Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
Ikke på en A4, A6, A8 m.fl. (vist egentlig alle moderne Audier med motoren på langs, uanset quattro eller FWD).
Disse har multilink-foraksel, og fjederbenet drejer sig IKKE, når man drejer på rattet. Det gør i stedet en hjullejeholder, der minder om et gevir, og som har fat i 4 bærearme, der hver især er udstyret med et kugleled. Toplejet er en forankringsplade, og der er ikke noget kugle- eller rulleleje deroppe. Hvis man googler en støddæmper til sådan en bil, finder man et produkt med en gaffel for enden, og denne gaffel sidder på den tykke nederste bærearm. Enhver drejebevægelse her vil være problematisk.
A3 har motoren på tværs, og den har så McPherson-fjederben, der drejer som en del af styretøjet.
Til trådstarter:
Løft forenden af bilen op, og se, om det hjælper. Hvis ikke, afmonter begge styrekugler, og forsøg at dreje med gevirerne med håndkraft. Hvis et af dem går tungt, er et kugleled korroderet og/eller fyldt med bæ. Servopumpen og tandstangen kan også være defekte. Hvis du roder med hydraulikken, skal du træffe relevante forholdsregler.
Inden du gør det: Jeg så en YouTube-film med to mekanikere, der gerne tjekker andres mekanikeres forkerte diagnoser (formodentlig ikke ægte), og de havde en Mercedes, hvor det yderste kardanled på selve ratstammen var så trægt, at det gav "bindende" punkter undervejs i ratbevægelsen.
Måske kan du iagttage noget lignende på din?
\Alex