Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg om styretøj
Besvar
JanP16
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/02/2010 19:45
Geografisk sted: Aalborg

Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af JanP16 »

Jeg har fået monteret gevind undervogn i sommer.:-) Siden da har bilen haft klonk lyde fra styrtøjet hele tiden .:-(((( Jeg har efterfølgende tjekket alle bøsninger, bærarme ,alt er blevet skilt af igen uden at finde nogle form får slør eller fejl..:-(((

Spørsmål : Kan denne klonk lyd komme fra tandstangen..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af SorenR »

JanP16 skrev:Jeg har fået monteret gevind undervogn i sommer.:-) Siden da har bilen haft klonk lyde fra styrtøjet hele tiden .:-(((( Jeg har efterfølgende tjekket alle bøsninger, bærarme ,alt er blevet skilt af igen uden at finde nogle form får slør eller fejl..:-(((

Spørsmål : Kan denne klonk lyd komme fra tandstangen..

Du skal lige måle længden på gevindet i toppen af din støddæmper (både den nye og den gamle)... Det kan være for langt og så skal der en afstandsskive på før du skruer toppen på... Hvis ikke og gevindet er for langt banker det imod inderskærmen.

WHT 001 484, Unterlegscheibe 12,1 x 20 x 4 - een til hver side ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af erik1303 »

JanP16 skrev:Jeg har fået monteret gevind undervogn i sommer.:-) Siden da har bilen haft klonk lyde fra styrtøjet hele tiden .:-(((( Jeg har efterfølgende tjekket alle bøsninger, bærarme ,alt er blevet skilt af igen uden at finde nogle form får slør eller fejl..:-(((

Spørsmål : Kan denne klonk lyd komme fra tandstangen..


Ja jeg har jo ikke kunnet finde ud af hvilken bil du har, men vi formoder det er en Audi, siden du skriver herinde, og det er i princippet ens i alle biler.
Og det med klonkelyde har jeg desværre snart fået en vis ekspertise i (læs mange penge brugt på fejlsøgning).

Eksempel 1.
Min Fiat punto, klonker fra undervogn foran. Skifter begge bærearme med bærekugler klonker videre :?: , så nye fjederben, klonker videre :?: :?: , så 2 nye tårnlejer, klonker videre :?: :?: :?: .
Og jeg HAVDE undersøgt begge styrekugler, men åbenbart ikke grundigt nok :x, for da jeg skiftede højre styrekugle til 124,- Dkr.
var lyden væk :roll: for helv... da, så derefter har jeg ALTID skiftet dem, inden jeg er gået videre til alt det andet.

Eksempel 2.
Vores nye Audi A4 årg. 95, købt her i december, med rimelig nymonteret undervogn, 1½ år siden, nye Monroe stødd. + nye fjedre + de fleste arme skiftet, og åh nej igen klonke klonke fra højre side foran.
Så det var "bare" at skifte alle de ting der bar præg af slid, 2 udv.styrekugler + 1 indv. + 1 arm + 2 kødben, men igen "klonke" videre :x .
Så var det at jeg blev skidesur og kørte bilen til sporing, den blev da også rettet ind, men ved prøveturen hørte mekanikeren også denne klonkelyd, og hev den op på liften igen.
Og efter en del "sondering" fandt han ud af at den ene støddæmper foran h/side var vendt en ½ omgang forkert, så fjeder havde et forkert spænd, og derved havde ødelagt toplejet, som var "gnasket" temmeligt skævt. Støddæmper kan vendes på 2 måder og i højre side var den vendt forkert :?: , noget med fjerderskålen og dens opbygning. Bilen blev også hævet 1 cm. i højre side ved denne operation, så den nu står næsten lige.
Nyt topleje til 300,- og så blev bilen lydløs, pragtfuldt.
Hmmm. hvor mange andre mon har ofret store summer på en lignende oplevelse, som så viser sig at være en bagatel.
Men sådan er der jo så meget. :)
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af Bjørn T »

Når ens indlæg ender i det rette indeks, skulle der ikke være noget gætteri. = Indeks - A6 S6 RS6 >> C6 Type 4F>> Styretøj.
Se linien hvor der står Boardindeks. ;)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
JanP16
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/02/2010 19:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af JanP16 »

Hej med jer.. Tak for gode svar.:-) Muligheden kunne jo klart være svar på denne klonkelyd.:-)
Selvfølgelig er det Audi A6 4F.:-))

Jeg får tjekket op på det hurtigst mulig og melder selvfølgelig tilbage med resultatet..

Godt nytår..
JanP16
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/02/2010 19:45
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp...Klonk lyde fra styretøj

Indlæg af JanP16 »

Hej hej

Så er problemet fundet.. :D :D :D

Maj sidste år blev der mont. en FK Coilover HighSport Gevindundervogn model FKAU20 og siden har der været en stor jagt på at finde årsagen til den klonk lyd. ;( ;(

Det er støddæmperene som er problemet :x :x

Har fået mont. Eibach fjedre på org. støddæmper og JJUUBBiiiiii problemet er løst.. :mrgreen:

Har kontaktet Auto-Butikken.dk hvor sættet er købt for at finde en løsning, men Auto-Butikken.dk hænger i bremsen. :x :x
Besvar

Tilbage til "Styretøj"