Hej alle,
Jeg har længe haft en elektrisk ratstamme liggende til min 4F'er og har de sidste måneder haft AudiSpecialisten Aps on og off på sagen. Jeg troede at det var en relativ nem omgang, men de vendte tilbage og sagde at der var nogle stik som deres delleverandør ikke kunne skaffe. Det lyder lidt underligt, men næste trin er at sende billeder af ratstammen og stik til Audi i Tyskland, osv, osv. Det lyder som en meget lang historie...
Kan nogen herinde hjælpe mig med at finde stiknumre på de nødvendige og eventuelt give mig nogle tips til hvordan man eftermonterer en elektrisk ratstamme (der er relativt lidt info på nettet, har kun fundet et indlæg på audiforum.us, og der er ikke mange detaljer omkring delnumre). Oversigt over elektriske forbindelser ville være meget værdsat.
Diverse informationer:
Min Audi: A6 4F, modelår 2006, 3.2 FSI
Ratstammens nummer er: 4F0419512M
Ratlås: 4F0905852E
Et sort stik der sidder på: 4B0937714
Et gult stik som sidder på: 4B0937713A
Og et eller flere ukendte stik på ratstammen, som ifølge AudiSpecialisten er dem der volder problemer (har desværre ikke numre her i øjeblikket).
Kan nogen hjælpe? Alt er værdsat!
Tusind tak.
Mvh Kabel
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Det bliver du glad for - min er med memory og noget med indstigning. Ser ret fedt ud, når rattet selv kører i position(y)
Hvis jeg kan udlæse noget brugbart via VCDS, giver du bare besked.
Hvis jeg kan udlæse noget brugbart via VCDS, giver du bare besked.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Hej Kabel. Jeg mener PEB foretog operationen på hans forrige A6, så måske han kan hjælpe med part nr. og lign.
Du må gerne poste linket til autoforum.us og part listen, hvis du finder ud af noget. Så har man jo altid noget at gå i gang med, når der engang bliver noget tid til overs
Du må gerne poste linket til autoforum.us og part listen, hvis du finder ud af noget. Så har man jo altid noget at gå i gang med, når der engang bliver noget tid til overs
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Hjælper dette dig?
(Varenumre er slået op ud fra stelnummeret på min 2009 model)
(Varenumre er slået op ud fra stelnummeret på min 2009 model)
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
@Ivan:
Ja, jeg ser skam også frem til præcis det Og tak for tilbuddet, der holder jeg in mente.
@Chris:
Tak for billedet. Jeg tror 8K0 973 754 stikket er det der forbinder kontakten til at indstille rattet med, så ja, det må være relevant. Jeg mangler imidlertid flere til selve ratstammen.
Linken til audiforum.us indlægget er http://audiforum.us/threads/electric-steering-column-retrofit.10231/
Mvh
Thomas
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Ja, jeg ser skam også frem til præcis det Og tak for tilbuddet, der holder jeg in mente.
@Chris:
Tak for billedet. Jeg tror 8K0 973 754 stikket er det der forbinder kontakten til at indstille rattet med, så ja, det må være relevant. Jeg mangler imidlertid flere til selve ratstammen.
Linken til audiforum.us indlægget er http://audiforum.us/threads/electric-steering-column-retrofit.10231/
Mvh
Thomas
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Hej Thomas
Vær opmærksom på at jeg bare har slået op ud fra stelnummeret på min egen faceliftede model. Måske er det anderledes på din model fra før faceliftet...
Vær opmærksom på at jeg bare har slået op ud fra stelnummeret på min egen faceliftede model. Måske er det anderledes på din model fra før faceliftet...
Christoffer
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Hej igen,
Så fik jeg set på de andre stik, som jeg antager er de, der volder AudiSpecialisten problemer. Der er kun to andre stik på hele ratstammen, så det må være dem og de sidder på ratlåsen (4F0905852E). Se billeder.
Men de stik passer vel til bilens eksisterende stik til ratlåsen, ikke sandt?? Burde dette ikke være plug'n'play?
Meget taknemmelig for alles hjælp!
Mvh
Thomas
Så fik jeg set på de andre stik, som jeg antager er de, der volder AudiSpecialisten problemer. Der er kun to andre stik på hele ratstammen, så det må være dem og de sidder på ratlåsen (4F0905852E). Se billeder.
Men de stik passer vel til bilens eksisterende stik til ratlåsen, ikke sandt?? Burde dette ikke være plug'n'play?
Meget taknemmelig for alles hjælp!
Mvh
Thomas
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Hej Thomas
Du skal bruge disse dele:
8K0 937 754 Stik til joystik
3B0 937 741 Stik til ratstamme-justeringsmotorer
4E0 971 824 P Kabelskinne (jeg har en liggende)
Du skal bruge disse dele:
8K0 937 754 Stik til joystik
3B0 937 741 Stik til ratstamme-justeringsmotorer
4E0 971 824 P Kabelskinne (jeg har en liggende)
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Eftermontering af elektrisk ratstamme i A6 4F
Endeligt - nu sidder den i og fungerer!
PEB havde fat i de rigtige delnumre. Derudover skal man bruge en afdækning med udskæring til justerings-joysticket på venstre side af ratstammen (dem finder man rimeligt let og billigt på eBay), samt en særlig lille afdækning det monteres på beklædningen over pedalerne. Denne har delnr. 4F1 863 337 + hertil to bolte N 909 365 03.
Kablingen er for mange lidt vanskelig at forstå og jeg har ikke selv lavet den, men for dig der nu sidder og kigger på diagrammet fra ELSA så kan jeg sige at - ja, det er blot en helt simpel brokobling med plus (du vil vide hvad jeg taler om når du ser diagrammet...).
Det skal siges at vi havde problemer med at få ratstammen hostet i gang. Den skal nemlig som det første lave en grundindstilling, når den er tilsluttet hvor den selv kører til alle yderpositionerne, før man kan bruge den. Men det var blot "gesperrt" i VCDS helt tiden! Vi forsøgte og prøvede uden held, og testede kabler, osv. Til slut samlede vi hele bilen og brugte den smule tid vi havde til slut, og pludseligt startede grundindstillingen via forespørgsel fra VCDS. Herefter fungerede ratstammen fejlfrit. Det kan være to forklaringer på at problemet pludseligt forsvandt: et svar kunne være at bilen være temmeligt adskilt i går, da vi arbejdede på den og bordnettet måske generelt var lidt forvirret over manglende enheder, kommunikationsfejl, m.m. En anden forklaring, som vi nok mest hælder til, var at mens vi arbejdede på problemet i går ikke var meget batteri på bilen. Derfor kunne bilen måske have nægtet at give strøm til grundindstillingen og dermed spærret for strøm, for at have nok startstrøm. Men efter at have ladet natten over fik vi den til at virke. Det er nok et godt tip, hvis man engang eftermonterer en elektrisk ratstamme.
PEB havde fat i de rigtige delnumre. Derudover skal man bruge en afdækning med udskæring til justerings-joysticket på venstre side af ratstammen (dem finder man rimeligt let og billigt på eBay), samt en særlig lille afdækning det monteres på beklædningen over pedalerne. Denne har delnr. 4F1 863 337 + hertil to bolte N 909 365 03.
Kablingen er for mange lidt vanskelig at forstå og jeg har ikke selv lavet den, men for dig der nu sidder og kigger på diagrammet fra ELSA så kan jeg sige at - ja, det er blot en helt simpel brokobling med plus (du vil vide hvad jeg taler om når du ser diagrammet...).
Det skal siges at vi havde problemer med at få ratstammen hostet i gang. Den skal nemlig som det første lave en grundindstilling, når den er tilsluttet hvor den selv kører til alle yderpositionerne, før man kan bruge den. Men det var blot "gesperrt" i VCDS helt tiden! Vi forsøgte og prøvede uden held, og testede kabler, osv. Til slut samlede vi hele bilen og brugte den smule tid vi havde til slut, og pludseligt startede grundindstillingen via forespørgsel fra VCDS. Herefter fungerede ratstammen fejlfrit. Det kan være to forklaringer på at problemet pludseligt forsvandt: et svar kunne være at bilen være temmeligt adskilt i går, da vi arbejdede på den og bordnettet måske generelt var lidt forvirret over manglende enheder, kommunikationsfejl, m.m. En anden forklaring, som vi nok mest hælder til, var at mens vi arbejdede på problemet i går ikke var meget batteri på bilen. Derfor kunne bilen måske have nægtet at give strøm til grundindstillingen og dermed spærret for strøm, for at have nok startstrøm. Men efter at have ladet natten over fik vi den til at virke. Det er nok et godt tip, hvis man engang eftermonterer en elektrisk ratstamme.