Elektrisk håndbremse

Indlæg om bremser
Besvar
Brugeravatar
hepou
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20/10/2013 12:51
Geografisk sted: Lemvig

Elektrisk håndbremse

Indlæg af hepou »

Er der nogen der er bekendt med hvordan de bageste calibre samt den elektriske håndbremse serviceres på en A3 SB 2.0 TDI 8V model? Er det muligt selv at gøre eller er man afhængig af "Audi værktøj"? Den elektriske håndbremse fungerer fint, det er mere et spørgsmål om hvordan det vedligeholdes bedst muligt. Calibrene ligner ikke ligefrem de billigste hvis det skulle blive aktuelt på et tidspunkt.
Mvh Henrik Poulsen
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af Michael P »

De er faktisk bygget på samme måde som en almindelig håndbremse kaliber.

Grunden er, den skal være mekanisk :-)

Så stemplerne kan du dreje ind, som man kender det på alm kalibere
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Nicolaisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 290
Tilmeldt: 21/03/2013 21:26

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af Nicolaisen »

Men caliberne skal stadig køres tilbage/frem med tester ved bremseskift. Hvis du bare begynder at dreje dem, bliver de ødelagt.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af Høy »

Grunden er, den skal være mekanisk


Der er vel ikke noget i vejen for, at håndbremsefunktionen kan være elektrisk, bare den ikke er hydraulisk?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:
Grunden er, den skal være mekanisk


Der er vel ikke noget i vejen for, at håndbremsefunktionen kan være elektrisk, bare den ikke er hydraulisk?

\Alex

Den må heller ikke trække strøm - aktiveret over flere dage ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af Høy »

Klart, mekanisk, men elektrisk aktiveret. Der er jo ikke nogen form for mekanisk forbindelse fra kabinen til caliprene. Der sidder bare en elmotor med en gearing i caliperen, så stemplerne mases sammen, men ikke kan slippe, medmindre der kommer strøm på igen.

Jeg har set en variant på en Citroen/Renault, hvor caliprene var helt almindelige. I midten af akslen sad der så en elmotor med wiretræk.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:Klart, mekanisk, men elektrisk aktiveret. Der er jo ikke nogen form for mekanisk forbindelse fra kabinen til caliprene. Der sidder bare en elmotor med en gearing i caliperen, så stemplerne mases sammen, men ikke kan slippe, medmindre der kommer strøm på igen.

Jeg har set en variant på en Citroen/Renault, hvor caliprene var helt almindelige. I midten af akslen sad der så en elmotor med wiretræk.

\Alex

På vor Discovery 3 er der indvendig tromle sammen med bagerste skiver. Men det dobbelte spindelgear, der trækker og udløser trækkablerne er noget sensibelt.
Kunne overveje en "line-lock" for midlertidig bremsning - for trailer af/på sætning og for at undgå rock-and-roll på færge (som ved kardanbremser). Men det skal være en god kvalitet magnetventil, for dem der benyttes til dragracing er kun beregnet til nogle få sek. ad gangen. Og endnu mere risikabelt er omvendt virkende - lukkede strømløst - som ved NOS systemer. De skal holde strøm hele tiden mens man kører for ellers kan man slet ikke bremse på de involverede hjul.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
hepou
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20/10/2013 12:51
Geografisk sted: Lemvig

Re: Elektrisk håndbremse

Indlæg af hepou »

Tak for jeres feedback. Dvs det skulle være muligt at afmontere bremseklodserne og smøre gliderne mv og derefter samle det uden at løbe i problemer så længe der ikke skal nye klodser eller skiver monteres. Håndbremsen virker perfekt, men om det er tilfældet når først det har siddet der i en årrække må tiden vise. Min egen erfaring er at det er bedre at vedligeholde det, istedet for blot at vente til slidindikatoren tænder den røde lampe :!:
Jeg er ikke bekendt med hvordan den elektriske håndbremse virker i andre biler, men hvis jeg forstår opbygningen korrekt på A3 8V er det ikke muligt hverken at aktivere eller deaktivere håndbremsen hvis batteriet er afladet.

Bilen har kørt tæt på 40000 km nu, og den har ikke fået lavet andet end alm service så jeg er en meget tilfreds Audi ejer (y)
Mvh Henrik Poulsen
Besvar

Tilbage til "Bremser"