kold luft!
Er der nogen der har prøvet det samme, og/eller kan forklarer hvordan jeg nemmest kan løse problemet?
Audi A3, årgang 2005, 2,0 FSI Sportsback
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
ooactionoo skrev:Hej,
ECON funktionen på mit klimaanlæg har sat sig fast, så i den varme sommerhede kan det ikke blæse kold luft!
Er der nogen der har prøvet det samme, og/eller kan forklarer hvordan jeg nemmest kan løse problemet?
Dit klimaanlæg magler sikker bare væske. Når trykføleren ikke bliver aktiveret kan du ikke afbryde ECON funktionen.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 7/08/2014 13:16
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Tak.
Håber det er det eneste der skal gøres!
Håber det er det eneste der skal gøres!
Audi A3, årgang 2005, 2,0 FSI Sportsback
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
2 muligheder
1: Kompressoren har sat sig. Der sidder en bolt i midten af remskiven, kig på den bolt når motoren er startet, hvis bolten ikke roterer, så sidder kompressoren fast og skal skiftes.
Det er ikke nok at remskiven drejer rundt, da den er fremstillet så der er nogen plastik "koblinger" der rives over når kompressoren sætter sig, ellers ville kileremmen blive flået i stykker.
2: Som Bjørn skriver, manglende tryk/væske på anlægget.
Hvis du ikke selv kan tjekke om kompressoren drejer rundt, så bed værkstedet om at kontrollere det INDEN de trækker kølemiddel af bilen og trykker det på igen, ellers kommer du bare til at betale for dette 2 gange.
Mvh
Allan
1: Kompressoren har sat sig. Der sidder en bolt i midten af remskiven, kig på den bolt når motoren er startet, hvis bolten ikke roterer, så sidder kompressoren fast og skal skiftes.
Det er ikke nok at remskiven drejer rundt, da den er fremstillet så der er nogen plastik "koblinger" der rives over når kompressoren sætter sig, ellers ville kileremmen blive flået i stykker.
2: Som Bjørn skriver, manglende tryk/væske på anlægget.
Hvis du ikke selv kan tjekke om kompressoren drejer rundt, så bed værkstedet om at kontrollere det INDEN de trækker kølemiddel af bilen og trykker det på igen, ellers kommer du bare til at betale for dette 2 gange.
Mvh
Allan
Q7 3.0 TDI 2008
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
yampa skrev:2 muligheder
1: Kompressoren har sat sig. Der sidder en bolt i midten af remskiven, kig på den bolt når motoren er startet, hvis bolten ikke roterer, så sidder kompressoren fast og skal skiftes.
Det er ikke nok at remskiven drejer rundt, da den er fremstillet så der er nogen plastik "koblinger" der rives over når kompressoren sætter sig, ellers ville kileremmen blive flået i stykker.
2: Som Bjørn skriver, manglende tryk/væske på anlægget.
Hvis du ikke selv kan tjekke om kompressoren drejer rundt, så bed værkstedet om at kontrollere det INDEN de trækker kølemiddel af bilen og trykker det på igen, ellers kommer du bare til at betale for dette 2 gange.
Mvh
Allan
Det er ikke helt korrekt hvad du skriver. Bolten vil heller ikke køre med rundt hvis den mangler væske. Højttryksføleren giver netop besked til magnetkoblingen i remhjulet. Ingen væske og kompressoren bliver ikke koblet ind. Det er netop det der sker hvis man selv afbryder klimaanlægget ved tryk på ECON.
Værkstedet tapper ikke væske af før de har konstateret om der er tryk på systemet, og det ser de med det samme når de kobler fyldestationen på.
Selvfølgelig kan kompressoren være stået af, men lad os nu blive på jorden og starte i den billigste ende.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Bjørn: Der er ikke magnetkobling på de nyere kompressorer. Kompressoren skal køre rundt hele tiden også i ECON.
Slaglængden i kompressoren bliver varieret via en magnetventil, som er strømstyret. Denne strøm kan også aflæses med VCDS.
Når klima står i ECON er strømmen nul og slaglængden er også nul. Kompressoren laver ikke noget. Den kører bare rundt.
Slaglængden i kompressoren bliver varieret via en magnetventil, som er strømstyret. Denne strøm kan også aflæses med VCDS.
