Side 1 af 2

Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 18/08/2019 15:57
af JensNo
Hejsa

Jeg har efter endt sommerferie fået et problem med en dyb ressonans og omdrejningsbestemt og som høres vældig tydelig inde i kabinen når jeg starter bilen fra kold tilstand, det begynder ved langsom gasgivning fra ca. 1500 omdr.og op over, mens bilen holder stille og går så i sig selv igen efter en 3-4 km. kørsel.


Er der nogen der været i samme situation eller kender til fænomenet?


Mvh. Jens

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 6/09/2019 17:34
af JensNo
Nå, et eller andet måtte der jo ske, ihvert fald mistede Audien olietrykket ved motorvejskørsel ret efter Larvik i går så det var hjem på fejeblad ;(

Hvor omfattende det bliver har jeg ingen anelse om men fruen var hurtig til at slukke motoren.

Spørgsmål: Jeg er godt klar over at det nok er "blyanten" som er årsagen men hvor begynder jeg og hvad kan jeg ellers kontrollere og er det måske nok bare og udskifte oliepumpen med det der høre til?

Der er stadig det olie på motoren som der skal være.

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 6/09/2019 21:35
af morten00
JensNo skrev:Nå, et eller andet måtte der jo ske, ihvert fald mistede Audien olietrykket ved motorvejskørsel ret efter Larvik i går så det var hjem på fejeblad ;(

Hvor omfattende det bliver har jeg ingen anelse om men fruen var hurtig til at slukke motoren....
Det var da godt nok surt.
Har du fundet PEB's beretning http://www.audiclub.dk/index.php?id=77& ... efd7b59ae6 ?

Mvh Morten

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor (NU MED V

: 8/09/2019 15:08
af JensNo
Turboen er færdig og jeg ved endnu ikke om akslen er knækket, men er det kun motorer med koden BRE som har blyant problemet eller gælder det også dem med koden BLB?

https://youtu.be/3jT_jzfLkzQ

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 8/09/2019 16:52
af mojo
Det må vel være svar nok når den er nævnt i del8.
https://www.kmbpartsdirect.co.uk/shop/

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 8/09/2019 17:55
af JensNo
mojo skrev:Det må vel være svar nok når den er nævnt i del8.
https://www.kmbpartsdirect.co.uk/shop/
Ja det bør det være, det som bare undre mig lidt er at udlæsningen af fejl kun fortæller turbofejl, dog kom oliekanden og olietryk frem i FIS da det skete, burde det ikke også fremgå af en udlæsning på bilen?

Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 8/09/2019 19:15
af mojo
Jeg tror ikke den laver en fejlkode på drop af olietryk.
Turbo er noget af det første der går død når blyant bliver rund.
Var det min bil ville jeg lige pille bundkar ned og give den en ny blyant (80 kr) for derefter at starte den op og lige finde ud af hvor meget der er stået af.
Måske har den kørt med minimal tryk i den tid hvor lyden har været der.
Er alt ok ville jeg bestille et renoverings sæt i England.
Min egen har fået en ny blyant forebyggende og bliver renoveret til foråret. Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 8/09/2019 19:30
af mojo

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 9/09/2019 14:50
af JensNo
mojo skrev:https://www.turborebuild.co.uk/blog/rea ... -play.html

Måske den stadigvæk er ok..
Blæserhjulet har det ikke så godt så det vil blive en ny turbo under alle omstændigheder.

Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 29/09/2019 11:30
af JensNo
Så er jeg lige strandet lidt på specialværktøjet T10058 men kan se at det er en 5 mm. unbraco med kuglehoved, er det nødvendigt med kuglehovedet da jeg før har været uheldig med at den har knækket i bolthovedet og da er gode råd dyre, så rækker det med en alm. lang unbraconøgle uden kuglehoved, det drejer sig om pos. 17 og 18 i bundkaret?

Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 29/09/2019 19:25
af mojo
Jeg brugte et lille topnøglesæt med kardan led og en unbrako top som så faldte af inde i koblingshuset.
Heldigvis let at fiske ud igen.
Er der egentlig ikke sekskant udvendigt?

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 29/09/2019 20:49
af JensNo
mojo skrev:Jeg brugte et lille topnøglesæt med kardan led og en unbrako top som så faldte af inde i koblingshuset.
Heldigvis let at fiske ud igen.
Er der egentlig ikke sekskant udvendigt?
Jo, det er sekskant men det fik jeg ikke rigtig til så jeg brugte alligevel en lang unbraco nøgle med kuglehoved og så kom der syn for sagen og måske ikke lige det jeg havde regnet med.

Billede
Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 29/09/2019 20:53
af mojo
Hvad s......
Det har jeg ikke hørt om før.
Gad vide hvordan den kan rykke den over?

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 29/09/2019 22:52
af JensNo
mojo skrev:Hvad s......
Det har jeg ikke hørt om før.
Gad vide hvordan den kan rykke den over?
Jeg tror simpelthen bare at det er simpel slitage måske lidt den kraftige af slagsen :twisted:, der lå også et stykke af plastikstrammeren i bundkaret.

Jeg må fejlsøge lidt videre på balancemodulet og oliepumpen i morgen og håber så på at det bare er og bestille nye stumper.

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 30/09/2019 12:59
af mojo
Også en mulighed her ved at fjerne hele balance modul og montere pumpe fra en 1.9 TDI alh
https://youtu.be/xHa5TPFNc2M

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 13/10/2019 20:39
af JensNo
Jeg har nu modtaget et nyt balance modul men det tandhjul der er skruet på med 4 stk. M7x18 sætskruer mangler.

Er der nogen der kan svare på om det skal være en del af balance modulet eller om det må bestilles særskilt og hvis, hvad er reservedelsnummeret

Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 19/10/2019 19:41
af JensNo
Så er de indledende øvelser ved at være gjort :)

Billede
Billede

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 19/10/2019 21:56
af morten00
Det er da godt nok lidt mere end almindelig service du er kommet i gang med der - flot at du har mod og evner til det (y)

Mvh Morten

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 20/10/2019 16:24
af JensNo
Ja det er en stor omgang, men mekanikeren ville nærmest ikke røre ved bilen, han sagde anden motor eller køb en anden bil så valget var egentlig dermed beseglet.

Tandremmen skulle skiftes under alle omstændigheder og takket være en flink arbejdsgiver har jeg firmabil så længe reparationen står på samt lidt motorlære har jeg ikke noget imod :)

Re: Dyb ressonans ved let gasgivning og kold motor

: 27/10/2019 11:20
af JensNo
Så er der bar røv og trutte i :D

Med hensyn til det nye tandhjul, er der nogen som hurtigt kan svare på om det bare er og krympe ret på eller om den blå prik jeg har markeret har nogen betydning eller ej?

Billede
Billede