Styring af klima ved oliefyr

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Jeg har lige fået monteret et webasto oliefyr i min 2.0 TDI A3 sportback fra 07 med klima. Motorkode BKD.
Jeg havde en IPCU, men montøren som virkede meget kompetent sagde at det behøvede vi slet ik..
Fik at vide at jeg bare skulle huske at skrue temp op på hi inden jeg slukkede bilen.

Spørgsmålene er så,
Skal klima stå på auto når jeg slukker eller skal blæseren stå på en vis setting?
Kan det virkelig passe at man ikke har lavet en styring så det hele kører automatisk?(troede jeg det IPCU´en var til)
ph77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 70
Tilmeldt: 8/06/2010 21:06
Geografisk sted: København

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af ph77 »

Jeg har også et eftermonteret Webasto i min, og der er det ligegyldigt hvilken temp. jeg efterlader klimaanlægget på. Kabinevarmeren kører altid på 20 grader. Jeg tror aldrig jeg har efterladt den på anden indstilling end auto.

Jeg har ikke kendskab til IPCU
Venlig hilsen
Peter

A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Så du skruer ikke temperaturen op på Hi?
Jeg kører normalt altid med 20 grader på auto, skal jeg så bare lade den være sådan når jeg forlader bilen?

Skal lige ha skåret det ud i pap :D
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Udover det er temp måler på motoren knap over de 50 grader og når jeg starter motoren falder den ned på 50 igen.. Det er som on den ikke får cirkuleret vandet ordentlig rundt i motoren. Er det ik meningen at motoren skal højere op i temp? Det er bl.a. derfor man får det monteret...!
ph77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 70
Tilmeldt: 8/06/2010 21:06
Geografisk sted: København

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af ph77 »

Nej, jeg sætter ikke temp. på HI.

Du kan jo prøve at aktivere fyret med lidt forskellige settings på klimaanlægget og så holde øje med klimaanlægget. Jeg tror, at mit starter på en bestemt måde, uanset hvordan jeg har efterladt klimaanlægget på den sidste tur.
Der går altid nogle minutter, fra fyret starter, til klimaanlægget også starter.

Mht. temp. af vandet var jeg også skuffet. Om vinteren har temp. nålen ikke løftet sig, og det er kun forår/efterår, at nålen har løftet sig en smule, efter at fyret har kørt 30 min.
Jeg kan dog tydeligt mærke det på bilen, når fyret har kørt, også på tiden der går, til nålen står på 90 grader.
Venlig hilsen
Peter

A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Brugeravatar
CN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 16/10/2006 17:06
Geografisk sted: Sjælland

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af CN »

temp der ønskes i bilen stilles på klima før du forlader den. vil du have fuld skrald på forruden stilles på hi.
normalt står min på 23 grader. hvis jeg husker det stiller jeg den på 28 grader så fyret kan komme af med varmen.
og kabinen kan blive hurtigere varm.
Carsten
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Nu har jeg eksperimenteret lidt…
Som i siger, skal klima stilles til ønskede temperatur.

Hvis Klima stilles på Hi vil varmeblæseren køle det vand som kører igennem systemet og det forsåger så den kolde motor.
Min står nu på 20 auto og motoren kommer over de 70 grader. Kabinen er rigelig lun.

Elektronikken i klima anlægget lukker først varme ind i kabinen, når vandet er kommet op over en vis temperatur.
Resten bliver kørt igennem motoren.
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af karsten_horn »

Hejsa

Der er forskel på den måde Webasto foreskriver at deres fyr skal monteres på en Audi, jeg har netop været igennem en lang kamp med Webasto da deres fyr slet ikke kunne varme min motor uanset indstilling af klima. Det viser sig at på en 3.0 TDI quattro A6, så monteres det således at man kører primær varme fra fyr direkte ind i klima og så er det kun returvarme der når ud i motor. Ved denne montering er det umuligt at få noget reelt varme ud i motor når det fryser udenfor da fyret forholdsvis hurtigt varmer kabine op for derefter at gå i pause. Jeg har i samråd med Webasto lavet et eksperiment så vi vender flow således at primær varme kører i motor og returvarme kører i klima, dette virker kanon og jeg har nu 70 grader varm motor + lun kabine.

Mvh
Karsten Horn
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Smart!