Når klima står i ECON er strømmen nul og slaglængden er også nul. Kompressoren laver ikke noget. Den kører bare rundt.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
PEB skrev:Bjørn: Der er ikke magnetkobling på de nyere kompressorer. Kompressoren skal køre rundt hele tiden også i ECON.
Slaglængden i kompressoren bliver varieret via en magnetventil, som er strømstyret. Denne strøm kan også aflæses med VCDS.
Når klima står i ECON er strømmen nul og slaglængden er også nul. Kompressoren laver ikke noget. Den kører bare rundt.
Selvfølgelig. Helt korrekt. Det var en forglemmelse fra min side. Jeg tænkte på gummikoblingen i remhjulet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 7/08/2014 13:16
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Tak for input.
Har tidligere tjekket kølevæsken, hvor jeg ikke kunne slå ECON fra, og der stod på den på min.
Igår stod den lige under min., men er nu fyldt op til lige under max. Jeg har kørt ca. 20 km. her til morgen, men ECON er stadig slået til og kan ikke slås fra.
Burde ECON slå fra / kunne slås fra allerede nu, eller skal jeg køre lidt mere..... Eller tror I vi snakker en tur på værksted?
Har tidligere tjekket kølevæsken, hvor jeg ikke kunne slå ECON fra, og der stod på den på min.
Igår stod den lige under min., men er nu fyldt op til lige under max. Jeg har kørt ca. 20 km. her til morgen, men ECON er stadig slået til og kan ikke slås fra.
Burde ECON slå fra / kunne slås fra allerede nu, eller skal jeg køre lidt mere..... Eller tror I vi snakker en tur på værksted?
Audi A3, årgang 2005, 2,0 FSI Sportsback
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
ooactionoo skrev:Tak for input.
Har tidligere tjekket kølevæsken, hvor jeg ikke kunne slå ECON fra, og der stod på den på min.
Igår stod den lige under min., men er nu fyldt op til lige under max. Jeg har kørt ca. 20 km. her til morgen, men ECON er stadig slået til og kan ikke slås fra.
Burde ECON slå fra / kunne slås fra allerede nu, eller skal jeg køre lidt mere..... Eller tror I vi snakker en tur på værksted?
Du misforstår. Kølervæske er noget helt andet en kølemiddel. Kølervæske er til at køle motoren af med.
Kølemidlet er en gasart der kun er flydende under tryk, så det er ikke noget du selv kan fylde på. Det kan kun gøre med det rigtige apparat, som kun autoværksteder og kølemontører råder over.
Der er ikke andet at gøre end, at gå den tunge vej til værkstedet og bede dem om at kontrollere og evt. genfylde anlægget.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
-
- Ny forumbruger
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 7/08/2014 13:16
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
OKAY!
Tak for hjælpen.
Tak for hjælpen.
Audi A3, årgang 2005, 2,0 FSI Sportsback
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Havde samme problem med min B6 her i forsommeren, og der var det selve sensoren der var stået af, og dermed lukkede for systemet. Jeg bestilte blot en ny sensor og skiftede den selv.
Med tester på så min fejl sådan her ud:
Address 08: Auto HVAC
Controller: 8E0 820 043 AB
Component: A4 Klimaautomat 1424
Coding: 00000
Shop #: WSC 06325
1 Fault Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
30-00 - Open or Short to B+
Mvh. Dan
Med tester på så min fejl sådan her ud:
Address 08: Auto HVAC
Controller: 8E0 820 043 AB
Component: A4 Klimaautomat 1424
Coding: 00000
Shop #: WSC 06325
1 Fault Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
30-00 - Open or Short to B+
Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Bjørn T skrev:PEB skrev:Bjørn: Der er ikke magnetkobling på de nyere kompressorer. Kompressoren skal køre rundt hele tiden også i ECON.
Slaglængden i kompressoren bliver varieret via en magnetventil, som er strømstyret. Denne strøm kan også aflæses med VCDS.
Når klima står i ECON er strømmen nul og slaglængden er også nul. Kompressoren laver ikke noget. Den kører bare rundt.
Selvfølgelig. Helt korrekt. Det var en forglemmelse fra min side. Jeg tænkte på gummikoblingen i remhjulet.
Nu du skriver at vi skal blive i den billige ende, var det jo også derfor jeg skrev at han skulle tjekke om bolten stod stille, det er nemlig normalt det sidste de tjekker på værkstedet, for det er jo nemmere lige at flå 700-1000 kr op af lommen på kunden først
Selv om jeg fik min uddannelse som mekaniker for 25 år siden, og ikke har arbejdet som mekaniker de sidste 23 år, så er jeg ikke helt uden evner når det kommer til at skrue på nye biler.
