A6 4F - støj fra rat

Indlæg om styretøj
Brugeravatar
JØH
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30/12/2008 16:39
Geografisk sted: Jylland

A6 4F - støj fra rat

Indlæg af JØH »

Ved en bestemt temperatur - er mit indtryk - kommer der en støj fra rattet ved drejning.
Støjbilledet minder mest om to stykke nylon, der gnider mod hinanden. Lidt a la et jakkeærme, der gnider mod en andel del af jakken. :shock:
Idéer til afhjælpning?
Med venlig hilsen
Jørgen Henriksen
__________________________________
Audi A6: 2.0 T Limousine, årg. 2007
Audi A3: 1.6 Ambition, årg. 2006
Brugeravatar
thorvala
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16/01/2008 22:25
Geografisk sted: VestSjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af thorvala »

Prøv at søg lidt på det. Det er åbenbart et udbredt problem. Har det selv

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
VCDS 11.11.3
-----------------------------------------------------
Nu : 2003 A4 2.4 BDV V6 AVANT 170 HK (178HK/214nm målt 18/6-11) ( 182HK/212nm målt 8/5-10 )

Før: A4 B5 1.8 quattro 1996
toppe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: 25/11/2007 21:19
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af toppe »

Hej hvilken model er der tale om ??

Jeg er 99% sikker på at det er tandstangen der er problemet, jeg har selv oplevet samme problem som du kan læse i denne tråd: http://xxx.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... ccb363aaae

Håber du kan bruge min erfaring 8)
Audi A6 2,7 TDI Avant
årgang: 2007 - udstyr: MMI High, xenon, diode lygter, Bluetooth, farvefis, 3 eget multifunktionsrat, aftagelig træk, org fjernbetjent kabinefyr (kan også styres fra MMI), 19" S8 fælge
Brugeravatar
JØH
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30/12/2008 16:39
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af JØH »

toppe skrev:Hej hvilken model er der tale om ??

Jeg er 99% sikker på at det er tandstangen der er problemet, jeg har selv oplevet samme problem som du kan læse i denne tråd: http://xxx.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... ccb363aaae

Håber du kan bruge min erfaring 8)

Modellen er en A6 Limousine 2.0 T fra 2007 med 75.000 på tælleren.
Hælder meget til, det har noget med temperatur/fugtighed at gøre. Har lagt mærke til, det primært optræder ved en udetemperatur på mellem 4 og 6 grader.
Med venlig hilsen
Jørgen Henriksen
__________________________________
Audi A6: 2.0 T Limousine, årg. 2007
Audi A3: 1.6 Ambition, årg. 2006
metaloo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 17/09/2007 21:27
Geografisk sted: horsens

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af metaloo »

hvis det ikke piber når motoren er stoppet er det tandstangen, kan måske reddes med en anden olie.
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af LKA63 »

JØH skrev:Ved en bestemt temperatur - er mit indtryk - kommer der en støj fra rattet ved drejning.
Støjbilledet minder mest om to stykke nylon, der gnider mod hinanden. Lidt a la et jakkeærme, der gnider mod en andel del af jakken. :shock:
Idéer til afhjælpning?


Enig. Som sagt enmet har været oppe før.

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=21857

Jeg har endnu ikke fundet en løsning. Jeg synes stadig lyden kommer fra ratstammen (metalhuset) lige under rattet, men er ikke meget for at sprøjte med højtryksfedt og silikone.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
PTheisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 374
Tilmeldt: 5/12/2005 00:50
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

A6 4F - støj fra rat

Indlæg af PTheisen »

Det kan også være stelringen som er blevet træt, det kan give en plastik skure lyd
Peter Theisen
Nyborg
Brugeravatar
thorvala
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 422
Tilmeldt: 16/01/2008 22:25
Geografisk sted: VestSjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af thorvala »

Det lyder sikkert som dette

http://www.youtube.com/watch?v=9tBqpYmBAaA

Er den samme lyd i min, og forekommer også alt efter luftfugtigheden

/Lars
VCDS 11.11.3
-----------------------------------------------------
Nu : 2003 A4 2.4 BDV V6 AVANT 170 HK (178HK/214nm målt 18/6-11) ( 182HK/212nm målt 8/5-10 )

Før: A4 B5 1.8 quattro 1996
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af LKA63 »

metaloo skrev:hvis det ikke piber når motoren er stoppet er det tandstangen, kan måske reddes med en anden olie.


