Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg om alt det andet
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Høy »

Har jeg heller ikke...

Google > Audi C4 Sicherungsbelegung > Billede

https://audic4.info/sicherungstabelle-audi-100-s4-a6-s6-c4/

Ellers:

Billede

Og den sidder her (den runde ting under clipsen):

Billede

Billedet er fra en quattro, men det forreste af gearkassen er stort set altid ens.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

Hmm - er der nogen der kender nogen eller selv har plads man kan låne/leje? Helst på Djævleøen eller sydhavsøerne..

Gerne mulighed for lift/grav - skal se og få skiftet den pokkers mellempotte på udstødningen og bør også få skiftet den termostat - der er ved at være lidt køligt ind i mellem :cry:

Skulle man være heldig at det ligefrem kunne være hos en der havde lidt kendskab til Audi og kunne have tålmodighed til at småhjælpe mig undervejs.. :P

Projektet hedder:

Mellempotte skiftes
Termostat skiftes inkl kølervand
Olie og filterskift
Evt ventildækselpakningsskift (Den lugter af olie når man starter den - den savler lidt bag på der drypper ned på manifolden..) - men bruger ikke ret meget olie.

Jeg har lyddæmper, termostat, 5 ltr rød kølervæske, 6-8 ltr olie, oliefilter og bundpropspakning

Byd gerne ind - det er jo december, så pengene er lidt begrænsede pt desværre, men skal jo også helst have det lavet - dog er det ikke så skønt at stå hjemme på pladsen...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
sejr
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10/05/2007 14:56
Geografisk sted: Sjælland
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af sejr »

Hej,

Jeg kan desværre ikke tilbyde plads til reparationerne - men nogle tips til V6 motoren kan findes her:

http://www.12v.org

Siden er amerikansk, så der er mest om 2,8'eren - men stadig ikke ueffen.

Et lille tip vedr. oliespild hvis du alligevel skal have kølervandet af:

Tjek om oliekøleren er ordentlig spændt fast. Oliefilteret sidder på den og og når det skiftes kan oliekøleren godt gå hen at blive løsnet lidt. Jeg fik skiftet o-ringen mellem motorblok og oliekøler og spændt det hele samme med korrekt moment - Nu er det eneste der drypper ned på garagegulvet kondens fra air-con'en :D
Mvh Willy

http://www.dierks.dk
mail: ws[at]dierks.dk
------
Audi A6 Avant 2,6E 1996
VW Polo 6N 1,4 1999
VW Type 113 Export 1963
VW Karmann Ghia Type 143 1969

....og før det (solgt eller skrottet men ikke glemt):
Audi 100 Avant 1,8E Automatic 1990
VW Passat Variant 32B 1,6 Automatic 1987
VW Passat 32B 1,6 3-dørs 1983
Audi 100 1,8 LS C1 1973
Toyota Corolla KE30 ukendt årgang (ja det var lige en svipser)
VW Type 3 1600 TL 1973
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af SorenR »

Termostat i en V6'er... Hmm... Man skal alligevel have drivrem, tandrem (+strammer) og vandpumpe af for at komme til... :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

SorenR skrev:Termostat i en V6'er... Hmm... Man skal alligevel have drivrem, tandrem (+strammer) og vandpumpe af for at komme til... :-


Ikke på ABC motoren, drivremmen skal af og så sidder termostaten i sit eget hus, så den kan skiftes uden at afmontere tandrem osv
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

sejr skrev:Hej,

Jeg kan desværre ikke tilbyde plads til reparationerne - men nogle tips til V6 motoren kan findes her:

http://www.12v.org

Siden er amerikansk, så der er mest om 2,8'eren - men stadig ikke ueffen.

Et lille tip vedr. oliespild hvis du alligevel skal have kølervandet af:

Tjek om oliekøleren er ordentlig spændt fast. Oliefilteret sidder på den og og når det skiftes kan oliekøleren godt gå hen at blive løsnet lidt. Jeg fik skiftet o-ringen mellem motorblok og oliekøler og spændt det hele samme med korrekt moment - Nu er det eneste der drypper ned på garagegulvet kondens fra air-con'en :D


Lækkert, tak for tippet.
Jeg synes dog ikke der er drypperi, slet ikke fra oliekølerområdet.
Hvis det er, så er det præcis modsat på motoren, bagerst i højre side i kørselsretningen...
Min gamle ABK 2,0 80'er dryppede også der, det var noget med udluftningen i ventildækslet?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Aboje »

Bagerst på topstykket i passagersiden sider et dæksel, til knastakslen, der kun er tætnet med en O-ring og har det over tid med at blive utæt.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

Aboje skrev:Bagerst på topstykket i passagersiden sider et dæksel, til knastakslen, der kun er tætnet med en O-ring og har det over tid med at blive utæt.


