STORT 400.000km service på A6 4F
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
STORT 400.000km service på A6 4F
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Så skal der hentes dele hos AZF i morgen og jeg mangler derfor lidt guidance til weekenden
Jeg skifter følgende:
- Den lange rem der trækker pumpe, klima etc.
- Strammehjulet til samme.
- Vandpumpe og Termostat.
- Tændrør
- Olie og Oliefilter
- Pollenfilter
- Luftfilter
- Kølevæske
- Bremsevæske.
Fronten skal jo nok i servicestilling... da jeg ikke har fundet en Haynes manual må jeg ty til Google... fandt denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=ODg9ecULX8Q
Begge lygter afmonteres
Kofanger afmonteres
Derefter...
4 torx for oven (2 i hver side)
2 stjerneskruer ved luftindtag
Løsne 2 centrerboltes møtrikker (1 i hver side)
fjerne 8 bolte (4 i hver side)
Det ligner jo til forveksling metoden på en A4 B5
1) Er der noget i vejen for at montere 2 lange bolte (i stedet for 2 af de 8 der fjernes) og trække fronten længere ud?
Det gjorde jeg nemlig på min gamle A4 B5 for bedre at kunne komme til.
2) Med hvilket moment skal disse bolte spændes igen?
3) Noget jeg skal væreopmærksom på når jeg skifter kølepumpe og kølevæske?
Nogle moment tal ifm. montering ville også være en stor hjælp?
4) Samme spørgsmål til bremsevæske?
Regner med at fylde beholderen (igen og igen) og så tappe 200-250ml af ved hvert hjul... så burde alt vel være skiftet og jeg undgår luft i systemet, men ellers noget jeg skal være opmærksom på?
5) Når strammehjulet skal af-/påmonteres er der med garanti også nogle fif der vil gøre livet lidt nemmere?
Syntes at kunne huske noget om det på min A4 B5
Jeg har ikke lift og har ikke engang prøvet at skifte oliefilter på denne model... er troligt kørt til service på autoriseret værksted hver gang indtil nu, så lidt input fra en eller flere venlige sjæle ville "varme"
Jeg skifter følgende:
- Den lange rem der trækker pumpe, klima etc.
- Strammehjulet til samme.
- Vandpumpe og Termostat.
- Tændrør
- Olie og Oliefilter
- Pollenfilter
- Luftfilter
- Kølevæske
- Bremsevæske.
Fronten skal jo nok i servicestilling... da jeg ikke har fundet en Haynes manual må jeg ty til Google... fandt denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=ODg9ecULX8Q
Begge lygter afmonteres
Kofanger afmonteres
Derefter...
4 torx for oven (2 i hver side)
2 stjerneskruer ved luftindtag
Løsne 2 centrerboltes møtrikker (1 i hver side)
fjerne 8 bolte (4 i hver side)
Det ligner jo til forveksling metoden på en A4 B5
1) Er der noget i vejen for at montere 2 lange bolte (i stedet for 2 af de 8 der fjernes) og trække fronten længere ud?
Det gjorde jeg nemlig på min gamle A4 B5 for bedre at kunne komme til.
2) Med hvilket moment skal disse bolte spændes igen?
3) Noget jeg skal væreopmærksom på når jeg skifter kølepumpe og kølevæske?
Nogle moment tal ifm. montering ville også være en stor hjælp?
4) Samme spørgsmål til bremsevæske?
Regner med at fylde beholderen (igen og igen) og så tappe 200-250ml af ved hvert hjul... så burde alt vel være skiftet og jeg undgår luft i systemet, men ellers noget jeg skal være opmærksom på?
5) Når strammehjulet skal af-/påmonteres er der med garanti også nogle fif der vil gøre livet lidt nemmere?
Syntes at kunne huske noget om det på min A4 B5
Jeg har ikke lift og har ikke engang prøvet at skifte oliefilter på denne model... er troligt kørt til service på autoriseret værksted hver gang indtil nu, så lidt input fra en eller flere venlige sjæle ville "varme"
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Øv... havde håbet på et par fif inden jeg gik i gang
Nu må jeg tage udfordringerne som de kommer... skriver om dem her så andre måske er bedre forberedt end mig
Nu må jeg tage udfordringerne som de kommer... skriver om dem her så andre måske er bedre forberedt end mig
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
MEGA øv... står med fronten i service position nu er klar til at afmontere rem og ser at termostaten sidder utilgængelig under indsugningsbroen.
