fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
Bohn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 962
Tilmeldt: 22/06/2007 22:12
Geografisk sted: Haslev, Sjælland

fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bohn »

Hejsa alle
Vi er lige kørt en tur til Prag med campingvogn, og det blev hurtigt tydeligt at det ville blive en varm tur (bl.a. sol fra en skyfri himmel Ok). Selvom vi sætter klimaanlægget på LO (low) køler den ikke ned - har prøvet at tænde/slukke knappen for ECON,, der er faktisk ingen forskel.

Bilen har lige været til 55.000 service (med lige, mener jeg 2 dage før vi tog herned).

Vi har været forbi en Audi pusher hernede, men de er fuldt booket op- jeg ville ellers gerne have sat en computer på, for at se om de kunne udlæse nogen fejl, men han sagde at når det var klima var det typisk et større problem!!!

Skal jeg opgive at få klima på turen hjem - skal jeg køre til en anden forhandler hernede (og hvad skal jeg så evt. bede dem om at kigge på??).

Varme sommerhilsner fra Prag
Hygge
Kim Bohn

By: Haslev
Bil: BMW i3 Rex 2014
CV: LMC Dominant 550RD 2005
Foto: Fujifilm X100s & DJI Phantom 4
Brugeravatar
Jepsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 927
Tilmeldt: 8/02/2006 16:12
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Jepsen »

Mon ikke der er en god chance for at det er køle systemet der har tabt lidt væske/gas, og derfor skal efterfyldes?
Du får det jo nok ikke gjort billigere i dk, så hvorfor ikke prøve en anden Audi/WV-biks?
Du har vel checket sikringer og kikket en gang omkring kølerslangerne? Fløjte
Fortsat god ferie Super glad
Jepsen
Audi A8 tiptronic 4,2 FSI quattro [D4-2010]
Audi A3 Sportback 1,6 [8PA-2005]
Mercedes Sprinter 318
Brugeravatar
A4 Kim
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1886
Tilmeldt: 10/06/2005 23:09
Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af A4 Kim »

Det er sikkert bare en efterfyldning der skal til. Et værksted vil samtidig checke for lækager i kølesystemet.

Jeg betalte 800 kr for den gennemgang i vores A4 og så virkede det perfekt igen Ok De fylder på. Venter 20 minutter og ser om der er tryktab. Det var der ikke og så kørte jeg igen med kølig luft i kabinen.

Det behøver ikke være et Audi værksted du får det lavet....
Audi A6 3,0 TDI Avant quatrro - 8/2009 - model 4f5 - 240HK/500NM - Daytonagrå
Peugeot 107 SE 1,0
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bjørn T »

Uden at ville male f...... på vægen, vil jeg mene, at det er meget tidligt, at en '07 model mister kølemiddel.
Jeg ville ikke "bare" nøjes med at få efterfyldt. Få trykprøvet og testet for utætheder også.
Min sidste Audi 80 2,6 kørte 7 år med eftermonteret klima, uden efterfyldning, og uden at miste køleevnen.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Erik K »

Firserfan skrev:Uden at ville male f...... på vægen, vil jeg mene, at det er meget tidligt, at en '07 model mister kølemiddel.
Jeg ville ikke "bare" nøjes med at få efterfyldt. Få trykprøvet og testet for utætheder også.
Min sidste Audi 80 2,6 kørte 7 år med eftermonteret klima, uden efterfyldning, og uden at miste køleevnen.

Hvis det var mig, ville jeg finde en mekaniker der har et " Waeco Air Con System ". Som automatisk tapper for vand, olie, kølemiddel og SPORESTOFFER som også er i systemet. Sporestofferne vil sætte sig, hvor der evt. er utæt. Det kan ses med en UV lampe og vil være gul der, hvor det er utæt. Efterfølgende vil " Waeco Air Con Systemet " fylde på bilens anlæg igen så det passer til den aktuelle bil. Både med olie, kølemiddel og sporestoffer !!!

Må I have en rigtig GOD ferie dernede.

Mvh.
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Brugeravatar
kitora
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 11/12/2003 16:16
Geografisk sted: Randers

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af kitora »

Det kan sagtens være en defekt tryksensor. Hvis systemet registrerer at der ikke er tryk på systemet (defekt tryksensor) køler den ikke.