Det lyder som det rette sted at kigge... Nogen der har info om denne o-ring så den kan blive skiftet?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af bertlov »

Lars4733 skrev:
Aboje skrev:Bagerst på topstykket i passagersiden sider et dæksel, til knastakslen, der kun er tætnet med en O-ring og har det over tid med at blive utæt.


Det lyder som det rette sted at kigge... Nogen der har info om denne o-ring så den kan blive skiftet?


O-ringen sidder kun på de ældste modeller, og er udgået. Den er erstattet af prop med gummibelægning.
Dog kan o-ringen fra bremsehovedcylinderen/bremseforstærkeren bruges hvis du har/vil beholde o-rings løsningen.

/Søren

Ps. det foreskrives at ventildækselpakningen skal have noget flydende pakning i de skarpe knæk. Dette har det med at blive meget hårdt med tiden, og taber sin tætnende virkning... :-
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

bertlov skrev:
Lars4733 skrev:
Aboje skrev:Bagerst på topstykket i passagersiden sider et dæksel, til knastakslen, der kun er tætnet med en O-ring og har det over tid med at blive utæt.


Det lyder som det rette sted at kigge... Nogen der har info om denne o-ring så den kan blive skiftet?


O-ringen sidder kun på de ældste modeller, og er udgået. Den er erstattet af prop med gummibelægning.
Dog kan o-ringen fra bremsehovedcylinderen/bremseforstærkeren bruges hvis du har/vil beholde o-rings løsningen.

/Søren

Ps. det foreskrives at ventildækselpakningen skal have noget flydende pakning i de skarpe knæk. Dette har det med at blive meget hårdt med tiden, og taber sin tætnende virkning... :-


Flydende pakning til ventildækselpakningen er jeg opmærksom på - tjek :-)

Den "prop" der - er det sådan en her? http://www.hovwdiaudi.dk/productview.aspx?ID=1110150400
Og kan den evt skiftes "udefra" - eller skal den skiftes når man skifter ventildækselpakningerne? Og nå ja - der er vel en i hver side?

Tænker lidt - den "savler" lidt bag på motoren i højre side i kørselsretningen - venstre side ser fin ud - så man kan vel "nøjes" med at lave højre side i første omgang? Eller vil man altid lave begge?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af bertlov »

Lars4733 skrev:Flydende pakning til ventildækselpakningen er jeg opmærksom på - tjek :-)

Den "prop" der - er det sådan en her? http://www.hovwdiaudi.dk/productview.aspx?ID=1110150400
Og kan den evt skiftes "udefra" - eller skal den skiftes når man skifter ventildækselpakningerne? Og nå ja - der er vel en i hver side?

Tænker lidt - den "savler" lidt bag på motoren i højre side i kørselsretningen - venstre side ser fin ud - så man kan vel "nøjes" med at lave højre side i første omgang? Eller vil man altid lave begge?


Prop ser korrekt ud. Den sidder kun i højre side.
I venstre side er der pakdåse, da der på enden af akslen sidder en Hallsensorskive. Pakdåsen er forøvrigt identisk med de forreste...

Tror dog mest på at det er din ventildækselpakning der er blevet utæt, men nu bliver man jo ikke helt fattig af at skifte begge dele, når nu indsugningskassen og diverse slanger alligevel er af vejen :)

Hvis du prøver at skifte proppen i højre side, så kan du jo se om det er nok...
Ventildækselpakningerne bør du nok overveje i begge sider samtidigt, og pakdåserne kun hvis de er utætte (de forreste kan bedst ses i forbindelse med tandremsskift).

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

En helt anden ting inden jeg kaster mig ud i det - det omtales flere steder at man kan "komme til" at montere termostaten den forkerte vej.. ?

På min bil er det desværre således at med mindre det er godt varmt i vejret, så køler luften systemet så meget ned at med pap for knap 1/2 delen af køleren kommer bilen i disse dage op på ca 65-70 grader (nålen bliver nede i venstre side's hvide markeringer) - kun ved langsommere kørsel og kø på motorvejen kommer den op på de 90.. - det kan så sjovt nok også tydeligt mærkes på kabinevarmen osv :P

Den bruger ikke vand, olieforbruget er også minimalt - når man tager i betragtning at den "drypper" lidt på manifolden som der brændes af.. - jeg konstaterer ikke oliedryp på jorden normalt..