Desværre ligeledes hørt dette fra andre - synes bare ikke støjen kommer fra tandstangen, men mere fra ratstammen, men lyd kan jo forplante sig..... :(

Har også hørt at udskifte servo olien til mærket pentosin muligvis hjælper. De har olien hos Mekonemen. Et forsøg værd ?
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af PEB »

Jeg har haft en 4F til rep for denne lyd og kan med sikkerhed sige, at det ikke er stelring, ratstammemodul i kabinen eller andet lige i nærheden af rattet.
Jeg tror på at lyden kommer fra tandstangen eller pumpen.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
vagn larsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 2/10/2009 18:08
Geografisk sted: middelfart

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af vagn larsen »

jeg har samme lyd fra min A6 4F 2,0 TDI 2005 det lyder nu også som om det kommer fra ratstammen jeg spurgte hos AZF Flensborg i forbindelse med anden rep. Jeg fik en pris på ca € 2000.- så jeg valgte at leve med støjen , men jeg vil da gerne høre hvis du får det løst, hvordan og hvad det koster
mvh og god jul
Vagn Larsen
Brugeravatar
JØH
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30/12/2008 16:39
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af JØH »

Lige en opfølgning. Autohandleren har nu udbedret fejlen under garantien. Desværre ved jeg ikke præcist, hvad der blev lavet, men de skulle have bilen en hel dag, da det var en tidskrævende reparation.

Ud over at lyden nu er helt væk, synes jeg faktisk også styringen er blevet mere præcis. Knap så understyrende samt en tendens til at "hænge" lidt/give lidt modstand ved fuld ratudslag og efterfølgende opretning, er nu helt væk.

Jeg kan godt prøve at finde ud af helt præcist hvad der er lavet, hvis det har interesse.
Med venlig hilsen
Jørgen Henriksen
__________________________________
Audi A6: 2.0 T Limousine, årg. 2007
Audi A3: 1.6 Ambition, årg. 2006
Brugeravatar
CN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 16/10/2006 17:06
Geografisk sted: Sjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af CN »

JØH skrev:Lige en opfølgning. Autohandleren har nu udbedret fejlen under garantien. Desværre ved jeg ikke præcist, hvad der blev lavet, men de skulle have bilen en hel dag, da det var en tidskrævende reparation.

Ud over at lyden nu er helt væk, synes jeg faktisk også styringen er blevet mere præcis. Knap så understyrende samt en tendens til at "hænge" lidt/give lidt modstand ved fuld ratudslag og efterfølgende opretning, er nu helt væk.

Jeg kan godt prøve at finde ud af helt præcist hvad der er lavet, hvis det har interesse.


Jeg er meget interesseret i at høre hvad fejlen har været.
Carsten
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af PEB »

JØH skrev:Lige en opfølgning. Autohandleren har nu udbedret fejlen under garantien. Desværre ved jeg ikke præcist, hvad der blev lavet, men de skulle have bilen en hel dag, da det var en tidskrævende reparation.

Ud over at lyden nu er helt væk, synes jeg faktisk også styringen er blevet mere præcis. Knap så understyrende samt en tendens til at "hænge" lidt/give lidt modstand ved fuld ratudslag og efterfølgende opretning, er nu helt væk.

Jeg kan godt prøve at finde ud af helt præcist hvad der er lavet, hvis det har interesse.


Det har interesse. :)
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af LKA63 »

PEB skrev:
JØH skrev:Lige en opfølgning. Autohandleren har nu udbedret fejlen under garantien. Desværre ved jeg ikke præcist, hvad der blev lavet, men de skulle have bilen en hel dag, da det var en tidskrævende reparation.

Ud over at lyden nu er helt væk, synes jeg faktisk også styringen er blevet mere præcis. Knap så understyrende samt en tendens til at "hænge" lidt/give lidt modstand ved fuld ratudslag og efterfølgende opretning, er nu helt væk.