En udlæsning vil kunne afsløre det med det samme.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bjørn T »

Erik K skrev:
Firserfan skrev:Uden at ville male f...... på vægen, vil jeg mene, at det er meget tidligt, at en '07 model mister kølemiddel.
Jeg ville ikke "bare" nøjes med at få efterfyldt. Få trykprøvet og testet for utætheder også.
Min sidste Audi 80 2,6 kørte 7 år med eftermonteret klima, uden efterfyldning, og uden at miste køleevnen.

Hvis det var mig, ville jeg finde en mekaniker der har et " Waeco Air Con System ". Som automatisk tapper for vand, olie, kølemiddel og SPORESTOFFER som også er i systemet. Sporestofferne vil sætte sig, hvor der evt. er utæt. Det kan ses med en UV lampe og vil være gul der, hvor det er utæt. Efterfølgende vil " Waeco Air Con Systemet " fylde på bilens anlæg igen så det passer til den aktuelle bil. Både med olie, kølemiddel og sporestoffer !!!

Må I have en rigtig GOD ferie dernede.

Mvh.

Det har jeg prøvet på S2'en hos den lokale VW/Audi pusher. Først 3. gang, og efter en del banken i bordet, vågnede de op og indrømmede, at deres anlæg ikke trykprøvede og kunne finde utætheder. Jeg fik krediteret alle forsøg, og fandt selv røret der var utæt.
Waeco/Bosch aircon maskinerne er lavet til automekanikkere, og de er bestemt IKKE kølemontører.
Ved manglende kølemiddel er den rigtige måde er flg.:
Trykprøve. Hvis den taber trykket påfyldes sporestof. Utæthed findes og repareres. Anl. fyldes med nitogen, og tomsuges med vacuum. Derefter påfyldes ny olie, kølemiddel og evt. sporestof.
Ok
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Madz »

De gamles Touran '07 døde klima også der var det et hul i kølen der var galt og det var nu ikke helt billig at få det skiftet.
En 07' burde ikke have mistet alt kølemiddel nu, så tror desvære det er noget andet der er galt. Ked af det
Billede
BMWho?
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Yann »

Skal ikke tabe kølemidlet på kun 2 år. Er den under de 2 år har du jo stadig garanti.

En diagnosetester vil kunne udlæse evt registrerede fejl og lette fejlfindingen, før du har fået gjort dette, er det rent gætteri. Derefter er det en trykprøvning evt med sporstof der skal til.

OBS: Fejl der er rergistreret på trykkontakten/sensoren, er ikke nødvendigvis en defekt kontakt/sensor, men kan også være manglende tryk og dermed manglende kølemiddel i systemet - læs utæthed.

Mvh. Yann
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Brugeravatar
Bohn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 962
Tilmeldt: 22/06/2007 22:12
Geografisk sted: Haslev, Sjælland

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bohn »

Nu er vi kommet hjem og jeg har snakket med dem i Næstved. De snakkede om noget stenslag (vist ikke lige det udtryk!!) nede ved køleren, men det ville de lige kigge efter når jeg kom.
Er sku nødt til at bestille tid hos dem - jeg havde jo håbet på at de "lige" kunne smide testeren på, tjekke sikringerne osv., hvis jeg lige svingede forbi Tænke, men nej,, er sku nødt til at booke en tid Snak til hånden!!!!
Kunne skrive en masse udtryk her ###¤¤¤¤###XXXX, men sådan må det være Chokeret.