Kan se jeg er nødt til at fjerne begge rækker med indsprøjtningsdyser og det tør jeg skutte uden nye O-ringe og pakninger
Havde jeg bare vidst det inden jeg gik i gang kunne jeg have sparet mig en gang samling og adskildelse!
Dette til andre der påtænker at skifte termostat selv
Håber ikke der kommer andre overraskelser jeg ikke får forberedt mig på inden jeg går i gang igen... i næste weekend
Kan se jeg er nødt til at fjerne begge rækker med indsprøjtningsdyser og det tør jeg skutte uden nye O-ringe og pakninger
Havde jeg bare vidst det inden jeg gik i gang kunne jeg have sparet mig en gang samling og adskildelse!
Dette til andre der påtænker at skifte termostat selv
Håber ikke der kommer andre overraskelser jeg ikke får forberedt mig på inden jeg går i gang igen... i næste weekend
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
The Lone Rider melder sig igen
Hermed nogle af mine erfaringer:
Fjerne kofanger og lygter:
https://www.youtube.com/watch?v=ofhFw4BSBlY
Et lille tip her... sørg for at holde en finger på de "metalskiver" han henviser til man ikke bør dreje på (justering).
De clips der skal sørge for de ikke umiddelbart drejer "med" er med garanti ødelagte hvis bilen har mange KM på tælleren...som min
Front i serviceposition:
https://www.youtube.com/watch?v=ODg9ecULX8Q
Ovenstående var jo så ikke nødvendig i denne weekend, da rem, pumpe, termostat og kølevæske ikke blev skiftet alligevel
Olieskifte:
http://oil-change.info/audi-a6-engine-oil-capacity/
Da min er en 2.4 ser bundkar lidt anderledes ud og "bundskruen" sidder i siden.
Lidt svineri var uundgåeligt når man ikke er forberedt på over 6 liter
Andre kan jo starte med at kigge her:
Fremgangsmåde:
https://www.youtube.com/watch?v=mCelblW9Zl4
Torque:
http://hollonoil.com/OCH/Engine%20Oil%2 ... 5-2014.pdf
Da jeg ikke kunne finde min 2.4 rettede jeg mig efter 2.7 altså 22nm
Tændrør:
https://www.youtube.com/watch?v=2YX7hr88aO8
Han er ret anstrengende at høre på og hans metoder "fragwürdig" i bedste fald, men han viser hvad der skal fjernes for at kunne komme til.
...og han ved tydeligvis ikke hvordan man "åbner" et "Audi" stik... føj!
Tændrør spændes med 30nm.
Her havde Audi ved et eller flere tidligere servicebesøg desværre ødelagt gevindet ved 2 af de 4 skruer der holder skinnerne med stik til tændspolerne (tålmodighed er en dyd... ikke metrisk gevind!)
Må jeg have fixet ved anden lejlighed.
Luftfilter:
Det var simpelt nu hvor filterkassen var fjernet for at kunne skifte tændrør
Husk ny gummiring. 2 skruer afmonteres for at fjerne det gamle filter fra kassen.
AZF havde voldspændt mit gamle filter... jeg fandt ud af at det ikke er nødvendigt!
Pollenfilter:
DER ER 2!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=QMtZS-Te06Y
På min model var det torx skruer og inde i handskerummet sidder der 3 skruer for oven... ellers passer det meget godt
Nå ja... hvis I venter på at det øverste filter "falder ned" skal I vente længe... det bliver deroppe med mindre det bliver overtalt
Det kan desuden godt betale sig at alliere sig med en liste eller lineal eller lign. for at presse det øverste filter helt op hvor det hører hjemme inden det nederste skubbes ind.
Indskudt bemærkning:
Da jeg købte denne Audi havde den komplet servicebog enten fra Audi selv eller servicepartnere.
Jeg er derfor ret skuffet over de "mangler" jeg fandt rundt omkring.
Når man får foretaget service til 10-15.000 (siden jeg købte den har servicebesøg ikke været under 10K) kan det skutte være rigtigt at man ikke kan montere manglende skruer eller beslag når man (unægtelig) støder på dem. Jeg havde gerne betalt de par euro ekstra!!
Ting jeg stadig mangler:
Bremsevæske:
http://www.audiworld.com/forums/a6-s6-c ... h-2766739/
Termostat:
Fandt endelig noget brugbart... desværre for sent til øvelsen her i weekenden!!
http://www.motor-talk.de/forum/wie-baue ... 89015.html
(se billede i næste indlæg, da 5 billeder er max i samme indlæg)
Pumpe fandt jeg ikke noget brugbart på, men det går jo nok med lidt logisk tilgang til det.
