Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg om bremser
Besvar
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Hej,
Håber der sidder nogle der kan hjælpe med at opklare, hvor en temmelig træls lyd fra mine bremser stammer fra - for Audi Aarhus kan ikke :-(

Det er en A3 Sportback Ambition, 1,6 TDI 110 HK, med automatgear, købt fabriksny i oktober 15, nu ca 14.000 km.

Det er svært at beskrive lyden, men det kunne godt minde lidt om en forkølet Chewbaka ;-)
Jeg har lagt nogle optagelser på Dropbox:
https://www.dropbox.com/s/mm5lg235e5wz6 ... 2.m4a?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5e8kdljitrzfi ... 3.m4a?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5huqr4xhdi0or ... 4.m4a?dl=0

Lyden opstår i forbindelse med manøvrering efter parkering, såvel ved kørsel fremad som bagud og er til dels relateret til vejrforhold (temperatur, fugtighed og nedbør). Der er tale om en periodisk fejl, hvor det desværre ikke er lykkedes for mig at identificere de specifikke forhold, hvorunder den opstår. Mislyden debuterede i vintervejret ved frostgrader og nedbør og forekommer med en øget hyppighed under disse forhold. Den har dog også været til stede på tidspunkter, hvor der var plusgrader (5-7C) og tørvejr.
Mislyden er ikke betinget af længerevarende parkering - jeg har oplevet adskillige gange, at den er til stede selvom bilen kun har været parkeret i få timer - og det efter kørsel, hvor bremserne helt sikkert er kørt "rene".

Lyden er af en helt anden karakter end den almindelige "knirkelyd" man hører når man manøvrerer med en automatgearsbil.

Audi Aarhus har forsøgt sig med flere forklaringer, bl.a. at det er relateret til den rust man kan se på skiverne i fugtigt vejr, når en bil har holdt parkeret i lidt tid - der er bare ingen form for sammenhæng med, om skiverne ser sådan ud eller ej.

Jeg håber der er nogen som kan give et bud, for Audi vil bare have mig til at acceptere det som det er...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af Høy »

Der kan sidde en lille sten imellem skiven og ankerpladen. Løft bilen, og drej hjulet forsigtigt... få evt. en hjælper til at bremse let imens. Tjek det andet hjul bagefter. Sten kan som regel fjernes uden at adskille bremsen. Bøj eventuelt ankerpladen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Men kunne der være andre muligheder?
Har læst om lyde som opstår ifm. sten i bremserne, men synes ikke det helt passer med det jeg oplever...

Lyden er der ifm. manøvrering de første 10-20-30 meter, men forsvinder så.
Flere gange har jeg oplevet, et mønster, hvor jeg ved start på en kørertur oplever lyden, har kørt 20-30 km, parkeret ½-1 time, hvorefter den er der igen, fuldstændigt på samme måde, hvor den forsvinder. Efter parkering i ½-1-1 timer er der samme mønster.

Problemet har været der talrige gange og det virker på mig lidt usandsynligt, at jeg skulle få småsten i bremserne så hyppigt og at de så af sig selv falder ud igen på samme måde.

En mekaniker ved Audi sagde, at "sådan havde de oplevet før" ved præcis A3'eren, men kunne ikke komme med yderligere forklaring - hvilket jo også undrer mig lidt, hvis det er noget så "banalt" som sten i bremsen.
Særligt også fordi de selv har hørt optagelser som dem jeg linkede til (har i hvert fald 10-12 andre optagelser mere).

Pft.,
Chr.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af Høy »

Har du fået skiftet belægninger eller haft bremserne adskilt? Der kan være blevet glemt noget, eller belægningerne kan være forkerte.

Tag et billede af forbremserne, så vi kan se dem.

Der sidder ofte en stålbøjle eller -clips yderst, som skal holde belægningerne på plads/stabilisere/fjerne resonans...

Den kan se sådan ud (i midten):

Billede

Eller sådan (ståltråden):

Billede

Hvis du ikke har noget lignende, kan du kigge på en tilsvarende bil, om det skal være sådan eller ej.

Ellers er den eneste løsning nok at prøve belægninger af et andet fabrikat.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Har ikke rørt bremserne overhovedet - bilen var ca. fire mdr. gammel og havde kørt mindre end 3.000 knus, da jeg klagede over det første gang.

Audi Aarhus har haft kigget på bilen flere gange og siger de ikke kan se noget - og jeg antager (måske naivt) at de har styr på, hvordan det skal sidde - og siger jo altså, at sådan lyder den model bare nogle gange...

Vil prøve om jeg kan få lavet et par billeder - men det er lidt bøvlet, når man kun kan parkere udenfor på denne tid af året :-(

Mit udgangspunkt er, at sådan skal en bil ikke lyde - hvad siger I?
Hvis bremserne i øvrigt er samlet korrekt, ville I så acceptere det som "sådan er det altså bare med den model"?

Og tak for svar!
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af HPO »

cbh skrev:Har ikke rørt bremserne overhovedet - bilen var ca. fire mdr. gammel og havde kørt mindre end 3.000 knus, da jeg klagede over det første gang.