Jeg fik dog nævnt at den jo ikke var blevet 2 år endnu, så fabriksgarantien måtte dække Udråbstegn.
Men,, vil i ikke mene at den skal trykprøves!! med mindre at det er en sensor selvfølgelig.
Hvis de siger den bare har tabt kølemiddel og derfor "blot" skal efterfyldes!!, er det vel ikke urimeligt at kræve en test for utæthed, eller hvad siger panelet??
Hygge
Kim Bohn

By: Haslev
Bil: BMW i3 Rex 2014
CV: LMC Dominant 550RD 2005
Foto: Fujifilm X100s & DJI Phantom 4
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af DP »

hej
hvis der er garanti på bilen skal de bare lave den .
om den skal trykprøves, det må de finde ud af
og når de har lavet den så har du jo garanti på reparationon,
husk at spørge om hvor lang tid
vh DP
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bjørn T »

Pyhh. Læs mit forrige indlæg. Det var hos Carepoint Næstved de kvajede sig med min bil.
Jeg har i forgårs fået efterfyldt mit klima hos uautoriseret.
Jeg har haft afskruet et dæksel over en ventil på kompressoren. Da jeg skruer det på igen har en o-ring krøllet sig samme, og trykket på ventilen så kølevæsken har sivet lige så langsomt. Rødmer
1000,- dk. fattigere. Ked af det
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
bopjensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 362
Tilmeldt: 28/12/2008 10:48
Geografisk sted: Århus C

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af bopjensen »

Hej Bohn

Jeg kan godt forstå din frustration over nul-fleksibilitets-politikken hos audi værksteder.

For et års tid siden stod en af mine tændspoler af, så jeg fik bilen kørt til Audi i Risskov. Der stod den så og gloede i fire dage uden at der skete noget som helst, hver gang jeg ringede var det bare den samme sang, at den stadig stod i kø. Til sidst blev jeg træt af at vente og fragtede selv bilen til Grenå Bilhus. Her er der bare super service. Jeg ringede derud, og spurgte om de kunne gøre noget. Værkstedet sagde at hvis jeg selv kunne få den til Grenå, så skulle de nok lige smide en tester på den. Vupti 10 min i Grenå og så var jeg klar til at køre igen.

Egenetlig bare hvad man forventer af Service hos Audi, men kan åbenbart kun leveres hos VW Ruller øjne

Jeg har prøvet flere gange hvor jeg bare har ringet derud, og er det bare noget småt siger de altid om jeg ikke lige kan smutte forbi inden de reserverer en tid til mig.

Med hensyn til din fejl så skal du bare reklamere over den inden garantien udløber, og så kan de ellers selv bøvle med det. Der opstod en fejl på min 4 dage inden garantien udløb så jeg sendte en mail til værkstedet med reklamation og dato, og fik dem til at fax'en bekræftigelse tilbage.

Bliver der så noget brok, kan man jo altid få FDM til at ringe dem op Skam dig


Venlig hilsen Bo
A3 Sportback 2.0 FSI, (8PA) 2005
jlkriste
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/06/2009 10:53
Geografisk sted: Silkeborg

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af jlkriste »

Hej,

Fandt du nogenside ud af hvad fejlen var? Jeg har en A3 - Attraction fra 2006, hvor klimaanlægget heller ikke virker. Har lige fået den trykprøvet og efterfyldt kølemiddel, men det hjalp desværre ikke. De siger næste step er tjek af tryk-måleren i systemet og evt. udskiftning af kompressor Arrrgghhh! (7-8000 kr.)

Hilsen
Jan
Brugeravatar
Bohn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 962
Tilmeldt: 22/06/2007 22:12
Geografisk sted: Haslev, Sjælland

Re: fejl på klima!! A3 sportback '07er

Indlæg af Bohn »

jlkriste skrev:Hej,

Fandt du nogenside ud af hvad fejlen var? Jeg har en A3 - Attraction fra 2006, hvor klimaanlægget heller ikke virker. Har lige fået den trykprøvet og efterfyldt kølemiddel, men det hjalp desværre ikke. De siger næste step er tjek af tryk-måleren i systemet og evt. udskiftning af kompressor Arrrgghhh! (7-8000 kr.)

Hilsen
Jan


Jep, konen har faktisk idag været hos Audi Amager, og de siger det er en utæt trykføler - de fyldte kølemiddel på, men det røg næsten lige så hurtigt af som det kom på!!!
På mandag får vi så skiftet føleren - garantien dækker, så det er U.B. Ok.
Hygge
Kim Bohn

By: Haslev
Bil: BMW i3 Rex 2014
CV: LMC Dominant 550RD 2005
Foto: Fujifilm X100s & DJI Phantom 4
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"