justering af gevindundervogn

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
knopfi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11/07/2013 19:09
Geografisk sted: Terndrup

justering af gevindundervogn

Indlæg af knopfi »

Nogen der kan fortælle mig, hvordan man får en gevind undervogn justeret, så den står ens par vis pr aksel, eller end da begge aksler. Der er jo mange der gør det selv. Er der et sted på gevindet man måler, eller hvordan gør i det?
For har set på discovery wheeler dealers, da de monterede en. Der havde de vægte under hvert hjul for at måle hver hjuls tryk på vejen.
A4 1,8T avant S-line quattro 2007
VW Golf 2,8 VR6 1993
Brugeravatar
Sigaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22/02/2009 12:04
Geografisk sted: Roskilde

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af Sigaard »

knopfi skrev:Nogen der kan fortælle mig, hvordan man får en gevind undervogn justeret, så den står ens par vis pr aksel, eller end da begge aksler. Der er jo mange der gør det selv. Er der et sted på gevindet man måler, eller hvordan gør i det?
For har set på discovery wheeler dealers, da de monterede en. Der havde de vægte under hvert hjul for at måle hver hjuls tryk på vejen.



Det så jeg også godt :)
Lytter lige med skal også have gevind på til foråret
Mvh. Michael
A3 2.0 T quattro 2011
Brugeravatar
Mads B
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 161
Tilmeldt: 23/11/2013 22:04
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af Mads B »

Det så jeg også på Discovery :) Men er ret sikker på der må være en anden måde man kan gøre det, da der er rigtigt mange der køre rundt med det som de selv har monteret.

Jeg holder mig selv til luftundervogn fra Audi ;)
Min Bil: Audi RS6 Avant 4.0 TFSI CoD quattro 560 HK - 2014
Kones bil :Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-Line, Luftundervogn - 2011 - http://www.bilgalleri.dk/galleri/293874 ... di_quattro

---

Tidligere bil: Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro - 2013
Tidligere bil: Audi Q7 4.2 TDI S-Line - 2009 - http://www.bilgalleri.dk/galleri/208973 ... i___s_line
Tidligere bil: Audi A6 2.8 - 2007 - http://www.bilgalleri.dk/galleri/101721-audi_a6_2_8

VCDS NEtech - Nyeste udgave
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Sv: justering af gevindundervogn

Indlæg af Michael P »

Måler sig til det.
Målebånd fra hjulnav til skærmkant.
Hvis hjulet er taget af, så en donkraft under bærearmen, mens biler står på de resterende 3.
Eller måler gevindhøjde, tæller omgange

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Jepsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 927
Tilmeldt: 8/02/2006 16:12
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af Jepsen »

Hvis ellers undervognen er god kvalitet og man kan antage at fjederens "spring rate" er ens, mener jeg du bør måle på gevindhøjden.
For at lave det andet trix, (veje eller måle til skærmkant) skal bilen stå 100% plant, hvilket ikke er nemt.
Hvis du slet ingen ide har om hvad du laver, så start med youtube :mrgreen: masser at brugbar information.
Jepsen
Audi A8 tiptronic 4,2 FSI quattro [D4-2010]
Audi A3 Sportback 1,6 [8PA-2005]
Mercedes Sprinter 318
Brugeravatar
Sigaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22/02/2009 12:04
Geografisk sted: Roskilde

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af Sigaard »

Og ved udskiftning af undervogn ny 4 hjulsudmåling
Mvh. Michael
A3 2.0 T quattro 2011
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: justering af gevindundervogn

Indlæg af SorenR »

knopfi skrev:Nogen der kan fortælle mig, hvordan man får en gevind undervogn justeret, så den står ens par vis pr aksel, eller end da begge aksler. Der er jo mange der gør det selv. Er der et sted på gevindet man måler, eller hvordan gør i det?
For har set på discovery wheeler dealers, da de monterede en. Der havde de vægte under hvert hjul for at måle hver hjuls tryk på vejen.

En cornervejning er det eneste rigtige ;-)
Men når det er sagt så kan man godt ramme nogenlunde ved bare at måle længden på det gevind der er frit... Husk at måle afstanden fra panel til jord (løftepunkterne til donkraften), den skal stå ca. et par cm højere bag i, for at danne undertryk under bil når du kører.

Når man løfter bilen og sætter den ned igen flytter affjedringen sig lidt og det kan gøre det svært at få målene korrekt, på værksteder bruger man to jernplader med kuglelejer imellem, så hjulet kan bevæge sig lidt.... Dem kan man selv lave med 10mm MDF og groft salt... Saltet virker som glidemiddel.

Skal lige finde en video på 'tuben når jeg kommer i nærheden af en pc senere i dag...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af SorenR »

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=32556

Første video og de første 3 minutter af anden video... Resten har med udmåling af undervogn at gøre...

2:40 ca. i anden video demonstrerer han salt som "anti-friction"...