Audi Aarhus har haft kigget på bilen flere gange og siger de ikke kan se noget - og jeg antager (måske naivt) at de har styr på, hvordan det skal sidde - og siger jo altså, at sådan lyder den model bare nogle gange...

Vil prøve om jeg kan få lavet et par billeder - men det er lidt bøvlet, når man kun kan parkere udenfor på denne tid af året :-(

Mit udgangspunkt er, at sådan skal en bil ikke lyde - hvad siger I?
Hvis bremserne i øvrigt er samlet korrekt, ville I så acceptere det som "sådan er det altså bare med den model"?


Og tak for svar!


Har du prøvet med flere knus kan jo være den er i underskud ?? :P

Dit indlæg med lyde virker ikke her og jeg har svært ved at lokalisere den lyd som du beskriver i dit første indlæg
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Damn you, autocorrect... Men måske skulle jeg prøve med flere knus ;-)

Har rettet links ovenfor - det var gået noget galt i en copy-paste - det skulle gerne virke nu.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1253
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af GertH »

Hej.
Hvordan har du konstateret at det er bremserne der giver lyden ?.
Jeg medgiver at det lyder som bremser og det er mest sandsynligt, men det kunne også lyde som slidt leje i servopumpe eller lign. Dette er bare et langt skud, men når mekaniker med speciale i Audi ikke kan se fejl på bremserne, må der tænkes lidt bredere.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Det er selvfølgelig et godt spørgsmål - jeg er (helt åbenlyst) ikke mekaniker :-)

Lyden er direkte relateret til belastning af bremsepedalen - deraf min slutning til, at det må være bremserne.

En af mine tanker har været, at der kan være tale om en form for resonans, som opstår pga. en forkert konstruktion/justering i bremsesystemet - mekanisk eller elektronisk - som i samarbejde med det at den har automatgear gør, at bremseklodserne kommer til at vibrere under bestemt forhold - men i bund og grund har jeg ikke forstand på hvordan det virker - jeg ved bare at folk vender sig om på gaden og kigger mærkeligt efter mig, når den siger den her lyd - og det kan da bestemt ikke være meningen...
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af HPO »

Du har ret i det lyder som en form for resonans/vibration

Når den fremkommer træder du så let på pedalen for jeg har prøvet lidt den samme lyd engang det var kun ved meget let tryk på pedalen at den gav lyd fra sig.

Har du prøvet at bruge bremserne grundigt,altså at bremse hårdt ned fra høj hastighed nogle gange
lige i træk det kan godt lige slide den lidt kedelige overflade på klodserne væk.
Alternativt er det at prøve en anden type klodser
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
cbh
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15/08/2015 11:44

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af cbh »

Det er ganske rigtigt ifm. at jeg træder let på pedalen - lyden opstår udelukkende i relation til manøvrering ifm. kørsel efter parkering - og der er det svært at bruge bremserne "grundigt" inden.

Efter at have kørt 10-20-30 meter, enkelte gange mere, forsvinder lyden.
Derfor giver det naturligvis god mening at forestille sig, at det er relateret til rust på skiverne, som skal "slibes af", men der er bare ikke noget at se.
Og de gange, hvor jeg har kunnet se rust, har det ikke ført til at lyden opstod - tværtimod kunne jeg fint mærke og fornemme hvordan skiverne lige skulle "slibes af".
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af HPO »

Det med det grundige var bare sådan at det skulle prøves,ikke nødvendigvis lige før noget andet mere for at hvis der noget med klodser eller lign kan det nogen gange hjælpe lige at få dem brugt godt og grundigt.

Nye klodser skal oftest også lige slides til og tænker det måske kan være det,mange bremser ret forsigtigt (blødt over lang tid) i trafikken og det kan godt give en lidt dum overflade på klodser som man så fjerne med en gang grundig opbremsning O:)
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af SorenR »

Det er sikkert et dårligt leje...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1253
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af GertH »

Lyden er direkte relateret til belastning af bremsepedalen - deraf min slutning til, at det må være bremserne.
Det giver god mening. (y)

Gad vide om der sidder en vacumpumpe til bremseforstærkeren.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fæl bremselyd efter parkering

Indlæg af SorenR »

GertH skrev:Lyden er direkte relateret til belastning af bremsepedalen - deraf min slutning til, at det må være bremserne.
Det giver god mening. (y)

Gad vide om der sidder en vacumpumpe til bremseforstærkeren.

Så har du ikke set hvor meget forhjulet på konens Golf bevæger sig når man aktiverer bremsen med et smadret forhjulsleje... Det kan ses med et blåt øjne :shock:

Faktisk troede jeg engang at alle hjulboltene havde løsnet sig 2 omgange så løst sad hjulet - men det var bare lejet ... :-

Anyways, hvis lyden kun er der når bilen har holdt stille og derefter forsvinder indtil bilen holder stille igen, kan det vel kun forklares med manglende smøring eller manglende tryk/undertryk, så ideen om at lyden opstår i bremseforstærkeren er ikke helt ved siden af.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Bremser"