Hvis I falder over noget brugbart må I da gerne kommentere mit indlæg
Jeg er ikke i tvivl om at dette service hos AZF igen havde ligget på den forkerte side af 2000 euro...
Heldigvis har vi som medlemmer i klubben rabat dernede, så jeg købte delene (incl. køle- og bremsevæske) hos Torsten til godt €500 (fik over €100 i rabat )
Hermed nogle af mine erfaringer:
Fjerne kofanger og lygter:
https://www.youtube.com/watch?v=ofhFw4BSBlY
Et lille tip her... sørg for at holde en finger på de "metalskiver" han henviser til man ikke bør dreje på (justering).
De clips der skal sørge for de ikke umiddelbart drejer "med" er med garanti ødelagte hvis bilen har mange KM på tælleren...som min
Front i serviceposition:
https://www.youtube.com/watch?v=ODg9ecULX8Q
Ovenstående var jo så ikke nødvendig i denne weekend, da rem, pumpe, termostat og kølevæske ikke blev skiftet alligevel
Olieskifte:
http://oil-change.info/audi-a6-engine-oil-capacity/
Da min er en 2.4 ser bundkar lidt anderledes ud og "bundskruen" sidder i siden.
Lidt svineri var uundgåeligt når man ikke er forberedt på over 6 liter
Andre kan jo starte med at kigge her:
Fremgangsmåde:
https://www.youtube.com/watch?v=mCelblW9Zl4
Torque:
http://hollonoil.com/OCH/Engine%20Oil%2 ... 5-2014.pdf
Da jeg ikke kunne finde min 2.4 rettede jeg mig efter 2.7 altså 22nm
Tændrør:
https://www.youtube.com/watch?v=2YX7hr88aO8
Han er ret anstrengende at høre på og hans metoder "fragwürdig" i bedste fald, men han viser hvad der skal fjernes for at kunne komme til.
...og han ved tydeligvis ikke hvordan man "åbner" et "Audi" stik... føj!
Tændrør spændes med 30nm.
Her havde Audi ved et eller flere tidligere servicebesøg desværre ødelagt gevindet ved 2 af de 4 skruer der holder skinnerne med stik til tændspolerne (tålmodighed er en dyd... ikke metrisk gevind!)
Må jeg have fixet ved anden lejlighed.
Luftfilter:
Det var simpelt nu hvor filterkassen var fjernet for at kunne skifte tændrør
Husk ny gummiring. 2 skruer afmonteres for at fjerne det gamle filter fra kassen.
AZF havde voldspændt mit gamle filter... jeg fandt ud af at det ikke er nødvendigt!
Pollenfilter:
DER ER 2!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=QMtZS-Te06Y
På min model var det torx skruer og inde i handskerummet sidder der 3 skruer for oven... ellers passer det meget godt
Nå ja... hvis I venter på at det øverste filter "falder ned" skal I vente længe... det bliver deroppe med mindre det bliver overtalt
Det kan desuden godt betale sig at alliere sig med en liste eller lineal eller lign. for at presse det øverste filter helt op hvor det hører hjemme inden det nederste skubbes ind.
Indskudt bemærkning:
Da jeg købte denne Audi havde den komplet servicebog enten fra Audi selv eller servicepartnere.
Jeg er derfor ret skuffet over de "mangler" jeg fandt rundt omkring.
Når man får foretaget service til 10-15.000 (siden jeg købte den har servicebesøg ikke været under 10K) kan det skutte være rigtigt at man ikke kan montere manglende skruer eller beslag når man (unægtelig) støder på dem. Jeg havde gerne betalt de par euro ekstra!!
Ting jeg stadig mangler:
Bremsevæske:
http://www.audiworld.com/forums/a6-s6-c ... h-2766739/
Termostat:
Fandt endelig noget brugbart... desværre for sent til øvelsen her i weekenden!!
http://www.motor-talk.de/forum/wie-baue ... 89015.html
(se billede i næste indlæg, da 5 billeder er max i samme indlæg)
Pumpe fandt jeg ikke noget brugbart på, men det går jo nok med lidt logisk tilgang til det.
Hvis I falder over noget brugbart må I da gerne kommentere mit indlæg
Jeg er ikke i tvivl om at dette service hos AZF igen havde ligget på den forkerte side af 2000 euro...
Heldigvis har vi som medlemmer i klubben rabat dernede, så jeg købte delene (incl. køle- og bremsevæske) hos Torsten til godt €500 (fik over €100 i rabat )
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Dejligt du tager dig tid til at lave de billeder [THUMBS UP SIGN]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Tak... ved selv hvor træls det er når man ikke kan finde vejledning til en opgave, så regn med en fortsættelse når jeg engang modtager de manglende pakninger fra Torsten.
