Dato og tid er 6/12/2019 01:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 18/08/2019 15:57 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Hejsa

Jeg har efter endt sommerferie fået et problem med en dyb ressonans og omdrejningsbestemt og som høres vældig tydelig inde i kabinen når jeg starter bilen fra kold tilstand, det begynder ved langsom gasgivning fra ca. 1500 omdr.og op over, mens bilen holder stille og går så i sig selv igen efter en 3-4 km. kørsel.


Er der nogen der været i samme situation eller kender til fænomenet?


Mvh. Jens

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 6/09/2019 17:34 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Nå, et eller andet måtte der jo ske, ihvert fald mistede Audien olietrykket ved motorvejskørsel ret efter Larvik i går så det var hjem på fejeblad ;(

Hvor omfattende det bliver har jeg ingen anelse om men fruen var hurtig til at slukke motoren.

Spørgsmål: Jeg er godt klar over at det nok er "blyanten" som er årsagen men hvor begynder jeg og hvad kan jeg ellers kontrollere og er det måske nok bare og udskifte oliepumpen med det der høre til?

Der er stadig det olie på motoren som der skal være.

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 6/09/2019 21:35 
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 27/01/2003 00:09
Indlæg: 2486
Geografisk sted: Odense

Offline
JensNo skrev:
Nå, et eller andet måtte der jo ske, ihvert fald mistede Audien olietrykket ved motorvejskørsel ret efter Larvik i går så det var hjem på fejeblad ;(

Hvor omfattende det bliver har jeg ingen anelse om men fruen var hurtig til at slukke motoren....
Det var da godt nok surt.
Har du fundet PEB's beretning http://www.audiclub.dk/index.php?id=77& ... efd7b59ae6 ?

Mvh Morten

_________________
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor (NU MED V
Indlæg: 8/09/2019 15:08 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Turboen er færdig og jeg ved endnu ikke om akslen er knækket, men er det kun motorer med koden BRE som har blyant problemet eller gælder det også dem med koden BLB?

https://youtu.be/3jT_jzfLkzQ

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 8/09/2019 16:52 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
Det må vel være svar nok når den er nævnt i del8.
https://www.kmbpartsdirect.co.uk/shop/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 8/09/2019 17:55 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
mojo skrev:
Det må vel være svar nok når den er nævnt i del8.
https://www.kmbpartsdirect.co.uk/shop/


Ja det bør det være, det som bare undre mig lidt er at udlæsningen af fejl kun fortæller turbofejl, dog kom oliekanden og olietryk frem i FIS da det skete, burde det ikke også fremgå af en udlæsning på bilen?

Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 8/09/2019 19:15 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
Jeg tror ikke den laver en fejlkode på drop af olietryk.
Turbo er noget af det første der går død når blyant bliver rund.
Var det min bil ville jeg lige pille bundkar ned og give den en ny blyant (80 kr) for derefter at starte den op og lige finde ud af hvor meget der er stået af.
Måske har den kørt med minimal tryk i den tid hvor lyden har været der.
Er alt ok ville jeg bestille et renoverings sæt i England.
Min egen har fået en ny blyant forebyggende og bliver renoveret til foråret. Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 8/09/2019 19:30 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
https://www.turborebuild.co.uk/blog/rea ... -play.html

Måske den stadigvæk er ok..


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 9/09/2019 14:50 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
mojo skrev:
https://www.turborebuild.co.uk/blog/read_138327/my-turbo-has-too-much-play.html

Måske den stadigvæk er ok..


Blæserhjulet har det ikke så godt så det vil blive en ny turbo under alle omstændigheder.

Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 29/09/2019 11:30 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Så er jeg lige strandet lidt på specialværktøjet T10058 men kan se at det er en 5 mm. unbraco med kuglehoved, er det nødvendigt med kuglehovedet da jeg før har været uheldig med at den har knækket i bolthovedet og da er gode råd dyre, så rækker det med en alm. lang unbraconøgle uden kuglehoved, det drejer sig om pos. 17 og 18 i bundkaret?

Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 29/09/2019 19:25 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
Jeg brugte et lille topnøglesæt med kardan led og en unbrako top som så faldte af inde i koblingshuset.
Heldigvis let at fiske ud igen.
Er der egentlig ikke sekskant udvendigt?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 29/09/2019 20:49 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
mojo skrev:
Jeg brugte et lille topnøglesæt med kardan led og en unbrako top som så faldte af inde i koblingshuset.
Heldigvis let at fiske ud igen.
Er der egentlig ikke sekskant udvendigt?


Jo, det er sekskant men det fik jeg ikke rigtig til så jeg brugte alligevel en lang unbraco nøgle med kuglehoved og så kom der syn for sagen og måske ikke lige det jeg havde regnet med.

Billede
Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 29/09/2019 20:53 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
Hvad s......
Det har jeg ikke hørt om før.
Gad vide hvordan den kan rykke den over?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 29/09/2019 22:52 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
mojo skrev:
Hvad s......
Det har jeg ikke hørt om før.
Gad vide hvordan den kan rykke den over?


Jeg tror simpelthen bare at det er simpel slitage måske lidt den kraftige af slagsen :twisted:, der lå også et stykke af plastikstrammeren i bundkaret.

Jeg må fejlsøge lidt videre på balancemodulet og oliepumpen i morgen og håber så på at det bare er og bestille nye stumper.

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 30/09/2019 12:59 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 327
Geografisk sted: galten

Offline
Også en mulighed her ved at fjerne hele balance modul og montere pumpe fra en 1.9 TDI alh
https://youtu.be/xHa5TPFNc2M


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 13/10/2019 20:39 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Jeg har nu modtaget et nyt balance modul men det tandhjul der er skruet på med 4 stk. M7x18 sætskruer mangler.

Er der nogen der kan svare på om det skal være en del af balance modulet eller om det må bestilles særskilt og hvis, hvad er reservedelsnummeret

Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 19/10/2019 19:41 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Så er de indledende øvelser ved at være gjort :)

Billede
Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 19/10/2019 21:56 
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 27/01/2003 00:09
Indlæg: 2486
Geografisk sted: Odense

Offline
Det er da godt nok lidt mere end almindelig service du er kommet i gang med der - flot at du har mod og evner til det (y)

Mvh Morten

_________________
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 20/10/2019 16:24 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Ja det er en stor omgang, men mekanikeren ville nærmest ikke røre ved bilen, han sagde anden motor eller køb en anden bil så valget var egentlig dermed beseglet.

Tandremmen skulle skiftes under alle omstændigheder og takket være en flink arbejdsgiver har jeg firmabil så længe reparationen står på samt lidt motorlære har jeg ikke noget imod :)

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor
Indlæg: 27/10/2019 12:20 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Indlæg: 138
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Audi club Danmark
medlem siden
10. maj 2016

Offline
Så er der bar røv og trutte i :D

Med hensyn til det nye tandhjul, er der nogen som hurtigt kan svare på om det bare er og krympe ret på eller om den blå prik jeg har markeret har nogen betydning eller ej?

Billede
Billede

_________________
2005 Audi A6 2.0 TDI 103/135kw 293.080km.
WAUZZZ4F46N049758
VCDS og Lexia. Diagbox V5.29


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron