Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg om alt det andet
Besvar
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

Hej igen alle 0000 venner

Kort fortalt - efter at jeg fik skiftet benzinpumpen, viser min benzinmåler alt for meget: dvs at tankmåler viser kun ned til 3/4 fuld.. o.O
Og kørecomputeren siger at der er 6-700 km tilbage på tanken selv om den er under kvart tank.

Jeg går ud i fra at det er mekanikeren som har leget lidt (for) meget med Bosch-testeren eller ??? :-k :shock:
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af Høy »

Ikke på sådan en gammel balje :) . Min er også fra halvfemserne, og jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at bytte et par pumper. Det er ikke en voldsomt kompliceret opgave, men tankgiveren er en flyder, som sidder på en hængslet arm i låget i tanken. I den anden ende, dvs. oppe i låget, er der en variabel modstand, som signalerer den resterende mængde. Der er en form for dæmpning i kredsløbet, så tankmåleren ikke flytter sig meget, hvis du f.eks. kører ned ad bakke i kort tid. Hvis man får armen med flyderen sat i klemme eller på den forkerte side af en slange, hænger flyderen bare og dingler oppe i luften, selv om benzinoverfladen synker videre.

Princippet er som her på billedet, men jeg er ret sikker på, at armen sidder i låget i din bil og ikke nede i pumpekurven.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/benzinpumpe-kraftstoffpumpe-mit-schwimmer-audi-a3-s3-8l/943270651-223-3965

Du bør straks kontakte myndighederne og fortælle dem, at du har konstrueret en bil, hvor tanken aldrig bliver tom. De troede jo blindt på VW, så mon ikke du får afgiftsnedsættelse? :mrgreen:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

Desværre så forsvinder benzinen i tanken selv om måleren viser en del mere... :-&

Bortset fra det så kan jeg forstå på dig at mekanikeren har monteret den nye benzinpumpe forkert, ik?
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af Høy »

Pumpen er ikke nødvendigvis monteret forkert, og den kan sandsynligvis kun sidde på én måde. Jeg vil ikke anklage nogen for noget, og du må selv drage dine konklusioner, men det er da et mærkeligt tilfælde, hvis potentiometeret beslutter sig for at gå i stykker helt spontant, samtidig med at pumpen bliver byttet :-k . Det hele er meget gammelt, så der kan også være knækket nogle plasticdele. Mange advarer om, at plastdelene bliver skøre af benzinen, så jeg har altid behandlet dem meget forsigtigt (måske endda overdrevet det noget), men der er til gengæld aldrig knækket noget.

Undervejs skal man have låget af tanken og forsigtigt lirke armen med flyderen op (uanset om den sidder på låget eller i kurven til pumpen). Den skal naturligvis sidde det rigtige sted igen bagefter. Tanken har en meget uregelmæssig form (se linket), og den er ikke lige dyb over det hele. Derfor er det meget vigtigt, at armen til tankmåleren kommer til at sidde der, hvor tanken har den fulde dybde. Ellers virker den kun lige i starten, når tanken er fuld, fordi den kommer til at hvile på et af de lave steder, når noget af benzinen er brugt.

Man kan sige, at flyderen skal kunne komme til at nå bunden af tanken for at virke rigtigt. Hvis den er drejet en smule, kan den ikke falde helt ned, fordi den lægger sig på et af de skrånende stykker, dvs. siderne.

Hvis tanken ikke er fuld, er det relativt nemt at dreje låget eller kurven en smule, så det kommer til at passe. På mine to gamle biler sidder armen som nævnt i låget, og det er lige til at gå til... kemifaste gummihandsker og næseklemme er påkrævet. Det stinker ikke så slemt som diesel, men det er meget giftigt alligevel!

https://www.ebay.ie/itm/302271939743

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

Godt nytår, Alex og tak for god input (y)
Tankdækslet har intet fæstet til sig så jeg kan regne ud at den sidder i svinget ved pumpen? Flyderen sidder så forkert efter at pumpen blev skiftet.
Jeg tager turen over til mekanikeren igen :twisted:
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af Høy »

Det er ikke dækslet til tankstudsen. Der er et større låg til tanken inde i bagagerummet. Det lukker den meget store åbning, som man kan se øverst i tanken. Når man tager tæppet væk, kan man typisk se en metalafdækning, som minder om et grydelåg, og som sidder med 3 skruer. Under den sidder det hvide (efterhånden sikkert noget gullige) låg, som tankmåleren sidder fast i.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

aha ... ups syntes også det var lidt mærkeligt med en målerstav ned fra studsen :roll:

Vel - jeg var forbi værkstedet med den igen og de pillet lidt regner jeg med for den virkede igen ... Men de sagde at det var en slidt printplade og så talte de om at få en pris på en sådan en... sagen var bare at før de skiftede benzinpumpen. så var der ingen problemer med benzinmåleren..

Nu er det gået nogle dage og lortet virker igen ikke. Hvad tror du nu Alex (et all)?
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

PS - jeg fandt det låg nu her som du skrev er festet med 3 skruer. Der går et kabel/rør ned midt i. Jeg åbnede ikke låget fordi det nu er mørkt og det regner :shock: , men ....
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af Høy »

Svært at sige, om den variable modstand er slidt op. Svømmeren bevæger sig hen over en kulbane af en slags, og kredsløbets modstand ændrer sig med stillingen. Jeg synes jo, at den burde blive slidt nogenlunde lige meget over det hele og ikke kun udvikle fejl i den nederste halvdel af vandringen. Jeg tror stadig, at den sætter sig fast et sted. Selve låget kan drejes helt frit, når man har taget låseringen af.

Du har muligvis en stor omløberring med gevind (sort plastic) i stedet for den viste låsering. Jeg har skiftet pumpen på en RS2 fra 1995 (som ganske vist ikke er en C4, men i det mindste samme årgang), og den havde omløberring med gevind.

Du kan se hele opbygningen i denne artikel:

http://www.audic4.at/index.php?article_id=30

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af MOW »

Miraklernes tid er ikke forbi - efter at mekanikeren lige havde "kigget" lidt på den måler igen sidst fredag, ser det ud til at den alligevel ikke var sååå slidt for den virker igen. o.O
Noget tyder på at du, Alex, havde ret i at den ikke var sat rigtig på plads ifm udskiftningen af benzinpumpen. Så tak, Alex for at du delte din viden med mig omkring dette (y) :/[] 8)

Værkstedet hentet hjem en pris på en ny nede i Tyskland - 1.300 + moms (så ved vi det også) :shock: :)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så er den gal med benzinmåleren og kørecomputeren...

Indlæg af Høy »

(y)

Godt med tilbagemelding.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Andet"