Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg om alt det andet
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Grrr - her til morgen, ja der kom lyden allerede efter 2 km's kørsel - og det kan altså tydeligt høres at det er i forbindelse med hjulrotation..

Jeg tænkte - det kan være en sten, jeg kører forsigtigt videre - ca 20-25 km ude af landevejen var det blevet for voldsomt - jeg trak ind på den p-plads der nu kom og ud med lygte osv - mærke, kigge mv - kan ikke se noget der skraber på, ikke noget der er varmt osv...

Da jeg måtte gøre op med mig selv om jeg "turde" køre videre lod jeg bilen trille lidt frem - mega larm.. næ nej, jeg vendte kareten og trillede forsigtigt hjem - efter ca 5 km kom endnu en p-plads - ind og holde - lyden var der jo stadig - efter at have sat i gang der fra - så forsvandt lyden kort efter - resten af vejen hjem = ca 15-20 km var der intet! - Som i INTET!! - Men jeg smed bilen på pladsen hjemme og snuppede fruens.. (Nu må vi se om jeg tør køre hjem igen... :cry: )

Gad vide om det kan have været en sten? Hvis det er et leje der larmer SÅ meget, må burde det vel nærmest altid larme? Og så burde der vel også være mærkbart slør og rumlen når man har hjulet løftet??
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af thoj »

Kan du ikke optage lyden på mobilos


Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig

Indlæg af Lars4733 »

thoj skrev:Kan du ikke optage lyden på mobilos


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hmm - måske.. - den er i alle tilfælde til at høre :-

Hvis altså den nu kommer igen - jeg må ud og køre igen i den i weekenden - for pokker det er da en irriterende oplevelse..

Det er virkelig sådan en "tynd metalplade der skraber på noget med sådan et ujævnt interval"-agtigt :- :/[]

Men tager man feks hjulene af - så er der intet at se af "skrabemærker" - hverken på fælgen, skiverne eller ankerpladerne.. - mener - hvis noget skraber på med sådan en lyd og så længe - så må det vel for dælen give mærker??

Med mindre det simpelt hen er et leje der er gået 250% i smadder uden det kan mærkes som slør? :shock:
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af thoj »

Har sendt pb til dig
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Bjørn T »

Høy skrev:
Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.


=;

Hvad er din bundplade lavet af? Da det skete på min bil, blev pladen ret hurtigt til polsk julepynt.

\Alex

Lavet af hård plast. Det var pladen under gearkassen der havde sluppet i forenden. Når jeg kom op i fart, vippede den ned og skrabede mod asfalten. Når bilen holdt stille vippede den op på plads igen.
Jeg opdagede fejlen så hurtigt, at der kun blev slebet en 3-5 cm. af forkanten af pladen.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Bjørn T skrev:
Høy skrev:
Umuligt at se når man kikkede ind under bilen.


=;

Hvad er din bundplade lavet af? Da det skete på min bil, blev pladen ret hurtigt til polsk julepynt.

\Alex

Lavet af hård plast. Det var pladen under gearkassen der havde sluppet i forenden. Når jeg kom op i fart, vippede den ned og skrabede mod asfalten. Når bilen holdt stille vippede den op på plads igen.
Jeg opdagede fejlen så hurtigt, at der kun blev slebet en 3-5 cm. af forkanten af pladen.


Ahh - min "lyd" kommer så allerede når man begynder at trille når først lyden er der - og når jeg kigger under bilen sidder der ikke noget der hænger ned - men det er jo naturligvis når bilen holder stille jeg kan se det 8-[
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Update:

Jeg er nu tilbage til hjulleje - venstre baghjul "lød anderledes" hvis man slog på det - jeg tog nu fat i det med bilen på jorden - her kunne anes en svag bevægelse med tilsvarende svag lyd ved at rokke ind og ud på hjulet i toppen... De andre gange har jeg haft bilen løftet..