Men er der nogen der med sikkerhed kan fortælle hvilken vej denne termostat skal sidde? Sæt den gamle sidder forkert - så er det jo direkte DUMT at sætte den nye på samme vej...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

bertlov skrev:
Lars4733 skrev:Flydende pakning til ventildækselpakningen er jeg opmærksom på - tjek :-)

Den "prop" der - er det sådan en her? http://www.hovwdiaudi.dk/productview.aspx?ID=1110150400
Og kan den evt skiftes "udefra" - eller skal den skiftes når man skifter ventildækselpakningerne? Og nå ja - der er vel en i hver side?

Tænker lidt - den "savler" lidt bag på motoren i højre side i kørselsretningen - venstre side ser fin ud - så man kan vel "nøjes" med at lave højre side i første omgang? Eller vil man altid lave begge?


Prop ser korrekt ud. Den sidder kun i højre side.
I venstre side er der pakdåse, da der på enden af akslen sidder en Hallsensorskive. Pakdåsen er forøvrigt identisk med de forreste...

Tror dog mest på at det er din ventildækselpakning der er blevet utæt, men nu bliver man jo ikke helt fattig af at skifte begge dele, når nu indsugningskassen og diverse slanger alligevel er af vejen :)

Hvis du prøver at skifte proppen i højre side, så kan du jo se om det er nok...
Ventildækselpakningerne bør du nok overveje i begge sider samtidigt, og pakdåserne kun hvis de er utætte (de forreste kan bedst ses i forbindelse med tandremsskift).

/Søren


Nu har jeg efterhånden konstateret at der må være en omkring T Hansens Rødovre afd der har interesse i samme bil - de har oftest alle de dele jeg søger på liggende lige i den afd - bla udstødningen..

Er dette samme prop som den jeg søger? Den ser anderledes ud synes jeg - det er bare meget nemmere lige at dreje indenom

http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-5 ... l&refloc=2
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Høy »

Den ser anderledes ud, fordi billedet er forkert. Det forestiller en ventilstammepakning...

Billede fra en side ved navn Waldheim.de...

Billede

Proppen ligner den her... og den på dit eget link længere oppe...

Billede fra audi-80-scene.de...

Billede

Pakdåsen ligner proppen, bare uden bund i...

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af bertlov »

Lars4733 skrev:En helt anden ting inden jeg kaster mig ud i det - det omtales flere steder at man kan "komme til" at montere termostaten den forkerte vej.. ?

På min bil er det desværre således at med mindre det er godt varmt i vejret, så køler luften systemet så meget ned at med pap for knap 1/2 delen af køleren kommer bilen i disse dage op på ca 65-70 grader (nålen bliver nede i venstre side's hvide markeringer) - kun ved langsommere kørsel og kø på motorvejen kommer den op på de 90.. - det kan så sjovt nok også tydeligt mærkes på kabinevarmen osv :P

Den bruger ikke vand, olieforbruget er også minimalt - når man tager i betragtning at den "drypper" lidt på manifolden som der brændes af.. - jeg konstaterer ikke oliedryp på jorden normalt..

Men er der nogen der med sikkerhed kan fortælle hvilken vej denne termostat skal sidde? Sæt den gamle sidder forkert - så er det jo direkte DUMT at sætte den nye på samme vej...


Jeg mener ikke at termostaten kan monteres forkert, men pakningen kan placeres forkert, og ligeledes kan termostaten drejes så udluftningsventilen ikke vender op.

Korrekt montering er anvist i vedhæftet... (håber at du kan læse den, for min pdf printer er pludselig gået ned)

/Søren
Vedhæftede filer
termostat.JPG
termostat.JPG (65.65 KiB) Vist 15257 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af Lars4733 »

Det ser perfekt ud, takker

Så der er bare den ene pakning? Selve huset har ikke også en pakning?

Bare så jeg er forberedt :D
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Sv: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant

Indlæg af bertlov »

Lars4733 skrev:Det ser perfekt ud, takker

Så der er bare den ene pakning? Selve huset har ikke også en pakning?

Bare så jeg er forberedt :D


Kanten af huset er skrå, således at o-ringen pakker mod motorblok, termostat og termostathus. Så ikke flere pakninger der.
Husk at udlufte på kølerøret bag venstre topstykke, og ved varmeapparatet.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Besvar

Tilbage til "Andet"