Q7 3.0 TDI 2008
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
yampa skrev:Bjørn T skrev:PEB skrev:Bjørn: Der er ikke magnetkobling på de nyere kompressorer. Kompressoren skal køre rundt hele tiden også i ECON.
Slaglængden i kompressoren bliver varieret via en magnetventil, som er strømstyret. Denne strøm kan også aflæses med VCDS.
Når klima står i ECON er strømmen nul og slaglængden er også nul. Kompressoren laver ikke noget. Den kører bare rundt.
Selvfølgelig. Helt korrekt. Det var en forglemmelse fra min side. Jeg tænkte på gummikoblingen i remhjulet.
Nu du skriver at vi skal blive i den billige ende, var det jo også derfor jeg skrev at han skulle tjekke om bolten stod stille, det er nemlig normalt det sidste de tjekker på værkstedet, for det er jo nemmere lige at flå 700-1000 kr op af lommen på kunden først
Selv om jeg fik min uddannelse som mekaniker for 25 år siden, og ikke har arbejdet som mekaniker de sidste 23 år, så er jeg ikke helt uden evner når det kommer til at skrue på nye biler.
Det ser heller ikke ud til, at du har tænkt dig at lære mere. Det er helt korrekt hvad PEB skriver. man kan ikke se på remhjulet om kompressoren er koblet til eller fra. Bolten i midten kører med uanset hvad kompressoren laver.
Du må ud og kaste et blik på din egen kompressor. (Den befinder sig forrest i nederste venstre side af motoren.)
PS.
Selv om jeg ikke har nogen mekanikkeruddannelse har jeg selv skiftet en dyse, dieselpumpe, timet dieselpumpen, en intercooler, en oliekøler til automatgearkassen, tandremme og hvad dermed følger, klimakompressor, repareret oliefyret, monteret træk på adskillige biler, afmonteret og samlet bilen til heloplakering, kodet op flere ting via VCDS, plus alle de andre småting der altid følger med når man selv laver service og reparationer.
Men stadig lydhør for at lære mere.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Det ser heller ikke ud til, at du har tænkt dig at lære mere. Det er helt korrekt hvad PEB skriver. man kan ikke se på remhjulet om kompressoren er koblet til eller fra. Bolten i midten kører med uanset hvad kompressoren laver.
Du må ud og kaste et blik på din egen kompressor. (Den befinder sig forrest i nederste venstre side af motoren.)
PS.
Selv om jeg ikke har nogen mekanikkeruddannelse har jeg selv skiftet en dyse, dieselpumpe, timet dieselpumpen, en intercooler, en oliekøler til automatgearkassen, tandremme og hvad dermed følger, klimakompressor, repareret oliefyret, monteret træk på adskillige biler, afmonteret og samlet bilen til heloplakering, kodet op flere ting via VCDS, plus alle de andre småting der altid følger med når man selv laver service og reparationer.
Men stadig lydhør for at lære mere. [/quote]
Kom lige ned fra træet Bjørn !!!!!!
Jeg kan til ny læring for dig, informere dig om at når kompressoren på blandt andet en Q7 sætter sig, så står bolten altså stille !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det er hele formålet med den plastkobling som remhjulet er udstyret med !!!!
Det klæder dig ikke ligefrem at sidde og være så højrøvet, når du tilsyneladende ikke aner en skid om hvad du udtaler dig om !
Jeg skriver INGEN steder noget om at man kan se på remhjulet om kompressoren er koblet til eller fra, det var DIG der sad og skrev det !
Det PEB skriver er at kompressoren skal køre rundt uanset om ECON er koblet til eller fra, da det var der du fik rodet dig ud i noget sludder.
Men hvis kompressoren sætter sig, så kan jeg forsikre dig om at centerbolten den står stille
Men jeg skal da gerne ønske dig tillykke med din uddannelse som perlegrusmekaniker !
PS. du ved godt hvordan en bolt ser ud ikke ?
Du må ud og kaste et blik på din egen kompressor. (Den befinder sig forrest i nederste venstre side af motoren.)
PS.