Jeg checkene om det kunne efterspændes, det kunne det lidt - spænde op og dreje ca 1/4 omgang tilbage? - prøvetur... Lyden kom en enkelt gang på min 10 km prøvetur, men nu kunne jeg til gengæld mærke lejet rumle og det kunne, i forbindelse med lyden, faktisk mærkes i bilen..

Så nu står bilen og afventer jeg får købt nyt leje og sat det i... Må se hvornår der bliver tid og mulighed for det - når man laver bil under åben himmel, så skal det altså helst være tørt og ikke alt for koldt 8)
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af mojo »

det skal være sådan at du kan skubbe skiven med en skruetrækker og gerne så løs du lige kan mærke en smule slør.
ellers er det for stramt og dør hurtigt.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

mojo skrev:det skal være sådan at du kan skubbe skiven med en skruetrækker og gerne så løs du lige kan mærke en smule slør.
ellers er det for stramt og dør hurtigt.


Men det skal vel ikke være så man kan høre en lyd når man rokker i hjulet? Det gør det højre ikke...

Og da jeg havde spændt det lidt op var lyden lidt anderledes, så er ret sikker på det kommer derfra.
Desværre står bilen altid ude, så kunne ikke bare begynde at skille det hele ad, ved ikke lige hvornår jeg får tid/mulighed for at skifte lejet, men den skal ikke stå adskilt på en buk for længe..
Men som det lyder, så tænker jeg det vil kunne ses på lejerne når det bliver skilt ad..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af SorenR »

Lars4733 skrev:
mojo skrev:det skal være sådan at du kan skubbe skiven med en skruetrækker og gerne så løs du lige kan mærke en smule slør.
ellers er det for stramt og dør hurtigt.


Men det skal vel ikke være så man kan høre en lyd når man rokker i hjulet? Det gør det højre ikke...

Og da jeg havde spændt det lidt op var lyden lidt anderledes, så er ret sikker på det kommer derfra.
Desværre står bilen altid ude, så kunne ikke bare begynde at skille det hele ad, ved ikke lige hvornår jeg får tid/mulighed for at skifte lejet, men den skal ikke stå adskilt på en buk for længe..
Men som det lyder, så tænker jeg det vil kunne ses på lejerne når det bliver skilt ad..

Hvis du er mere end 1 time om det, så får du alt for mange værkstedsbajere... :mrgreen:

Husk at smøre de koniske lejer godt op inden montage - alle rullerne skal være fedtet ind.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Med Gerts store hjælp er venstre baghjulsleje nu skiftet - det gamle inderste leje skilte ad i småstykker da "klumpen" blev trukket af - inder og yderringe på begge lejer så fine ud, men der er vist pæn sandsynlighed for at en nål/rulle i det inderste leje har været gået i stykker og er blevet ødelagt - når så lejet blev varmt/ periodisk har det larmet...

I morgen tidligt står testturen så for skud - turen hjem fra Gert gik lydefrit i modsætning til turen ud...

Der krydses fingre :-

Endnu en stor tak til Gert for hjælpen (y)
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af GertH »

Hvis du er mere end 1 time om det, så får du alt for mange værkstedsbajere... :mrgreen:

Ja vi er altså kun amatører og det tog 1.5 time uden bajere.

Lad os håbe det bare var det der var galt. Jeg er ret sikker på at lyden nu er væk. Det metalbånd der holder rullerne var væk på et område på 2 cm og rullerne har langsgående slidmærker.
Det er min første erfaring med periodisk defekt leje, men alting har en første gang :lol:
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Tja - jeg er da netop ankommet på arbejde - ca 80 km's kørsel uden den "mystiske lyd" :D

Det værste er jo næsten at man sidder "og lytter efter lyde" når man kører - det er dumt i en ca 23 år gammel bil :P

Men det tyder på det var der fejlen lå - på det sidste dukkede lyden jo op efter få kilometer - selv om den "kom og gik" - så skete det ikke at jeg kørte 80 km uden at lyden "kiggede forbi"