Alternativt skal man køre bilen et par meter frem og tilbage for at få undervognen til at sætte sig...

......

Man kan også bare køre ned til en GDS og leje en 4-benet lift med donkraft, så kan man justere højden nedefra ;-)

Billede

De "drejeskiver" man skal bruge for at få undervognen til at sætte sig, ser sådan ud... Dem kan man også typisk leje på et GDS værksted..
http://www.optimo.dk/index_dansk.htm

Mon ikke det kan gøres på en time = 150-200 kr ?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
knopfi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11/07/2013 19:09
Geografisk sted: Terndrup

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af knopfi »

SorenR skrev:http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=32556

Første video og de første 3 minutter af anden video... Resten har med udmåling af undervogn at gøre...

2:40 ca. i anden video demonstrerer han salt som "anti-friction"...

Alternativt skal man køre bilen et par meter frem og tilbage for at få undervognen til at sætte sig...

......

Man kan også bare køre ned til en GDS og leje en 4-benet lift med donkraft, så kan man justere højden nedefra ;-)

Billede

De "drejeskiver" man skal bruge for at få undervognen til at sætte sig, ser sådan ud... Dem kan man også typisk leje på et GDS værksted..
http://www.optimo.dk/index_dansk.htm

Mon ikke det kan gøres på en time = 150-200 kr ?


Super Søren :D Så blev jeg da lidt klogere på hvordan man justerer sådan en undervogn. Ikke fordi jeg selv vil gi mig i kast med det. Da jeg ikke har den store mekaniker erfaring, da jeg skruer i noget andet til daglig.
Så skal ha fundet et firma i Jylland, gerne omkring Aalborg, der ved hvordan sådan noget skal laves.
Så nu kan jeg jo selv spørge lidt ind til hvordan de har tænkt sig at gøre det (y)
A4 1,8T avant S-line quattro 2007
VW Golf 2,8 VR6 1993
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af SorenR »

knopfi skrev:
SorenR skrev:http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=32556

Første video og de første 3 minutter af anden video... Resten har med udmåling af undervogn at gøre...

2:40 ca. i anden video demonstrerer han salt som "anti-friction"...

Alternativt skal man køre bilen et par meter frem og tilbage for at få undervognen til at sætte sig...

......

Man kan også bare køre ned til en GDS og leje en 4-benet lift med donkraft, så kan man justere højden nedefra ;-)

Billede

De "drejeskiver" man skal bruge for at få undervognen til at sætte sig, ser sådan ud... Dem kan man også typisk leje på et GDS værksted..
http://www.optimo.dk/index_dansk.htm

Mon ikke det kan gøres på en time = 150-200 kr ?


Super Søren :D Så blev jeg da lidt klogere på hvordan man justerer sådan en undervogn. Ikke fordi jeg selv vil gi mig i kast med det. Da jeg ikke har den store mekaniker erfaring, da jeg skruer i noget andet til daglig.
Så skal ha fundet et firma i Jylland, gerne omkring Aalborg, der ved hvordan sådan noget skal laves.
Så nu kan jeg jo selv spørge lidt ind til hvordan de har tænkt sig at gøre det (y)

Da jeg jeg fik cornervejet (og 4 hjulsudmålt) min S4, med Bilstein PSS9, gav jeg 2.500,- "plus moms"... ca. 50 kg forskel på højre og venstre side, uden vægt i førersædet ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
moped911
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 24
Tilmeldt: 5/10/2013 22:09

Re: justering af gevindundervogn

Indlæg af moped911 »

Præcis Søren, jeg bilder mig også ind at der ofte vil være lidt forskel i bilens vægt i hver side, så hvis man ikke kan veje må man måle, det er min holdning... du er nødt til at sætte bilen på jorden, køre en lille tur for at få det "sat" og kontrollere at der ikke er noget der lyder forkert eller gnider nogen steder, derefter justere til den har den ønskede højde målt fra plant underlag til skærmkant hhv for og bag, derefter køre igen, kontrollere højden fortsat er ens. Det er ihvertfald sådan jeg har båret mig ad, og kan kun sige god for bilstein undervogne, det er altså kram.

Mvh Peter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: justering af gevindundervogn

Indlæg af SorenR »

moped911 skrev:Præcis Søren, jeg bilder mig også ind at der ofte vil være lidt forskel i bilens vægt i hver side, så hvis man ikke kan veje må man måle, det er min holdning... du er nødt til at sætte bilen på jorden, køre en lille tur for at få det "sat" og kontrollere at der ikke er noget der lyder forkert eller gnider nogen steder, derefter justere til den har den ønskede højde målt fra plant underlag til skærmkant hhv for og bag, derefter køre igen, kontrollere højden fortsat er ens. Det er ihvertfald sådan jeg har båret mig ad, og kan kun sige god for bilstein undervogne, det er altså kram.

Mvh Peter

En ny gevindundervogn bør lige køre omkring 500 km før man kan være sikker på den har sat sig...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Undervogn"