Kølemiddel

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Hej.
Hvor mange gram kølemiddel skal der være på klimaanlægget i en A3 sportback årg. 08
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Kølemiddel

Indlæg af DP »

Audi A3l Med 4 eller 6-cyl. motor
Fra 05.03 gram 525 + / - 25
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Tak for svar. Så er der blevet fyldt lige i overkanten på, tappede 700 gram af.
Men problemet kom enlig af, at jeg ikke syntes den kølede særlig meget. Men da jeg var ude og kører idag bemærkede jeg at den køler når man kører derudaf, men ikke når man holder stille. Og i den forbindelse fik jeg set at blæseren ikke kører ude ved kondenseren.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen sikring der er sprunget,, men sidder der noget relæ til blæseren?? der står ikke noget i instruktionsbogen.
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Kølemiddel

Indlæg af DP »

Der sider vis en sikring i motorrummet i h-side oppe ved frontruden
NR.11
Men kører klima kompressor
Det kan jo være at trykket er for højt der for virker det ikke
Fordi der for meget kølemiddel på
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Okay den må jeg lige prøve at kigge efter.
Har lige kigget, det ser umiddelbart ud som om kompressoren kører hele tiden, ligemeget om jeg slår det fra på econ.
Skulle remhjulet ikke løbe frit på det miderste faste stykke når den ikke kører? Eller foregår tilkoblingen indvendigt?
Vil den ikke starte blæseren hvis trykket er for højt?
Måske jeg skulle prøve at få sådan en tester på.
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Kølemiddel

Indlæg af DP »

Jeg tror ikke at man kan se om den køre for kompresser er en variabel kompresser så du er nok nød til at have en der kan måle trykket på anlægget eller en tester på
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Variabel... så er det nok derfor at koblingen ser en del anderledes ud end på de kompressorer jeg normalt roder med. :shock:
Jeg har prøvet at måle trykket, men der er ikke meget at se, lavtryk falder meget meget lidt når jeg tænder for klimaet, men tænkte at det måske var pga. blæseren ikke giver nogen afkøling på kondenseren??? :-k

Jeg kommer sku til at have sådan en tester på.
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Så kom jeg vidst lidt nærmere en løsning. :?
Har investeret mig i et VCDS kabel fra NEtech, det letter sku fejlsøgningen en del..

Min første test viste fejlkode på kompressor styringen, men den var jeg vist selv skyld i, da jeg havde startet anlægget uden stikket på kompressoren. Slettede koden og derefter ingen fejlkode.
Jeg kunne så konstatere at kompressoren startede, og højtryk steg fra 5 bar til 8 bar, men der var ingen videre temp. forskel i kabinen, til min overraskelse kunne jeg se at temp ud af fordamperen faktisk steg nogle grader når kompressoren kørte med.
Men blæserne ude foran kondenseren startede stadig ikke, så går ud fra at, det er det, som er skyld i temp. stigningen da varmen ikke kan afledes fra kondenseren.

Når men der går et par dage, og får læst lidt omkring på nettet og støder så på et indlæg omkring en skoda octavia, med noget lign. samme problem, hvor der påståes at blæserne ikke starter før kølevands temp. er over 60 grader.

Idag har jeg så testeren på igen, for også at prøve at lave en logfil jeg kunne smide op her på siden, og nu virker systemmet pludselig som det skal. Nu er bilen så også driftvarm (90 grader) Og det slår mig at de gange jeg har kigget til blæseren og undret mig over den ikke kørte, har bilen været mere eller mindre kold.
Så er der nogen der kan bekræfte at det er rigtigt at det skal fungere sådan?

Der er så bare en enkelt ting som undrer mig. Det er temperatur visningen: Udetemp G17. og Udetemp filtreret som ligger langt fra hinanden.. Burde de ikke være nogenlunde ens???

Lørdag,04,Maj,2013,19:36:20:56451
VCDS version: NEZ 11.11.5
Dataversion: 20130124
Brian Frandsen


adresse 08: Klimaanlæg (8P0 820 043 AG)

19:36:12 Måleblok 001: Generelt
0.700 A Kompressor- reg.ventil (N280) x
72.5 % Kompressor- reg.ventil (N280) x
30.0 % Last
10.0 bar Højtrykføler (G65) x

19:36:12 Måleblok 009: Udgang/Fodrum blæser temperatur
7.2°C Venstre fodrum blæser temp. x
7.2°C Højre fodrum blæser temp. x
8.4°C Udgangstemp. venstre blæser x
7.8°C Udgangstemp. højre blæser x

19:36:12 Måleblok 010: Temperaturer
6.5°C Udgangstemp. fordamper (G263)
-50.0°C Friskluftindtag temp. (G89)
15.5°C Udetemperatur (filtreret)
24.0°C Udetemperatur (G17)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Kølemiddel

Indlæg af PEB »

Din G89 føler er defekt.

Når systemet tror, at indsugningsluften er -50 grader, får kompressoren (N280 ventil) besked om, at det ikke er nødvendigt at køle, da luften er kold nok.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Ja det var også min første tanke, men tror det dog alligevel ikke, af 2 grunde.
1. Har set i et par andre indlæg at efter årg. 06 mener jeg det var, der bruges den føler slet ikke mere. Og 2. så fungere klimaet jo som det skal når motoren nærmer sig driftvarm. Hvis G89 var defekt ville anlægget vel ikke virke på noget tidspunkt? Udlæsningen opover vise jo også at kompressoren kører med 72% selvom G89 siger -50 grader.

Det der undrer mig er de 2 nederst udetemp. som viser 15,5 og 24.. Umiddelbart ville jeg tro G17 var dårlig da den rigtige udetemp på det tidspunkt testen er lavet nok passede meget godt med 15 grader.
Men hvor sidder G17 henne? Og hvor sidder den der måler filtreret henne?
watson
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 7/09/2008 00:28
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kølemiddel

Indlæg af watson »

Hej Brian,

Fandt du nogensinde en løsning?

Jeg har samme ballade... Se evt. her http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=88&t=79383
R. Watson
brian-frandsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/04/2013 20:22

Re: Kølemiddel

Indlæg af brian-frandsen »

Hej Watson

Lidt forsinket svar.
Fejlen var kompressoren, reguleringen fungerede ikke som den skulle.

Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"