Jeg kan godt prøve at finde ud af helt præcist hvad der er lavet, hvis det har interesse.


Det har interesse. :)


+1.....
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af Ivan »

Min gjorde det, da jeg var blevet lukket inde og måtte bakke frem og tilbage 7-8 gange med fuld udslag. Den fløjtende lyd forsvandt kort efter. :)

Er også interesseret. :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af LKA63 »

JØH skrev:Lige en opfølgning. Autohandleren har nu udbedret fejlen under garantien. Desværre ved jeg ikke præcist, hvad der blev lavet, men de skulle have bilen en hel dag, da det var en tidskrævende reparation.

Ud over at lyden nu er helt væk, synes jeg faktisk også styringen er blevet mere præcis. Knap så understyrende samt en tendens til at "hænge" lidt/give lidt modstand ved fuld ratudslag og efterfølgende opretning, er nu helt væk.

Jeg kan godt prøve at finde ud af helt præcist hvad der er lavet, hvis det har interesse.


Forsvandt han ????

Jeg har undersøgt en del i tyske forums, hvor mange ejere af 4F har samme problem og der er delte meninger om løsningen.
- Udskift tandstangen........ løser problemet helt.
- udskifte servo olien med Pentosin.......eller
- smøre silikone der hvor ratstammen går ind i kabinen.......

Andre forslag eller løsninger ?
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af Ivan »

På min lød det fuldstændigt, som om lyden kom fra undersiden af rattet inde i kabinen. Lyden var som, når man fører en negl hen over noget bomuld... :-k

Ville være rart, hvis især trådstarter får løst problem(er), afsluttede tråd med udredning. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
JØH
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30/12/2008 16:39
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af JØH »

Kære alle
Beklager den lange tavshed, men der har (desværre) været en del andre ting, som har fyldt døgnets timer.

Først til den gode nyhed:
Jeg har fået at vide, hvad der er lavet for at udbedre fejlen. Der lå en form for TSB (Technical Service Bulletin)/Action på denne model/årgang, hvor kuren var at skifte servo-olien og "lufte ud". Det har bevirket, som skrevet før, at styringen at blevet mere præcis, ligesom en form for modstand ved fuld ratudslag er væk.

Så til den dårlige nyhed:
Udbedringen faldt sammen med, at det satte ind med frostgrader, og nu hvor vi igen er på de ca. 4-8 grader er lyden desværre tilbage igen - omend knap så markant.
Jeg har endnu ikke kontaktet autoforhandleren, men skal nok holde tråden opdateret.
Med venlig hilsen
Jørgen Henriksen
__________________________________
Audi A6: 2.0 T Limousine, årg. 2007
Audi A3: 1.6 Ambition, årg. 2006
Brugeravatar
Mjc
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14/12/2011 20:36
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: A6 4F - støj fra rat

Indlæg af Mjc »

Hej.
har lige købt en A6 mere, denne gang en 2,0 TDI VAN.
Der jeg hentede den, kunne jeg straks høre en konstant skuren, det lyder lidt som et gammelt væg ur, man kan høre noget der lyder som en lille step motor
Som køre hele tiden, lyden forsvinder når man køre helt til højre eller venstre, men når man drejer, kan man også høre den "nejl mod nylon" lyd.
Bilen har lige fået ny retstamme til 12.000 kr. inden jeg fik den og jeg var med sælger nede hos det værksted der havde lavet det.
De fortalte at der var flere der havde samme "lyd" (ikke fejl, men lyd) og at det kom fra servo pumpe.
jeg har i dag aftalt med et værksted i glostrup, at de ville lytte på den.

Hvis de ikke kan komme med et klart svar, bliver næste stop Scandinavisk motor Co. da jeg kommer der som lev.
Q7. 3,0. TDI 240.000 km. Van. hvid.
A6. 2,4. V6. 115.000 km. 2007. Limo. Sort. MMI (nu konens bil)
A6. 2,0 TDI 140. 200.000 km. 2006 van. Sort. MMI HI.
Nu med VCDS og ADS tablet.
Besvar

Tilbage til "Styretøj"