Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Dig kan man ikke narre... bortset fra at det er topstykker, og jeg linker til billeder af et højre og et venstre, så du måske selv kan komme frem til en forklaring på, hvorfor højre og venstre ventildækselpakning tilsyneladende er ens.
Hvis du kigger på konturen langs overkanten, kan du se, at højre og venstre topstykke er baseret på samme støbeemne, og at de bare er ændret i enderne (og lidt på siderne), så de virker spejlvendt i forhold til hinanden.
\Alex
Hvis du kigger på konturen langs overkanten, kan du se, at højre og venstre topstykke er baseret på samme støbeemne, og at de bare er ændret i enderne (og lidt på siderne), så de virker spejlvendt i forhold til hinanden.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Høy skrev:Dig kan man ikke narre... bortset fra at det er topstykker, og jeg linker til billeder af et højre og et venstre, så du måske selv kan komme frem til en forklaring på, hvorfor højre og venstre ventildækselpakning tilsyneladende er ens.
Hvis du kigger på konturen langs overkanten, kan du se, at højre og venstre topstykke er baseret på samme støbeemne, og at de bare er ændret i enderne (og lidt på siderne), så de virker spejlvendt i forhold til hinanden.
\Alex
Topstykker - jeg brugte bare mine ringe tyskkundskaber
Men tak for hjælpen, jeg mente nok det var sådan, men var ikke helt sikker..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Jeg har ikke set en adskilt 12 V-motor for nylig, men når Victor Reinz og andre laver sæt med 2 tilsyneladende ens pakninger, og de to topstykker ligner hinanden så meget, skyldes det formodentlig, at de 2 ventildækselpakninger faktisk er ens.
Når du får pakningerne hjem, kan det vise sig, at der er små forskelle, som man bare ikke kan se på billederne. Du kan nok roligt bestille et sæt til din motor. Der er ikke ret mange, der har brug for et sæt med 2 pakninger til f.eks. venstre side, hvis der faktisk er forskel på dem.
\Alex
Når du får pakningerne hjem, kan det vise sig, at der er små forskelle, som man bare ikke kan se på billederne. Du kan nok roligt bestille et sæt til din motor. Der er ikke ret mange, der har brug for et sæt med 2 pakninger til f.eks. venstre side, hvis der faktisk er forskel på dem.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Høy skrev:Jeg har ikke set en adskilt 12 V-motor for nylig, men når Victor Reinz og andre laver sæt med 2 tilsyneladende ens pakninger, og de to topstykker ligner hinanden så meget, skyldes det formodentlig, at de 2 ventildækselpakninger faktisk er ens.
Når du får pakningerne hjem, kan det vise sig, at der er små forskelle, som man bare ikke kan se på billederne. Du kan nok roligt bestille et sæt til din motor. Der er ikke ret mange, der har brug for et sæt med 2 pakninger til f.eks. venstre side, hvis der faktisk er forskel på dem.
\Alex
Jeg prøver... der kan vel ikke være de store faldgruber i skift af ventildækselpakninger - ud over at få renset godt af inden man monterer de nye.. har set nogle bruger flydende pakning ud over pakningen?
Og opspænding af ventildækslet er vel ikke det mest avancerede? Min motor er jo ikke beskrevet i Haynes bogen, men skiftede da engang på min daværende Opel Vectra 1,8 16V fra 1998 uden problemer..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Nu har jeg i alle tilfælde bestilt 2 gange ventildækselpakning - man bør vel altid skifte dem i begge sider eller? Den er værst i højre side med lidt oliespild - ikke så meget at der skal fyldes efter hele tiden, men hvis man fylder olie på så det står ca midt oliepinden, så stinker den, da den så smider det ud igen indtil den når niveaet lige over nederste mærke på pinden..
Hvis der er faldgruber eller andet jeg skal huske på, så skriv det endelig til mig
Tænker at lokke mekanikeren til at vi skifter de to ventildækselpakninger, stikker den en frisk gang olie, skifter termostat og kølervæske, samt måske bremsevæsken og renser ABS-ringe for evt rust mv.
