Lugt af eddike

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
CHR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16/05/2009 12:08
Geografisk sted: Odense, Fyn

Lugt af eddike

Indlæg af CHR »

Hej.

Er der nogen der har en ide om hvorfor min bil er begyndt at lugte kraftigt af eddike. Det er typisk de første 10-15 min efter bilen har været slukket i længere tid, men eddike duften kan anes hele tiden. Den har fuld aut. klima der kører på auto hele tiden.

Christian
2006 (8P) Audi A3 3.2 Sportback DSG

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=425
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Lugt af eddike

Indlæg af 8PJ »

Du skal nok have renset dit klimaanlæg. Det kan gøres på mange måder. Søg evt. i forum (f.eks. viewtopic.php?f=29&t=11266).



CHR skrev:Hej.

Er der nogen der har en ide om hvorfor min bil er begyndt at lugte kraftigt af eddike. Det er typisk de første 10-15 min efter bilen har været slukket i længere tid, men eddike duften kan anes hele tiden. Den har fuld aut. klima der kører på auto hele tiden.

Christian
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lugt af eddike

Indlæg af Høy »

Har du recirkulation slået til? Jeg er ikke sikker på, om det virker med "Auto", men du kan få affugtet kanalerne ved primært at køre med friskluftindstillingen. Du kan også lade bilen stå lidt med fuld hvæs på varmen.

Der hersker også nogle teorier om, at der er plastmaterialet, der afgiver dampe, men så kulle problemet jo have været til stede fra starten.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Pema
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 179
Tilmeldt: 21/02/2010 12:52
Geografisk sted: Aarhus

Re: Lugt af eddike

Indlæg af Pema »

CHR skrev:Hej.

Er der nogen der har en ide om hvorfor min bil er begyndt at lugte kraftigt af eddike. Det er typisk de første 10-15 min efter bilen har været slukket i længere tid, men eddike duften kan anes hele tiden. Den har fuld aut. klima der kører på auto hele tiden.

Christian


Hej,

Som jeg har forstået det så danner fordamperen i klimaanlægget noget fugt, og når bilen så står slukket i længere tid bliver den fugtige fordamper opvarmet af omgivelserne og er perfekt grosted for bakterier (som lugter af eddike og vidst ikke er det sundeste du kan indånde).

Flere steder anbefales det at slå kølingen fra de sidste 5 minutter før du stiller bilen. Dette skulle gøre at fugten hives ud af fordamperen af den gennemstrømmende luft.

Jeg har selv fået fjernet en svag lugt da jeg købte min bil ved at følge det råd.

Er det slemt vil jeg anbefale du får det renset og så ellers følger rådet med at slå det fra de sidste 5min. engang imellem - især hvis du ved bilen skal stå i længere tid.

/Peter
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI (BWA) quattro, 2007
VCDS
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"