Pumpen er ikke nødvendigvis monteret forkert, og den kan sandsynligvis kun sidde på én måde. Jeg vil ikke anklage nogen for noget, og du må selv drage dine konklusioner, men det er da et mærkeligt tilfælde, hvis potentiometeret beslutter sig for at gå i stykker helt spontant, samtidig med at pumpen bliver byttet
. Det hele er meget gammelt, så der kan også være knækket nogle plasticdele. Mange advarer om, at plastdelene bliver skøre af benzinen, så jeg har altid behandlet dem meget forsigtigt (måske endda overdrevet det noget), men der er til gengæld aldrig knækket noget.
Undervejs skal man have låget af tanken og forsigtigt lirke armen med flyderen op (uanset om den sidder på låget eller i kurven til pumpen). Den skal naturligvis sidde det rigtige sted igen bagefter. Tanken har en meget uregelmæssig form (se linket), og den er ikke lige dyb over det hele. Derfor er det meget vigtigt, at armen til tankmåleren kommer til at sidde der, hvor tanken har den fulde dybde. Ellers virker den kun lige i starten, når tanken er fuld, fordi den kommer til at hvile på et af de lave steder, når noget af benzinen er brugt.
Man kan sige, at flyderen skal kunne komme til at nå bunden af tanken for at virke rigtigt. Hvis den er drejet en smule, kan den ikke falde helt ned, fordi den lægger sig på et af de skrånende stykker, dvs. siderne.
Hvis tanken ikke er fuld, er det relativt nemt at dreje låget eller kurven en smule, så det kommer til at passe. På mine to gamle biler sidder armen som nævnt i låget, og det er lige til at gå til... kemifaste gummihandsker og næseklemme er påkrævet. Det stinker ikke så slemt som diesel, men det er meget giftigt alligevel!
https://www.ebay.ie/itm/302271939743\Alex