Krydser fingre for at det ikke er værre med den bremsefejlbesked - som nævnt var der intet i morges på de 80 km motorvej herind - om lidt går den retur igen, dog af andre veje, så turen er lige lidt længere, men må jo blot være ekstra agtpågivende osv..
Er der nogen der kan be- eller afkræfte at det er begge lamper der lyser/blinker hvis det er en ABS-fejl?
Som nævnt lyste ABS-lampen og bremseadvarselslampen blinkede - glemte jo lige at kigge i instruktionsbogen for den præcise beskrivelse af bremselampen
Hvis der er faldgruber eller andet jeg skal huske på, så skriv det endelig til mig
Tænker at lokke mekanikeren til at vi skifter de to ventildækselpakninger, stikker den en frisk gang olie, skifter termostat og kølervæske, samt måske bremsevæsken og renser ABS-ringe for evt rust mv.
Krydser fingre for at det ikke er værre med den bremsefejlbesked - som nævnt var der intet i morges på de 80 km motorvej herind - om lidt går den retur igen, dog af andre veje, så turen er lige lidt længere, men må jo blot være ekstra agtpågivende osv..
Er der nogen der kan be- eller afkræfte at det er begge lamper der lyser/blinker hvis det er en ABS-fejl?
Som nævnt lyste ABS-lampen og bremseadvarselslampen blinkede - glemte jo lige at kigge i instruktionsbogen for den præcise beskrivelse af bremselampen
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Lars4733 skrev:Nu har jeg i alle tilfælde bestilt 2 gange ventildækselpakning - man bør vel altid skifte dem i begge sider eller? Den er værst i højre side med lidt oliespild - ikke så meget at der skal fyldes efter hele tiden, men hvis man fylder olie på så det står ca midt oliepinden, så stinker den, da den så smider det ud igen indtil den når niveaet lige over nederste mærke på pinden..
Hvis der er faldgruber eller andet jeg skal huske på, så skriv det endelig til mig
Tænker at lokke mekanikeren til at vi skifter de to ventildækselpakninger, stikker den en frisk gang olie, skifter termostat og kølervæske, samt måske bremsevæsken og renser ABS-ringe for evt rust mv.
Krydser fingre for at det ikke er værre med den bremsefejlbesked - som nævnt var der intet i morges på de 80 km motorvej herind - om lidt går den retur igen, dog af andre veje, så turen er lige lidt længere, men må jo blot være ekstra agtpågivende osv..
Er der nogen der kan be- eller afkræfte at det er begge lamper der lyser/blinker hvis det er en ABS-fejl?
Som nævnt lyste ABS-lampen og bremseadvarselslampen blinkede - glemte jo lige at kigge i instruktionsbogen for den præcise beskrivelse af bremselampen
Mht skift af ventildækselpakningerne - jeg synes at have læst nogen brugte ekstra flydende pakning, men er det korrekte ikke "bare" at benytte gummipakningerne som de er? Og sørge for at al snavs og gammel pakning er væk. Er der andet der skal skiftes når nu man har taget ventildækslerne af? Den kører fint langt på literen, den oser ikke og bruger kun den smule olie der kommer ud langs ventildækslerne og løber ned på udstødningen... - der er ikke andre pakninger eller lign der også skal skiftes?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Lars4733 skrev:Mht skift af ventildækselpakningerne - jeg synes at have læst nogen brugte ekstra flydende pakning, men er det korrekte ikke "bare" at benytte gummipakningerne som de er? Og sørge for at al snavs og gammel pakning er væk. Er der andet der skal skiftes når nu man har taget ventildækslerne af? Den kører fint langt på literen, den oser ikke og bruger kun den smule olie der kommer ud langs ventildækslerne og løber ned på udstødningen... - der er ikke andre pakninger eller lign der også skal skiftes?
evt pakning til påfyldningslåget, evt et nyt et, der er en fjeder i som bliver træt med tiden, på min TDI har jeg skiftet den pga den smed olie der
Mvh. Morten
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
MortenAa skrev:evt pakning til påfyldningslåget, evt et nyt et, der er en fjeder i som bliver træt med tiden, på min TDI har jeg skiftet den pga den smed olie der
Den der sidder på pt er tæt, ellers er det jo en nem proces senere at skifte - tak for input
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Du skal/behøver ikke bruge flydende pakning sammen med gummipakningen, MEN i "knækket" hvor pakningen går op over knastakslerne skal du lægge en lille klat flydende pakning - 4 steder på hvert topstykke.Lars4733 skrev:Mht skift af ventildækselpakningerne - jeg synes at have læst nogen brugte ekstra flydende pakning, men er det korrekte ikke "bare" at benytte gummipakningerne som de er? Og sørge for at al snavs og gammel pakning er væk. Er der andet der skal skiftes når nu man har taget ventildækslerne af? Den kører fint langt på literen, den oser ikke og bruger kun den smule olie der kommer ud langs ventildækslerne og løber ned på udstødningen... - der er ikke andre pakninger eller lign der også skal skiftes?
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Aboje skrev:Du skal/behøver ikke bruge flydende pakning sammen med gummipakningen, MEN i "knækket" hvor pakningen går op over knastakslerne skal du lægge en lille klat flydende pakning - 4 steder på hvert topstykke.
Ok - super - er der nogen pakning der er at anbefale i forhold til andre?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Bruger selv Würth, men er overbevist om at THansen har noget der virker fint. Skal selvfølgelig kunne klare varme og olie.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Har lige konstateret at en tidligere ejer af min bil må have vejet anhængertrækket ned - er der nogen der ved om hvor omstændigt det vil være at veje den op igen?
Den står til 1450 kg og iflg typegodkendelsen skulle den måtte trække 1750 kg..
Spørgsmålet er om den skal til syn igen for at blive "vejet" op til godkendelsen eller om det blot er papirarbejde? Og hvad det i så fald koster.
Det er nemlig kun sjældent den skal trække noget større, men det ville jo være rart man kunne - når nu man har kørekortet til det osv..
Den står til 1450 kg og iflg typegodkendelsen skulle den måtte trække 1750 kg..
Spørgsmålet er om den skal til syn igen for at blive "vejet" op til godkendelsen eller om det blot er papirarbejde? Og hvad det i så fald koster.
Det er nemlig kun sjældent den skal trække noget større, men det ville jo være rart man kunne - når nu man har kørekortet til det osv..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Vedr. ventildækselpakninger... Man bruger silikone i hjørnerne/knækket, flydende pakning bliver hårdt når det hærder...
Pakningerne bliver typisk utætte fordi trykket bliver for højt så check din PCV (krumtapudluftning).
De(n) runde pakning bag på topstykket er der hvor knastakslen sidder. Ofte skal den også tætnes igen - med silikone... Da jeg skiftede pakninger på min 30V (2.7t V6) brugte jeg original bundkarspakning (silikone) i alle skarpe hjørner.
Pakningerne bliver typisk utætte fordi trykket bliver for højt så check din PCV (krumtapudluftning).
De(n) runde pakning bag på topstykket er der hvor knastakslen sidder. Ofte skal den også tætnes igen - med silikone... Da jeg skiftede pakninger på min 30V (2.7t V6) brugte jeg original bundkarspakning (silikone) i alle skarpe hjørner.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Lars4733 skrev:Har lige konstateret at en tidligere ejer af min bil må have vejet anhængertrækket ned - er der nogen der ved om hvor omstændigt det vil være at veje den op igen?
Den står til 1450 kg og iflg typegodkendelsen skulle den måtte trække 1750 kg..
Spørgsmålet er om den skal til syn igen for at blive "vejet" op til godkendelsen eller om det blot er papirarbejde? Og hvad det i så fald koster.
Det er nemlig kun sjældent den skal trække noget større, men det ville jo være rart man kunne - når nu man har kørekortet til det osv..
Du skal til syn. Find evt. din bils typegodkendelse så burde det være en form sag. I hvert fald med vægten på krogen...
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx
Mvh
JBJ-A6
RS2 2,2 R5, årg. 1994
JBJ-A6
RS2 2,2 R5, årg. 1994
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Lars4733 skrev:Har lige konstateret at en tidligere ejer af min bil må have vejet anhængertrækket ned - er der nogen der ved om hvor omstændigt det vil være at veje den op igen?
Den står til 1450 kg og iflg typegodkendelsen skulle den måtte trække 1750 kg..
Spørgsmålet er om den skal til syn igen for at blive "vejet" op til godkendelsen eller om det blot er papirarbejde? Og hvad det i så fald koster.
Det er nemlig kun sjældent den skal trække noget større, men det ville jo være rart man kunne - når nu man har kørekortet til det osv..
Husk der kan være forhold som gearkasse, selve trækket og motorvariant der kan have indvirkning på hvad den må trække
Mvh. Morten
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
MortenAa skrev:Lars4733 skrev:Har lige konstateret at en tidligere ejer af min bil må have vejet anhængertrækket ned - er der nogen der ved om hvor omstændigt det vil være at veje den op igen?
Den står til 1450 kg og iflg typegodkendelsen skulle den måtte trække 1750 kg..
Spørgsmålet er om den skal til syn igen for at blive "vejet" op til godkendelsen eller om det blot er papirarbejde? Og hvad det i så fald koster.
Det er nemlig kun sjældent den skal trække noget større, men det ville jo være rart man kunne - når nu man har kørekortet til det osv..
Husk der kan være forhold som gearkasse, selve trækket og motorvariant der kan have indvirkning på hvad den må trække
Trækket i sig selv er godkendt til 2100 kg iflg typepladen - typegodkendelsen for bilen siger 1750 kg
Det ligner helt klart at en tidligere ejer ikke har haft kørekort til trailer og derfor har vejet krogen ned.
Nå - det må blive næste gang bilen skal synes - det er godt nok om knap 1 1/2 år, men det er så sjældent jeg skal køre med mere end de 1450 kg på krogen, så det kan jeg nok godt undgå indtil da.
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Nå - nu blev det jo koldt... det var jo den termostat
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Hmmmm
Nu hvor det er mørkt flere timer af døgnet så jeg at mit baklys ikke virkede... det gjorde det da jeg købte den..
Jeg checkede pæren og den ser helt fin ud - prøvede endog med pæren fra tågebaglygten (der virker) og ej heller noget lys..
Kan det være baklyskontakten? Den sidder vel i/ved gearkassen?
Min gearkasse skulle jo hedde CVD har jeg ladet mig fortælle - 5 trin man gear.
Kan det være sådan en fætter her: http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-2 ... l&refloc=2
Og er den til at komme til og skifte bare sådan eller skal man hitte en lift osv for nemheds skyld?
Nu hvor det er mørkt flere timer af døgnet så jeg at mit baklys ikke virkede... det gjorde det da jeg købte den..
Jeg checkede pæren og den ser helt fin ud - prøvede endog med pæren fra tågebaglygten (der virker) og ej heller noget lys..
Kan det være baklyskontakten? Den sidder vel i/ved gearkassen?
Min gearkasse skulle jo hedde CVD har jeg ladet mig fortælle - 5 trin man gear.
Kan det være sådan en fætter her: http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-2 ... l&refloc=2
Og er den til at komme til og skifte bare sådan eller skal man hitte en lift osv for nemheds skyld?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Sikring 14 (15 ampere).
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Så "kom jeg til" at købe en A6 2,6 Avant
Høy skrev:Sikring 14 (15 ampere).
\Alex
Har ikke lige oversigten - dækker denne sikring kun baklys? Eller er der andet der ej heller burde virke?
Men jep - checker den når jeg kommer hjem..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001