Piver når jeg drejer

Indlæg om styretøj
Besvar
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Piver når jeg drejer

Indlæg af hawkeye_77 »

min A6 Avant fra 2007 er begyndt at pive en anelse bare man drejer minimalt på rattet (og meget for den sags skyld) - også i tomgang. Ved slukket motor er der ingen lyd.

Er det servomotoren? er det noget jeg skal være nervøs for, jeg ører på skiferie om en uges tid
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af morten00 »

hawkeye_77 skrev:min A6 Avant fra 2007 er begyndt at pive en anelse bare man drejer minimalt på rattet (og meget for den sags skyld) - også i tomgang. Ved slukket motor er der ingen lyd.

Er det servomotoren? er det noget jeg skal være nervøs for, jeg ører på skiferie om en uges tid
Du skal ikke være nervøs for at køre med det og du er ikke alene :mrgreen: viewtopic.php?f=325&t=28068&start=0

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af hawkeye_77 »

takker - det ser ud til du har ret. Et sted bliver linket til en youtube video med lyden. Det lyder ret meget som min.

Jeg starter roligt ud med at tage på skiferie og venter med bekymringerne om at komme af med lyden til bagefter.
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af LKA63 »

Du skal ikke være nervøs - kør du bare på ferie.
Jeg skiftede olien i min tandstang for et par år siden og lyden er endnu ikke vendt tilbage :D
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af hawkeye_77 »

Først og fremmest - den piver ikke i dag. Må have noget med vejret at gøre. Dernæst - olie i tandstang - kan man gøre det selv og hvordan hænger det sammen med at lyden var væk når jeg slukkede motoren?
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af LKA63 »

Hvis du giver dig lidt tid til at studere tråden, som der henvises til længere oppe, får du alle svar på dine spørgsmål :-
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af hawkeye_77 »

Yep... Nu får jeg Audi i Kolding til at kigge på det. Din opskrift er alt for kompliceret til mig :-)
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af M Bruun »

@ Hawkeye
Jeg er spændt på om problemet løses - så vend gerne tilbage :)
Jeg har haft en pibe-lyd fra min ratstamme når jeg drejer, i længere tid, og ingen har endnu kunne løse problemet.

Pt. er løsningen byt til nyt :|
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af LKA63 »

M Bruun skrev:@ Hawkeye
Jeg er spændt på om problemet løses - så vend gerne tilbage :)
Jeg har haft en pibe-lyd fra min ratstamme når jeg drejer, i længere tid, og ingen har endnu kunne løse problemet.

Pt. er løsningen byt til nyt :|

Har du prøvet at skifte servo olien ? Det virkede på min.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af M Bruun »

Jeps, olien er skiftet og div. kranse smurt. Men uden held.
Sidste udvej er såvidt jeg har forstået på bl.a. audi mek., at ratstammen skal skiftes :(

Jeg skal have dig i tankerne ;)

Mvh
Martin
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af hawkeye_77 »

Audiservice Kolding hørte overhovedet ikke på hvad jeg fortalte dem. Jeg bad dem om at skifte servoolien og i øvrigt prøve at læse den lange tråd herinde om emnet, men de vidste bedre.

Magen til mærkværdigt servicekoncept skal man lede længe efter. Jeg skulle aflevere min nøgle til en lille kontormus, som bare noterede at rattet larmer. Så blev jeg vist væk til et afsides liggende lokale mens den hellige højhed - mekanikeren afsagde sin dom. Da han så kom og gav sin dom handlede det om noget andet. Jeg forsøgte at fortælle ham hvad jeg havde fundet ud af, men han mente nu nok bare at servoen skulle udluftes. Det var 1500,- jeg godt kunne have brugt på noget andet.

Resultatet er, at den muuuuuligvis piver mere nu.

Nu har jeg prøvet at skrive til Audi i Fredericia og kører ikke derud før de har overbevist mig om at de ved hvad det her går ud på.
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af M Bruun »

Ja, desværre er du ikke ene om at have prøvet denne type "service".
Lidt en anden form for ringe service;
Mit ene rudehejs gik og dette var en kendt fejl på A5-modellen. Nå, til Audi og kostede VIST nok 4-6000 kr. inkl. timeløn.

Nå, så gik den anden rudehejs og jeg snakkede med audi om dele. Jeg bestilte delene lignende dem, som blev brugt ved det første rudehejs. Af forskellige grunde kom min lokale mekker til at se på det. I stedet for 2 timer og brug af dele for 3500 kr (audi-pris). Brugte min mekker 1,5 time og færre dele. Bl.a. styreboks for rudehejs var til overs. Desuden mente han der var for meget støj fra den side, Audi havde lavet, så de fik den justeret (og det hjalp på støjen).

Jeg er desværre langt fra overbevist om kvaliteten på Audis service. De ligger nok inde med noget know how til udlæsning af div. koder m.m. - MEN, jeg bliver svær at lokke på et Audi værksted igen da.
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Piver når jeg drejer

Indlæg af LKA63 »

hawkeye_77 skrev:Audiservice Kolding hørte overhovedet ikke på hvad jeg fortalte dem. Jeg bad dem om at skifte servoolien og i øvrigt prøve at læse den lange tråd herinde om emnet, men de vidste bedre.

Magen til mærkværdigt servicekoncept skal man lede længe efter. Jeg skulle aflevere min nøgle til en lille kontormus, som bare noterede at rattet larmer. Så blev jeg vist væk til et afsides liggende lokale mens den hellige højhed - mekanikeren afsagde sin dom. Da han så kom og gav sin dom handlede det om noget andet. Jeg forsøgte at fortælle ham hvad jeg havde fundet ud af, men han mente nu nok bare at servoen skulle udluftes. Det var 1500,- jeg godt kunne have brugt på noget andet.

Resultatet er, at den muuuuuligvis piver mere nu.

Nu har jeg prøvet at skrive til Audi i Fredericia og kører ikke derud før de har overbevist mig om at de ved hvad det her går ud på.

Altså - bliver sgu' lidt harm når jeg hører audi ikke kender problemet :/[]
Det er et kendt problem og audi har for nogle år siden selv fremlagt en teknisk løsning (ElsaWin) hvor de anbefaler udskiftning af servoolien som det første. Derefter udskiftning af tandstang, hvis det ikke hjælper. Tror simpelthen bare ikke de gider eller er dygtige nok.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Besvar

Tilbage til "Styretøj"