Selv om jeg ikke har nogen mekanikkeruddannelse har jeg selv skiftet en dyse, dieselpumpe, timet dieselpumpen, en intercooler, en oliekøler til automatgearkassen, tandremme og hvad dermed følger, klimakompressor, repareret oliefyret, monteret træk på adskillige biler, afmonteret og samlet bilen til heloplakering, kodet op flere ting via VCDS, plus alle de andre småting der altid følger med når man selv laver service og reparationer.
Men stadig lydhør for at lære mere. [/quote]
Kom lige ned fra træet Bjørn !!!!!!
Jeg kan til ny læring for dig, informere dig om at når kompressoren på blandt andet en Q7 sætter sig, så står bolten altså stille !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det er hele formålet med den plastkobling som remhjulet er udstyret med !!!!
Det klæder dig ikke ligefrem at sidde og være så højrøvet, når du tilsyneladende ikke aner en skid om hvad du udtaler dig om !
Jeg skriver INGEN steder noget om at man kan se på remhjulet om kompressoren er koblet til eller fra, det var DIG der sad og skrev det !
Det PEB skriver er at kompressoren skal køre rundt uanset om ECON er koblet til eller fra, da det var der du fik rodet dig ud i noget sludder.
Men hvis kompressoren sætter sig, så kan jeg forsikre dig om at centerbolten den står stille
Men jeg skal da gerne ønske dig tillykke med din uddannelse som perlegrusmekaniker !
PS. du ved godt hvordan en bolt ser ud ikke ?
Q7 3.0 TDI 2008
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Svar til yampa.
Aller først skal jeg lige undskylde, at jeg har læst noget af denne tråd som f...... læser biblen.
Jeg troede fejlagtigt, at du stadig skrev om magnetkoblingen, som PEB så rigtig mindede mig om, at Audi ikke bruger mere.
Du har helt ret i, at hvis kompressoren har sat sig, så står bolten stille. Jeg havde en anden tråd i tankerne, hvor samme problem blev beskrevet, men hvor kompressoren lavede tryk men ingen kulde.
Bemærkningen om ”træet” har jeg ingen kommentar til. Jeg har ingen anelse om hvem du har mødt deroppe.
Aller først skal jeg lige undskylde, at jeg har læst noget af denne tråd som f...... læser biblen.
Jeg troede fejlagtigt, at du stadig skrev om magnetkoblingen, som PEB så rigtig mindede mig om, at Audi ikke bruger mere.
Du har helt ret i, at hvis kompressoren har sat sig, så står bolten stille. Jeg havde en anden tråd i tankerne, hvor samme problem blev beskrevet, men hvor kompressoren lavede tryk men ingen kulde.
Bemærkningen om ”træet” har jeg ingen kommentar til. Jeg har ingen anelse om hvem du har mødt deroppe.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Her er en tegning af gummielementerne, der forbinder remhjulet og medbringeren... (side 4 / 62)
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_240_d4.PDF
\Alex
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_240_d4.PDF
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Bjørn T skrev:Svar til yampa.
Aller først skal jeg lige undskylde, at jeg har læst noget af denne tråd som f...... læser biblen.
Jeg troede fejlagtigt, at du stadig skrev om magnetkoblingen, som PEB så rigtig mindede mig om, at Audi ikke bruger mere.
Du har helt ret i, at hvis kompressoren har sat sig, så står bolten stille. Jeg havde en anden tråd i tankerne, hvor samme problem blev beskrevet, men hvor kompressoren lavede tryk men ingen kulde.
Bemærkningen om ”træet” har jeg ingen kommentar til. Jeg har ingen anelse om hvem du har mødt deroppe.
Undskyldning accepteret Bjørn.
Det var såmænd dig jeg fandt højt oppe i et træ, hvor du var kravlet op for at sidde og prale med din viden omkring hvor klimakompressoren er placeret og samtidig lige banke mig oven i hovedet med at "Det ser heller ikke ud til, at du har tænkt dig at lære mere"
Den slags "lort" skal man nok ikke sidde og lukke ud, når man åbenbart selv har et problem med at læse !
Jeg lærer hver dag, har bare ikke lyst til at gå til en mekanikers sulteløn, når der er andre virksomheder der er villige til at betale væsentlig mere for mine evner.
Q7 3.0 TDI 2008
Re: Klima funktionen ECON sidder fast
Høy skrev:Her er en tegning af gummielementerne, der forbinder remhjulet og medbringeren... (side 4 / 62)
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_240_d4.PDF
\Alex
Nu gør du det sk* igen HøY mand, kaster lige komplet dokumentation på bordet