Nu er det også en større motor du har ;)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Havberg »

karsten_horn skrev:Hejsa

Der er forskel på den måde Webasto foreskriver at deres fyr skal monteres på en Audi, jeg har netop været igennem en lang kamp med Webasto da deres fyr slet ikke kunne varme min motor uanset indstilling af klima. Det viser sig at på en 3.0 TDI quattro A6, så monteres det således at man kører primær varme fra fyr direkte ind i klima og så er det kun returvarme der når ud i motor. Ved denne montering er det umuligt at få noget reelt varme ud i motor når det fryser udenfor da fyret forholdsvis hurtigt varmer kabine op for derefter at gå i pause. Jeg har i samråd med Webasto lavet et eksperiment så vi vender flow således at primær varme kører i motor og returvarme kører i klima, dette virker kanon og jeg har nu 70 grader varm motor + lun kabine.

Mvh
Karsten Horn



Kan du fortælle lidt mere om det?
Min 3.0 bliver nemlig ikke nævneværdig varm i motor med et webasto termotop C fyr. Der kommer fint varme i kabinen, men kølevands temp. er under 50 da nålen ikke løfter sig.
Det går dog mærkbart hurtigere at få motoren driftsvarm når fyret har kørt, så noget varmer fyret da også motoren - men ihvertfald ikke op til 70 grader.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
ph77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 70
Tilmeldt: 8/06/2010 21:06
Geografisk sted: København

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af ph77 »

Min 3.0 bliver nemlig ikke nævneværdig varm i motor med et webasto termotop C fyr. Der kommer fint varme i kabinen, men kølevands temp. er under 50 da nålen ikke løfter sig.
Det går dog mærkbart hurtigere at få motoren driftsvarm når fyret har kørt, så noget varmer fyret da også motoren - men ihvertfald ikke op til 70 grader.


Præcis samme oplevelse jeg har.
Venlig hilsen
Peter

A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Dravis »

Webasto Thermotop C er reelt for lille til selv min 2,5 L Dieselmotor ... :cry: Man skal faktisk en størrelse op...
Selvom mit ER monteret "omvendt" så det varmer motoren op "først" så skal det bruge alle 40 minutter bare for at løfte temperaturen en lille smule, når det er rigtigt frostvejr..
Jeg vælger nogen gange, når det er under -10 grader, at genstarte fyret efter de maksimale 40 minutter. "comfort" funktionen fungerer efter min mening ikke med min kombination. Fyret kører alt for kort tid til at varme bilen ordentlig op.
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Mibrahim
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 12/09/2013 03:33

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af Mibrahim »

Kan man bruge oliefyret som tilskudsvarmer ved forsinket start?
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af LKA63 »

CoupéGt skrev:
karsten_horn skrev:Hejsa

Der er forskel på den måde Webasto foreskriver at deres fyr skal monteres på en Audi, jeg har netop været igennem en lang kamp med Webasto da deres fyr slet ikke kunne varme min motor uanset indstilling af klima. Det viser sig at på en 3.0 TDI quattro A6, så monteres det således at man kører primær varme fra fyr direkte ind i klima og så er det kun returvarme der når ud i motor. Ved denne montering er det umuligt at få noget reelt varme ud i motor når det fryser udenfor da fyret forholdsvis hurtigt varmer kabine op for derefter at gå i pause. Jeg har i samråd med Webasto lavet et eksperiment så vi vender flow således at primær varme kører i motor og returvarme kører i klima, dette virker kanon og jeg har nu 70 grader varm motor + lun kabine.

Mvh
Karsten Horn



Kan du fortælle lidt mere om det?
Min 3.0 bliver nemlig ikke nævneværdig varm i motor med et webasto termotop C fyr. Der kommer fint varme i kabinen, men kølevands temp. er under 50 da nålen ikke løfter sig.
Det går dog mærkbart hurtigere at få motoren driftsvarm når fyret har kørt, så noget varmer fyret da også motoren - men ihvertfald ikke op til 70 grader.

Har samme problem i min - er der nogen som vil dele deres erfaringer og hvad udfaldet blev. Nogen som fik byttet om så motoren opvarmes først ?
Tak
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Styring af klima ved oliefyr

Indlæg af LKA63 »

Har prøvet mig lidt frem. Altid indstille klima på High, manuelt indstille blæserstyrke på 3-4 stykker inden bilen forlades. Efter 30 minutter har fyret opvarmet kabinen til 22 grader og kølevandet til ca. 60 grader. Det må siges at være tilfredsstillende (y)
Hvis jeg indstiller blæserstyrken til 1 bliver kølevandet 75 grader, og omvendt ved 10 bliver vandet kun 40 grader og det dræner batteriet, så blæserstyrken har stor betydning om man prioriterer opvarmning af kabine eller motor.
Jeg har en mistanke til, at monteringen/kodning ikke er helt korrekt og i morgen får jeg gennemgået anlægget af firmaet, som har eftermonteret anlægget - så må vi se. Det ville jo være ideelt hvis man efterlod klima på 22 grader og auto :)
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"