Jeg krydser fingre for hjemturen og at det var det.. (y)
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Hjemturen gik også uden problemer - 80 km motorvej uden "lyden"

Det nye leje føltes lidt varmere end det gamle, tænker det lige skal køres til?
Det bliver "håndvarmt" uden på fælgen ved centernavet.
Der er ikke slør, løfter man hjulet drejer det fint lydefrit rundt, mon ikke det er som det skal være?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af SorenR »

Lars4733 skrev:Hjemturen gik også uden problemer - 80 km motorvej uden "lyden"

Det nye leje føltes lidt varmere end det gamle, tænker det lige skal køres til?
Det bliver "håndvarmt" uden på fælgen ved centernavet.
Der er ikke slør, løfter man hjulet drejer det fint lydefrit rundt, mon ikke det er som det skal være?

Koniske lejer er anderledes end normale kuglelejer. Strammer man dem for meget bliver de for varme og varmt metal udvider sig - Det er selvforstærkende = rillede lejeskåle.

Kolde lejer skal have lidt slup.

Jeg har en gang måtte skifte lejer på begge baghjul på konens Golf I Cab fordi jeg strammede dem for meget.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

SorenR skrev:
Lars4733 skrev:Hjemturen gik også uden problemer - 80 km motorvej uden "lyden"

Det nye leje føltes lidt varmere end det gamle, tænker det lige skal køres til?
Det bliver "håndvarmt" uden på fælgen ved centernavet.
Der er ikke slør, løfter man hjulet drejer det fint lydefrit rundt, mon ikke det er som det skal være?

Koniske lejer er anderledes end normale kuglelejer. Strammer man dem for meget bliver de for varme og varmt metal udvider sig - Det er selvforstærkende = rillede lejeskåle.

Kolde lejer skal have lidt slup.

Jeg har en gang måtte skifte lejer på begge baghjul på konens Golf I Cab fordi jeg strammede dem for meget.


Så du siger jeg skal løsne en lille smule? Det er ikke fordi det bliver varmt, "kun" lunt, men ok - det udvikler ganske lidt varme, det gør det ikke i den anden side.

Må jeg se på når jeg er hjemme.
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af SorenR »

Et koldt leje skal spændes så skiven under møtrikken lige akkurat kan bevæges.
I skiftede også lejeskålene i nav/tromle ?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

SorenR skrev:Et koldt leje skal spændes så skiven under møtrikken lige akkurat kan bevæges.
I skiftede også lejeskålene i nav/tromle ?


Jep - vi skiftede naturligvis begge lejer komplet - det lyder ikke som en god ide at bruge brugte lejedele?

Synes ikke der var nogen "varme" i dag - så tænker det nok er fint - men når jeg er kommen hjem og bilen har stået lidt tid, så kan jeg jo lige tage endekapslen af og se om skiven sidder lidt bevægeligt..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af audi_claus »

Lars4733 skrev:
SorenR skrev:Et koldt leje skal spændes så skiven under møtrikken lige akkurat kan bevæges.
I skiftede også lejeskålene i nav/tromle ?


Jep - vi skiftede naturligvis begge lejer komplet - det lyder ikke som en god ide at bruge brugte lejedele?

Synes ikke der var nogen "varme" i dag - så tænker det nok er fint - men når jeg er kommen hjem og bilen har stået lidt tid, så kan jeg jo lige tage endekapslen af og se om skiven sidder lidt bevægeligt..


Er det ikke køligt i DK netop nu ?
Hvis varmen en dag kommer drejer du spændmøtrikken 3 grader ud for hver 5 graders varme i h t DMI :-
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Mærkelig "metallisk" skrabende lyd..

Indlæg af Lars4733 »

Det lyder som gas Claus?

Nå, efter hjemkomst kunne jeg se/ mærke at det nok var lige en tak for meget spændt, så ud med splitten, rykke en tak og i med splitten igen. Nu kan skiven bevæges ganske svagt...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Besvar

Tilbage til "Andet"