Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg om instrumenter & kabine
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer »

Er den glade ejer af en helt nyindkøbt Audi A3 Van (8V-modellen). Er virkelig glad for den, men vil gerne gøre lyddæmpningen af støjen (formodentlig direkte fra hjulkasserne) bedre. Det er nemlig som om, at der optræder hvad man kunne kalde "en hvid støj" i kabinen under kørsel. Det er generende og trættende - og da det faktisk er den eneste anke, jeg har på denne vidunderlige bil, skal der gøres noget ved det.

Derfor vil jeg først og fremmest gerne undersøge, i hvor høj grad der allerede skulle være foretaget en støjdæmpning i bagerste ende af vognen, herunder som nævnt naturligvis hjulkasser, men også hvad der evt. er af dæmpning under selve "ladet" i denne Audi A3 Van.

Imidlertid er jeg helt ny på bil-området, så det er lidt svært at vide, hvad man i denne sammenhæng skal kigge efter - både når jeg vil undersøge bilen som den står, men også hvilke muligheder der er for evt. yderligere støjdæmpning i kabinen. Har læst en lille smule om, at fx skumplader med alu-folie skulle være den bedste løsning - men aner som sagt ikke hvor jeg skal starte, så ethvert godt råd vil være velkomment.

På forhånd tak.
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Re: Støjdæmpning i ny Audi A3 Van

Indlæg af Ztrejfer »

Så fik jeg endelig gennemført den støjdæmpning, skete hos Auto Logik i Ringsted, tog ca. 2 timer.

Hold da op, hvor det hjalp! Der er jo tale om en ny Audi A3, 3-dørs, ombygget til Van, hvilket naturligvis betyder, at der er lagt et gulv ind bagtil. Altså fremkommer der, meget naturligt, et mellemrum under dette gulv ned til dels dækbrønd (med nødhjul og subwoofer), dels ind til det underste af hjulkasserne. MEN - gulvet hviler foran på en indsat skinne, og under denne skinne er der ca. 5-7 cm ned til bilens egentlige gulv. Det betyder, at der var åbent under hele gulvet bagtil - altså helt hen til både dækbrønd og hjulkasser. Det betød også, at AL STØJEN fra den underste del af bilen bagfra blev FORSTÆRKET SOM I EN HORNHØJTALER, og derefter dukkede op foran i kabinen gennem nævnte mellemrum (læs: hornhøjtaler-udgang!) lige bagved forsæderne. Ved squ ikke, hvad de har tænkt på, dem der lavede den ombygning (lad os være nådige og ikke nævne navne).

For et basreflekshorn med undervognsstøj lige op i baghovedet var ærlig talt en ææhhh....negativt nervebetonet oplevelse, tror jeg det kan beskrives som. Nu har de søde mennesker hos Auto Logik i Ringsted imidlertid lagt filt ind i mellemrummet, man kan både se og mærke det med fingrene fortil, hvor hele mellemrummet nu er udstoppet med filt.

Og hvilken forbedring er dette dog ikke! "En bil helt anden at køre i det er!" som en nær ven af mig ville udtrykke det. Praktisk talt al "hvid støj" er væk, mit humør i bilen er anderledes - en super oplevelse. Vidste faktisk ikke, at det var så belastende før nu - hvor man er befriet for støjen. Det føles som om et meget generende frekvens-lag simpelthen er skrællet væk i bilens lydrum.

Næste trin er en rustbeskyttelse af alle fire skærme. Her har jeg hørt, at fx Pava og Dinitrol har en specialblanding, der udover rustbeskyttelse i skærmene også skulle virke støjdæmpende. Hvis nogen her i forum har erfaringer med dette, vil jeg være meget taknemmelig for info herom. Fx om der er forskel på de behandlinger, der tilbydes af firmaer mht. rustbeskyttelse kombineret med støjdæmpning.
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"