Han var desuden så flink at sende vejledninger til udskiftning af Termostat og Pumpe
Han var desuden så flink at sende vejledninger til udskiftning af Termostat og Pumpe
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Fint. Ellers kig på erWIN
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Jeg følger også med stor interesse . skal jo nok have sådan en 4F om 10 -15 når min ikke kan mere
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Sorry der har været lidt stille i tråden, men det tog noget længere tid end forventet. Var først færdig kl. 3 om natten... ca. 6 timer senere end jeg havde håbet på
Glemte ærlig talt tråden og har haft rigeligt andet siden
Nå, men her kommer så sidste del i følgetonen
Efter lidt indledende "øvelser" (se ovenstående) var jeg igen klar til at fortsætte længere "ind" i Audien.
Dog havde jeg skaffet et par EKSTRA lange bolte, så jeg kunne få fronten ekstra langt ud i servicepositionen.
Som nævnt i ovenstående skal indsprøjtning og hele indsugningsbroen fjernes for at kunne komme til at skifte termostat.
Vil lige indskyde at det er et MUST at motoren rengøres grundigt inden I fjerner indsugning. Skidt finder meget nemt vej ned til ventilerne
...vil lige understrege... DET ER VIGTIGT og I sparer jer for en hel del arbejde ved at følge rådet
Først drænes kølesystemet.
Det gøres nederst i højre side på den nederste slange hvor der sidder en dertil indrettet "hane"... den kan godt være lidt besværlig at få løsnet og ikke mindst trukket ud... giv ikke op, men tålmodighed er en dyd når man vrider i plastik med metalværktøj
Glemte at tage et par billeder, men dette link beskriver det ganske godt:
http://www.audiworld.com/forums/a6-s6-c6-platform-discussion-58/3-2l-fsi-how-drain-refill-coolant-2764905/
Når indsprøjtningsrørene er afmonteret (BEMÆRK: det er ikke nødvendigt at afmontere slanger og dyser ) lægges de forsigtigt ud på skærmene.
Læg gerne noget rent (fnugfrit) klæde eller som vist papir hen over dyserne, så der ikke kommer skidt i til.
Kan ikke huske der var de store problemer med at adskille
Dog skal der tages lidt hårdt ved når indsugningen fjernes (det er derfor det er vigtigt at rengøre inden ).
Det er selvfølgelig også et must at "proppe" hullerne inden der fortsættes.
Igen... undlad denne simple operation og du kan takke dig selv for en masse ekstra arbejde
Endelig er vi så fremme ved termostaten.
Røret der går på tværs skal afmonteres og det er lidt besværligt med mindre remhjul og beslag afmonteres. Jeg vurderede dog at det var besværet værd i stedet for at afmontere mere... det gik også fint, endda med slangen stadig påmonteret.
Nåh ja og så er det selvfølgelig smart at afmontere remmen inden også
...
Glemte ærlig talt tråden og har haft rigeligt andet siden
Nå, men her kommer så sidste del i følgetonen
Efter lidt indledende "øvelser" (se ovenstående) var jeg igen klar til at fortsætte længere "ind" i Audien.
Dog havde jeg skaffet et par EKSTRA lange bolte, så jeg kunne få fronten ekstra langt ud i servicepositionen.
Som nævnt i ovenstående skal indsprøjtning og hele indsugningsbroen fjernes for at kunne komme til at skifte termostat.
Vil lige indskyde at det er et MUST at motoren rengøres grundigt inden I fjerner indsugning. Skidt finder meget nemt vej ned til ventilerne
...vil lige understrege... DET ER VIGTIGT og I sparer jer for en hel del arbejde ved at følge rådet
Først drænes kølesystemet.
Det gøres nederst i højre side på den nederste slange hvor der sidder en dertil indrettet "hane"... den kan godt være lidt besværlig at få løsnet og ikke mindst trukket ud... giv ikke op, men tålmodighed er en dyd når man vrider i plastik med metalværktøj
Glemte at tage et par billeder, men dette link beskriver det ganske godt:
http://www.audiworld.com/forums/a6-s6-c6-platform-discussion-58/3-2l-fsi-how-drain-refill-coolant-2764905/
Når indsprøjtningsrørene er afmonteret (BEMÆRK: det er ikke nødvendigt at afmontere slanger og dyser ) lægges de forsigtigt ud på skærmene.
Læg gerne noget rent (fnugfrit) klæde eller som vist papir hen over dyserne, så der ikke kommer skidt i til.
Kan ikke huske der var de store problemer med at adskille
Dog skal der tages lidt hårdt ved når indsugningen fjernes (det er derfor det er vigtigt at rengøre inden ).
Det er selvfølgelig også et must at "proppe" hullerne inden der fortsættes.
Igen... undlad denne simple operation og du kan takke dig selv for en masse ekstra arbejde
Endelig er vi så fremme ved termostaten.
Røret der går på tværs skal afmonteres og det er lidt besværligt med mindre remhjul og beslag afmonteres. Jeg vurderede dog at det var besværet værd i stedet for at afmontere mere... det gik også fint, endda med slangen stadig påmonteret.
Nåh ja og så er det selvfølgelig smart at afmontere remmen inden også
...
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Her ses det tydeligt at rengøring er nødvendig... derfor er det vigtigt at afdække
Her er alt grundigt rengjort og den nye pumpe er monteret... flot ikke?
PAS PÅ... kanterne er MEGET skarpe... opdagede jeg selvfølgelig for sent
Det gjorde det en hel del besværligere at montere igen... og der er jo en del
Pumpe og termostat var helt magen til dem jeg afmonterede, men strammehjul var i bedre kvalitet end den gamle og styrehjulet var i plast i stedet for metal (alt originalt fra AZF).
Det er desværre de sidste billeder jeg har. Havde rigeligt at se til med at samle og passe på min blodige finger
HUSK at bede om samtlige pakninger ifm. de viste operationer.
Det er også en rigtig god ide at skifte O-ringene til indsprøjtningsdyserne selvom det (åbenbart) ikke er et krav.
De koster nærmest ingenting...
10 dage senere kørte vi på skiferie (langrend) og alt virkede perfekt.
Første gang siden vi købte bilen at driftstemperatur er opnået, uden 40gr. i skyggen i en autobahnkø og så endda på få minutter.
Faktisk er det et af de kardinalpunkter jeg har påpeget ved hvert servicebesøg hos Audi. Fatter simpelthen ikke at de ikke bad om at få lov til at skifte termostaten, men på den anden side er jeg da glad for jeg ikke skulle betale for det
Det er forhåbentlig den mest besværlige komponent at skifte på vores A6
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Forstår jeg det rigtigt, når jeg tror du tog handskerummet af for at montere pollenfilter?
Det er ikke nødvendigt.
Det er ikke nødvendigt.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Jeg fulgte vedhæftede video, så ja. Tak for rådet... vil jeg huske til næste gang
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
PEB skrev:Forstår jeg det rigtigt, når jeg tror du tog handskerummet af for at montere pollenfilter?
Det er ikke nødvendigt.
Er ked af at modsige en af oraklerne, men på min kommer jeg ikke ind til pollenfiltrene uden at afmontere handskerummet
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
kimenemark skrev:PEB skrev:Forstår jeg det rigtigt, når jeg tror du tog handskerummet af for at montere pollenfilter?
Det er ikke nødvendigt.
Er ked af at modsige en af oraklerne, men på min kommer jeg ikke ind til pollenfiltrene uden at afmontere handskerummet
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Jeg kan også godt skifte pollenfilter på min A6 4F 2006 uden at pille handskerummet ud
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: STORT 400.000km service på A6 4F
Så skiftede jeg de forreste Lambdaer i sidste uge og de forreste bremsekalibre i denne weekend fordi det venstre stempel havde sat sig for 2. gang i løbet af knap 1 år og jeg renoverede de bageste fordi pakningen/manchetten var ødelagt på dem begge.
Stemplerne var stadig i super stand (kan godt betale sig at kontrollere engang imellem) så jeg nøjedes med at rengøre og montere nye pakninger... skiftede også skiver og klodser nu jeg var i gang.
Jeg har også skiftet generator og batteristyremodul på mistanke samt et dødt batteri sandsynligvis pga. dårlig ladeniveau fra den gamle generator.
Så der kommer da lidt til efterhånden som kilometerne kommer på
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Stemplerne var stadig i super stand (kan godt betale sig at kontrollere engang imellem) så jeg nøjedes med at rengøre og montere nye pakninger... skiftede også skiver og klodser nu jeg var i gang.
Jeg har også skiftet generator og batteristyremodul på mistanke samt et dødt batteri sandsynligvis pga. dårlig ladeniveau fra den gamle generator.
Så der kommer da lidt til efterhånden som kilometerne kommer på
Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter